InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Ik wil afvallen, en snel graag

Ik wil afvallen, en snel graag

Ik wil afvallen, en snel graag “Ik wil afvallen” is een veelgehoorde wens bij iedereen met overgewicht. Maar wie snel wil afvallen moet zich niet door elk veelbelovend dieet laten verleiden en moet slogans als "5 kilo in 7 dagen" maar beter vergeten.

Afvallen, niet elk dieet doet wat het belooft

Afvallen door een dieet te volgen is vaak als zand naar de zee dragen: meestal doet het niet wat het belooft en bij verkeerde toepassing schaadt het de gezondheid. Wie wil afvallen, moet daarom niet blind varen op elk veelbelovend dieet en zeker de slogan van sommige vrouwen- en mannentijdschriften "5 kilo in 7 dagen", uit het hoofd zetten.

Overgewicht en obesitas

De onweerstaanbare behoefte om te eten, overgewicht en obesitas; Door de toenemende welvaart en de verleidelijkheid van grote porties lijkt het tot volksziekte nummer één te worden. De Wereld Gezondheid Organisatie (WHO) spreekt van een wereldwijde epidemie. Volgens de WHO kampen wereldwijd momenteel meer dan een miljard volwassenen met overgewicht, en de tendens is nog steeds stijgende.

In Europa lijdt naar schatting 20 tot 30 procent van de bevolking aan overgewicht. Nóg alarmerender is het beeld in óns land: volgens sommige statistieken weegt rond 50 procent van de mannen en 35 procent van de vrouwen meer dan gezond is. Overigens komen wetenschappers steeds meer tot de conclusie dat behalve te veel eten en een tekort aan beweging vooral het eten van vlees verantwoordelijk is voor de explosieve toename van overgewicht. Dat heeft dan weer te maken met de hormonen in vleesproducten.

De anti-vet-lobby

Als gevolg van al deze cijfers is een ware dieetgolf begonnen. De meest exotische concepten schoten in de afgelopen jaren als paddestoelen uit de grond en in sommige landen manifesteerde zich een extreme anti-vet-gedachte. Hierop werd door de commercie handig ingespeeld met de introductie van duizenden nieuwe levensmiddelproducten die gegarandeerd minder dan 0,1% vet beloven.

Afvallen, maar niet tegen elke prijs

Afvallen kan je natuurlijk met élk dieet. Vraag is alleen: tegen welke prijs? Hoelang het moeizaam behaalde succes aanhoudt, hangt uiteraard van iedereen zelf af. Wetenschappelijke studies hebben echter aangetoond dat het slechts een kleine minderheid lukt om diëten over langere periode en met succes vol te houden. Want terwijl de pondjes aanvankelijk als sneeuw voor de zon verdwijnen, voert het bekende JoJo-effect na enkele maanden vaak zelfs tot méér gewicht op de weegschaal. In het ergste geval blijf je niet alleen dik, maar schaadt het ook je gezondheid.

Afvallen met het juiste dieet kiezen

Mensen die af willen vallen, staan vaak voor een moeilijke beslissing: welke dieet is geschikt voor mij? Moeten eiwitten en koolhydraten voortaan gescheiden worden, moet het vetarm zijn of juist Glyx (voedingsmiddelen met een lage glycemische index)? Maar voor welk dieet je uiteindelijk kiest, is van secundair belang. Want met een dieet kan je weliswaar afvallen, maar daarmee zijn niet de oorzaken van overgewicht weggenomen.

Verkeerde voeding niet enige oorzaak

Meestal liggen de oorzaken niet alleen in verkeerde voeding of verkeerde eet- en kookgewoonten, maar in de psyche of in het gedragspatroon zoals zich dat in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Vaak ook leiden ook emoties en stress (privé of in het werk) tot overgewicht. Een andere oorzaak kan een gebrek aan lichamelijke activiteit zijn. Wie de hele dag alleen maar aan zijn bureau zit of nauwelijks beweegt, verbruikt minder calorieën en mag eigenlijk alleen kleine porties eten. Wie dus gezond en met succes wil afvallen, moet afgezien van het eigenlijke dieet ook zijn levensstijl en voedingsgewoonten aanpassen.

Slecht dieet herkennen

Bij de dieetkeuze is het vooral van belang om niet-serieuze diëten te herkennen en te negeren. Die worden onder andere gekenmerkt door:
  • beloftes van onrealistisch gewichtsverlies zonder enige eigen inspanning
  • 'voor en na foto's' als bewijs van succes
  • het aanpraten van schuldgevoelens
  • uitleg alleen via informatiebijeenkomsten, telefonische meldpunten of buitenlandse postbusadressen
  • 'niet goed, geld terug garanties'
  • diëten die met beroemdheden adverteren.

Wie veel eet graaft zijn graf met zijn eigen tanden

Kan vreemd klinken, maar persoonlijk weet ik mij al tientallen jaren met succes te motiveren door me steeds weer deze wijsheid uit het oude China voor ogen te houden: "Wie veel eet graaft zijn graf met zijn eigen tanden".
Gerelateerde artikelen
Informatie over overgewichtTegenwoordig is overgewicht een veelvoorkomend probleem. Veel mensen hebben er last van. Wat kun je er tegen doen?
Beginnen met afvallenIedereen weet wat het is, afvallen. Het zou beter zijn als mensen dat ook deden. Nederlanders worden namelijk steeds dik…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ik wil afvallen, en snel graag"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 21-06-2012
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!