InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is brie gezond?

Is brie gezond?

Is brie gezond? Brie is een Franse witte schimmelkaas. Het is een populaire kaas die veel gebruikt wordt als beleg op toastjes. De schimmelkaas behoort tot de groep zachte zuivelproducten. In zuivel in het algemeen zitten belangrijke vitaminen, maar in kaas zit vaak ook veel vet. Dus in hoeverre is brie gezond voor het lichaam?

Wat is brie?

Brie is een Franse witte schimmelkaas. De kaas behoort tot de zogenoemde ‘zachte’ zuivelproducten zoals andere zachtere kazen. De oorspronkelijke brie is de ‘Brie de Meaux’ en ‘Brie de Melun’. Er bestaan veel brie-imitaties. De originele ‘echte’ brie heeft een AOC-keuring. Er wordt gereguleerd welke melk er wordt gebruikt en hoe de kaas wordt gemaakt. Hier bestaat een precieze en specifieke procedure voor die alle eigenschappen van het maken van de kaas bepaalt.

Is brie gezond of ongezond?

Voedingswaarde

Een gemiddelde brie bevat met 370 calorieën per 100 gram veel calorieën. Nu is brie wel een kaas waar je nooit erg veel van eet, hooguit een beetje op een toastje. Wat dan weer positief is, is dat er amper koolhydraten in zitten en dus ook weinig suiker.

Vetgehalte

Brie is een van de vetste kazen die er zijn. Brie is namelijk 50+ of 60+, dit betekent dat 50% à 60% van de kaas uit vet bestaat als je het water uit de kaas weghaalt. Brie heeft dus erg veel vet, en daarvan is ook een hoop vet verzadigd vet. Te veel verzadigd vet is erg slecht voor je hart en bloedvaten. Op dit gebied kun je misschien beter kiezen voor een magere kaas van 20+ of 30+.

Eiwitten

Kaas bevat veel belangrijke eiwitten. Eiwitten zijn nodig zijn voor de opbouw, onderhoud en herstel van lichaamscellen. Dit is dus een positieve eigenschap van kaas. Deze aminozuren en eiwitten heb je voor elke cel nodig. Veel eiwit is vooral belangrijk voor mensen die aan fitness doen aangezien eiwit de spiergroei stimuleert.

Natrium

Natrium is een onderdeel van zout en kaas is over het algemeen erg zout. Dit komt doordat er zout aan brie wordt toegevoegd. Te veel zout en dus natrium kan een verhoogde bloeddruk veroorzaken.

Vitamines

Brie is rijk aan een heleboel verschillende vitamines. Zo bevat het vitamine A wat goed is voor de huid, ogen, de groei en de weerstand. Ook bevat het vitamine B2 wat erg belangrijk is voor een goed werkende stofwisseling, vitamine B2 zit vooral in melkproducten. Bovendien bevat kaas vitamine B12, waarvan 40% van de dagelijkse inname uit zuivelproducten komt. Voor deze vitamine is het dus goed om kaas te eten. Vitamine B12 is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Als je er te weinig van binnenkrijgt kun je last krijgen van bloedarmoede en psychische stoornissen.

Mineralen

Het mineraal waar melk en dus ook kaas om bekendstaat is calcium. Wel 60% van je dagelijkse inname van calcium komt uit melkproducten. Calcium is nodig voor het behouden van sterke botten en tanden. Ook bevat kaas magnesium, dat nodig is voor botopbouw, het metabolisme en het goed functioneren van je spieren. Verder bevat het selenium, dat zware metalen die door verontreiniging in voeding terechtkomen minder giftig maakt. Selenium werkt ook als antioxidant. Ook bevat kaas fosfor, dat net als calcium stevigheid geeft aan de botten en zink, dat nodig is voor een goed immuunsysteem.

Lactose-intolerantie

Brie is een redelijk zachte kaas en kan dus nog wat lactose bevatten. Voor mensen met een lactose-intolerantie wordt het dus afgeraden om deze kaas te consumeren.

Conclusie

De conclusie is dat brie niet het meest gezonde voedingsproduct is aangezien het erg vet en zout is. Maar het bevat wel veel vitamines en een klein beetje brie af en toe is dus helemaal niet slecht voor je. Maar nuttig brie met mate en kijk of het als tussendoortje past in je huidige voedingspatroon.
Gerelateerde artikelen
Drie vegetarische salades met brie en walnotenLaat je gasten smullen door middel van deze heerlijke en simpele vegetarische voorgerechten. De moeite die je er insteek…
De lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te makenDe lekkerste belegde broodjes; eenvoudig te makenBelegde broodjes doen het altijd goed; tijdens het ontbijt, voor bij de lunch of als bijgerecht voor de avondmaaltijd. I…
Antipasti, verrassend en makkelijk Italiaans!Antipasti, verrassend en makkelijk Italiaans!Onverwacht visite: deze antipasti uit Italie zijn heerlijke voorgerechtjes, maar ook uitermate geschikt als borrelhapje.…
Twee hartige gerechten met Franse kaasTwee hartige gerechten met Franse kaasEen verrassend nagerecht van Franse kaas en gedroogde pruimen die geweld zijn in een glaasje port. Makkelijk en snel te…
Ontbijt Recepten waar je je bed voor uit komtEen goed ontbijt geeft je extra energie en herstelt je bloedsuikerspiegel. Experts zeggen dat het ontbijt de belangrijks…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lee 2, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Brie_(kaas)
  • https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=649
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kaas.aspx#blok12
  • http://www.livestrong.com/article/359332-nutritional-content-of-brie-cheese/

Reageer op het artikel "Is brie gezond?"

Reactie

Robteesink, 22-12-2016 20:31 #1
Is brie slecht voor de bloedvaten?

Infoteur: Freshprince
Laatste update: 18-08-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!