InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van Hollandse kaas
mijn kijk op

De geneeskracht van Hollandse kaas

Kaas is een zuivelproduct met geneeskracht! Je zult misschien er nooit bij stil hebben gestaan dat de overlekkere plak kaas op brood helende eigenschappen heeft. Kaas wordt uiteraard gemaakt van melk en daar zitten veel gezonde voedingstoffen in. Nederlandse kaas is beroemd over de hele wereld. Maar de fijne details weet men elders in de wereld niet altijd. Zo worden een Edammer en een Goudse kaas vaak door elkaar gehaald.

Inhoud:

Is kaas wel gezond?

De gezondheid van kaas is controversieel. Op internet staan er verhalen, zonder wetenschappelijke achtergrond, dat kaas ongezond zou zijn. Dat komt dan door de grote hoeveelheid vet en de lage hoeveelheid voedingswaarde. Dat laatste is alvast niet waar. Kaas bevat juist veel calcium, vitamine B12 en vitamine D, allemaal belangrijke voedingstoffen. Het gehalte aan fytonutriënten verschilt per soort kaas. Over het algemeen zit in 30 gram kaas genoeg calcium voor 25% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Calcium uit zuivel en groenten werkt effectiever dan calciumtabletten.

Veel aminozuren in kaas

Kaas is vooral een belangrijke bron van aminozuren. Histidine, isoleucine, leucine, lysine, methionine, phenylalanine, threonine,, tryptofaan, tyrosine en valine zijn aminozuren waarvan de ADH-waarde voor 50 gram kaas tussen de 17% en de 37% ligt. Deze aminozuren zorgen voor veel lichaamsprocessen. Vooral het zenuwstelsel en de hersenfuncties hebben baat bij de aminozuren in kaas.

Minder gaatjes

Cariës kunnen voorkomen worden door het eten van kaas na het eten. Dat is wetenschappelijk onderzocht. In kaas zit niet zoveel lactose. Hoe ouder de kaas, hoe minder lactose er in zit. Lactose is melksuiker en zit in melk. Het veroorzaakt gaatjes. Kaas is beter voor je tanden dan melk, hoewel in beide calcium wat goed is voor je botten en tanden, zit. Daarnaast zit er ook fosfor in kaas, wat ook helpt voor gezonde tanden.

Sphingolipiden

In kaas zitten Sphingolipiden die nodig zijn voor de opbouw van celmembranen. Over deze stof is weinig bekend maar wel dat het een rol speelt in ziektebeelden als Alzheimer, diabetes en verschillende soorten kanker. Het eten van kaas waar sphingolipiden in zit zou wel eens voor beter afweer tegen deze ziekten kunnen zorgen. Er is onderzoek naar gedaan en de eerste inzichten wijzen naar een antikankerwerking van kaas maar er moet nog meer onderzoek gebeuren.

Kaas is goed voor botten

Net zoals kaas goed is voor de tanden is het ook goed voor de botten. Dat komt door het hoge gehalte aan calcium. Deze stof heeft het lichaam op allerlei plekken nodig. Wanneer het lichaam een tekort aan calcium waarneemt dan wordt de bijschildklier aan het werk gezet om het parathormoon in de bloedbaan te brengen. Hierdoor worden de botten getriggerd om calcium aan het bloed af te geven. Dit is een onwenselijke situatie daar het tot osteoporose of broze botten kan leiden. Het eten van kaas voorkomt osteoporose. Tenminste zo luidt het officiële verhaal zoals dat in 2012 door de meeste artsen aangehangen wordt. Daar kunnen vraagtekens worden bijgezet. Een teveel aan calcium is net zo slecht voor de botten als een tekort, zo blijkt uit recent onderzoek. Lees daarover meer in het artikel mythe: calcium is goed voor je botten.

Kaas is goed tijdens zwangerschap

Omdat in kaas veel foliumzuur(B11), calcium, jodium en ijzer zit is kaas goed voor zwangere vrouwen. Vooral de laatste drie maanden van zwangerschap heeft de onvolgroeide foetus veel belang bij een gezonde inname van deze mineralen en de vitamine B11. Uiteraard zijn alle voedingsstoffen gewenst, Het is belangrijk veel groente en fruit te eten. Kaas is daarop een prima aanvulling. Er zit veel B12 in kaas. In tegenstelling tot wat sommige mensen beweren zit B12 niet alleen in vlees.

Bron: Andre Engels, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Andre Engels, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Cholesterol is gezond!

In kaas zitten zogenaamde cholesterol verhogende stoffen. Dit is echter geenszins een gevaar. In het hele lichaam zit cholesterol, vooral in de hersenen. De mythe dat cholesterol tot hart- en vaatziekten leidt wordt steeds weer gepropageerd door voedingsindustrie en het Voedingcentrum, wat een instituut is dat wordt gesubsidieerd door de voedingsindustrie. Bovendien subsidieert de Nederlandse industriemoloch op voedselgebied Unilever opleidingen van diëtetiek. Daarom worden vele zogenaamde voedingsdeskundigen verkeerd geïnformeerd over cholesterol.

Kaas met laag vetgehalte (20+ kaas)

Het is waar dat kaas vet kan zijn maar er bestaat ook kaas met een laagvetgehalte. Bovendien zitten er veel gezonde omega3-vetzuren in kaas. Deze tref je steeds minder aan in andere vetten. In zonnebloemolie zitten tegenwoordig voornamelijk omega6 vetten, die een minder gezond zijn dan omega3. Vergeet ook niet dat je gewoon vetten nodig hebt voor je lichaam. Kaas is een uitstekende bron om de juiste soort vetten binnen te krijgen.

Biologische kaas is beter

Biologische kaas is veel gezonder dan gewone kaas. Dat heeft te maken met de melksoort die gebruikt wordt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er meer fytonutriënten, dat wil zeggen meer vitaminen, mineralen en flavonoïden in biologische melk zitten dan in gewone melk. Gewone melk is niet gezond. Er zitten allerlei reststoffen in van de industrie en reststoffen van producten die koeien te eten hebben gekregen zoals groeihormoon. De groeihormonen die aan koeien wordt gegeven werkt is dezelfde stof die als antibiotica een geneesmiddel is voor de mens. Wanneer je via dagelijkse producten antibiotica binnen krijgt dan is er een grotere kans dat bacteriën resistent worden. Dan heb je een probleem als je ziek wordt.

Bron: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Kaas wordt gemaakt van geitenmelk, schapenmelk, buffelmelk en koeienmelk. Er wordt zelfs kaas gemaakt van kamelenmelk. In Nederland is verreweg de meeste kaas van koeienmelk gemaakt.

Geraspte kaas

Kaas kun je raspen en over een maaltijd heen doen. Geraspte kaas heeft een groot oppervlak waardoor het snel gaat smelten. Het is lekker om geraspte kaas eerst op je bord te doen, daaroverheen de macaroni te serveren, zodat je op je bord het kan husselen. De geraspte kaas smelt gelijk. Geraspte kaas past goed bij pastagerechten maar ook bruine bonen met geraspte kaas is heerlijk.

Eettips kaas

Kaas kun je prima bakken in olie. De kaas gaat snel smelten. Wanneer je vervolgens wat bloem in de pan doet dan krijg je een heerlijk kaaskorstje. Dit is een prima boterham beleg. Het gaat nog lekkerder smaken als je het combineert met gesnipperde ui, knoflook en een beetje rode peper. Gesmolten kaas met groente is een prima boterhambeleg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over kaasAlles over kaasWie eet er nu niet graag een boterham met kaas? Kaas is niet alleen lekker als broodbeleg, maar ook geschikt als vleesve…
Heerlijke pasta receptenHeerlijke pasta receptenPasta hoort inmiddels bijna bij “ de Hollandse pot “ en ingeburgerd als een van zaken die 's avonds op tafel komen. Enke…
Kaasfondue: KaasfonduereceptenKaasfondue: KaasfonduereceptenKaasfondue is een typisch Zwitsers product, dat minder bekend is dan fondue met vlees. Het wordt vaak gegeten met stokbr…
Wat je als zwangere juist wel en niet mag etenWat mag een zwangere vrouw nu juist wel eten in de 9 maanden en wat mag zij nu juist niet. Hieronder volgt een willekeur…
Mexicaanse quesadillasMexicaanse quesadillasQuesadillas zijn gerechten die bestaan uit tortilla’s, gevuld met kaas en andere ingrediënten. Deze quesadillas worden o…
Bronnen en referenties
  • http://lipidlibrary.aocs.org/lipids/introsph/index.htm
  • http://www.gezondenzo.net/is-kaas-gezond-of-ongezond/
  • http://www.doctorsolve.com/blog/2010/01/7-health-benefits-of-cheese.html
  • http://www.buzzle.com/articles/is-cheese-healthy.html
  • http://www.fao.org/docrep/003/t0755e/t0755e00.htm
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Andre Engels, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Quistnix, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Hollandse kaas"

Reacties

Chrissy, 26-10-2016 19:46 #5
Iedere koe antibiotica als groeihormoon? We zijn zelf boeren en weten hoe duur antibiotica is. Er wordt geen koe ermee behandeld of het moet dringend noodzakelijk zijn. Dit kan zijn als de koe een ontsteking heeft. Dit is net als bij mensen, alleen nog een beetje strenger, omdat je o.a. de melk helemaal niet mee mag geven met de melkwagen die naar de fabriek gaat. De fabriek controleert streng op antibiotica. Daarom waar heb je het over?
Eet a.u.b. gewoon een lekker stukje Nederlandse kaas en drink een lekker glas melk, dan weet je dat er strenge regels gelden.
Overigens: alles waar te (teveel) voor staat is nooit goed.
smakelijk

Vincent, 21-04-2015 16:52 #4
Kaas is niet gezond. Het zijn dierlijke vetten, en sinds men deze is gaan eten zijn de welvaartsziekten (kanker, diabetes, auto-immuunziekten e.d.) gigantisch gestegen. Wij zouden als mensen weer terug moeten naar een plantaardig dieet (van biologische aard). Je zult dan zien dat gezondheid terugkomt! Dus eet vooral geen kaas! Reactie infoteur, 22-04-2015
Beste Vincent, Kaas is niet alleen maar ongezond. Er zitten gezonde en ongezonde stoffen in maar wie geen last heeft van zijn darmen zal de ongezonde stoffen niet opnemen. Plantaardig is ook niet altijd gezond, denk maar aan de plantaardige oliën die in fabrieksproducten zitten; dat zijn transvetten. Daarnaast: Angst en vrees is ook erg ongezond.

De oorzaak van welvaartsziekten herleiden tot dierlijke vetten is een zeer bijzonder standpunt. Meestal wordt als oorzaak van welvaartsziekten genoemd: (plantaardige) transvetten, suiker, wit meel, witte rijst, witte pasta, geraffineerd zout, blikvoer, etcetera. Lees eens een boek van Bria Peskin of Weston Price als je meer wilt weten over hoe gezond dierlijke vetten zijn.

Janneke, 14-03-2015 19:26 #3
In kaas zitten door het fermenteren veel biogene aminen, oa histamine en tyramine. Vraagt veel van je darmenzymen om die te verwerken en daar schort het bij veel mensen aan. Daarbij is er bij het hedendaagse voedingspatroon een overdaad aan biogene aminen. Doordat deze stoffen op het zenuwstelsel werken kunnen ze allerlei lichaamsfuncties, op kortere of langere termijn ontregelen. Het eten van kaas kan bijvoorbeeld rugklachten geven doordat het zenuwstelsel wordt ontregelt, waardoor rugwervels licht verschuiven. Reactie infoteur, 29-04-2015
Klopt, maar dit geldt nog steeds voor minder dan 10% van de mensen, hoewel de groep groeit. Ik heb een artikel erover geschreven; http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/137530-kaas-een-potentieel-gevaar.html

Hj Eggink, 27-12-2014 12:34 #2
Groei hormonen mogen we sinds begin jaren 90 niet meer gebruiken en hormonen die meer melkproductie geven mogen sinds die tijd ook niet meer. Wat hier al meer dan 20 jaar al niet meer mag mag in de rest van de wereld nog wel. Reactie infoteur, 18-01-2015
Iedere koe in Nederland krijgt antibiotca omdat dat werkt als groeihormoon.

P. van der Linden, 13-01-2014 15:55 #1
Leuk artikel. Maar het klopt volgens mij niet dat virussen en antibiotica wat met elkaar te maken hebben. Antibiotica werkt alleen tegen bacteriën. Reactie infoteur, 13-01-2014
Het woord virussen heb ik veranderd in bacteriën, bedankt voor de opmerkzaamheid.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-01-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zuivel
Reacties: 5
Mijn kijk op…
Schrijf mee!