De geneeskracht van spruitjes

De geneeskracht van spruitjes Spruitjes zijn een zeer gezonde groente als je ze beetgaar kookt. Wanneer ze te lang gekookt worden verdwijnen de voedingsstoffen en wordt deze groente bovendien zeer vies voor de smaakpapillen van de meeste mensen. Met name kinderen kunnen hun verdere leven een hekel aan spruitjes krijgen als ze gedwongen worden te lang gekookte spruitjes moeten eten. In Engeland en Nederland, waar spruitjes door culinair onbenul veel te lang gekookt werd, zelfs langer dan een uur, waren spruitjes lange tijd gehaat voedsel onder kinderen.

Spruitje begon rond Brussel

Spruitjes werden voor het eerst gecultiveerd in de 16e eeuw rond Brussels, toen dit deel van de wereld nog in handen was van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, de voorloper van het Koninkrijk der Nederlanden. Sindsdien is het spruitje een opmars begonnen over heel de wereld. Het heeft de Verenigde Staten van Amerika geheel veroverd onder de naam Brussels sprout´. Het centrum der spruitjescultuur in de VS is gelegen rond Louisiana. Het spruitje is daar geïntroduceerd door Franse kolonisten. Nederland behoort in de 21e eeuw samen met Canada, Engeland en Duitsland tot de topproducenten op het gebied van spruitjes.

Spruitjes of spruitkool zijn familie van alle kolen zoals boerenkool en broccoli.

Hypergezonde groente

Spruitjes zijn zo megagezond dat je er bijna de kriebels van krijgt. 88 Gram spruitjes, iets minder dan de gezonde Hollandse man of vrouw op zijn bord heeft tijdens een volwaardige maaltijd, levert al twee keer zoveel vitamine K op als de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH). Gelukkig kan teveel in dit geval geen kwaad. Daarnaast zit het spruitje ook nog eens tjokvol vitamine C. 88 Gram is genoeg voor 127% van de ADH voor vitamine C. Verder zit er vitamine A, B1, B2, B3, B6, B11 en vitamine E in het spruitje, in redelijke hoeveelheden.

Bron: Kaihsu Tai, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Kaihsu Tai, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Mineralenrijke spruitkool

Spruitjes worden ook spruitkool genoemd. Er zitten veel verschillende mineralen in de spruitkool en allemaal in grote hoeveelheden. Kalium, ijzer, fosfor, mangaan, molybdeen, magnesium en calcium huizen allemaal in de kleine spruit. Het is voorts een redelijke goed bron van proteïne, het aminozuur tryptofaan en het bevat een behoorlijke hoeveelheid vezels.

Spruitjes als detox

Wetenschappelijk onderzoek heeft diverse keren bewezen dat spruitjes het lichaam reinigt van kankerverwekkende stoffen. De fytonutriënten glucosinolaten die worden aangetroffen in spruitjes zijn daar in grote mate verantwoordelijk voor. Ook de verschillende sulfurcomponenten dragen op het gebied van de ontgifting hun steentje bij. Spruiten zijn een detoxgroente. De geneeskracht tegen kanker van koolsoorten waaronder het spruitje zijn een reden om deze groente niet te mijden.

Bron: Phr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Phr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kankervoorkomende groente

Spruitjes verlagen het risico op kanker doordat ze voor detox zorgen. Daarnaast zitten er de natuurlijke vitamine A, C en E in die elk op hun beurt de sterkste antioxidanten onder vitaminen zijn. Er zit het meest vitamine C in. Deze verkleinen alle drie de kans op chronische oxidatieve stress wat tot kanker kan leiden. Oxidatie wordt veroorzaakt door vrije radicalen die celschade en DNA-schade aanrichten in het lichaam waardoor kankertumors een grotere kans krijgen om zich te ontwikkelen. Het neutraliseren van deze vrije radicalen geeft het spruitje het label mee van een volwaardige antikankervoedsel en het pas uitstekend in een dieet tijdens de chemokuur.

Eettips spruitjes

Spruitjes kun je het best beetgaar eten, om optimaal van de geneeskracht gebruik te maken. Kook het spruitje niet langer dan 5 minuten. Drie minuten is eigenlijk ook al genoeg. Het spruitje kun je eten met roomkaas. Leg roomkaas op je bord en leg daar de hete spruitjes op. De kaas gaat heerlijk smelten. Je kunt ook zelf een roomsausje maken of een kaassaus. Maak hiervoor eerst een bechemelsaus met water, bloem, zout en peper en voeg er vervolgens room of geraspte kaas aan toe. De saus kun je afmaken met groene kruiden zoals peterselie, oregano en basilicum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kilocalorieën groentetabelKilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
De geneeskracht tegen kanker van koolsoortenDe geneeskracht tegen kanker van koolsoortenAlle kolen zijn supergezond! De meeste koolvormen zijn rond. Er zijn twee soorten spitskool. Witte kool en savooiekool h…
Kool, gezond en lekkerKool, gezond en lekkerDe verschillende koolsoorten als maaltijd nuttigen is voor veel mensen 'alledaagse kost'. Daarnaast snappen ook steeds m…

Wat zijn polyfenolen?Wat zijn polyfenolen?Waarom zijn noten, kruiden, fruit en groente gezond? Omdat er naast vitaminen, mineralen ook polyfenolen in zitten. Poly…
Invloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineInvloed van voedingsvezels en eiwitten op insulineIn onze voeding moeten bepaalde voedingsstoffen voorkomen, zodat het menselijk lichaam goed kan functioneren. Drie belan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eric Hunt, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=10
  • http://www.healthdiaries.com/eatthis/15-facts-about-brussels-sprouts.html
  • Foto´s; wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Kaihsu Tai, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Phr, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van spruitjes"

Reacties

Sumy, 01-10-2016 16:35 #2
Spruitjes uit de oven met aardappelen en kipfilet, afdekken met zilverfolie. Heerlijk.

Refika, 16-11-2015 18:19 #1
Mijn kinderen aten/eten spruitjes alsof het snoepjes zijn.
Na een paar minuten koken, roomboter in een pan smelten, de spruitjes kort roerbakken, wat zout en peper erbij. Daarna in een vrolijk gekleurd bakje doen. Ik zette heg altijd op tafel met die ronde worteltjes en zowel de spruitjes als worteltjes werden weggesnoept. Reactie infoteur, 10-02-2016
Goedzo! Wat een geweldig recept! Ja, groenten met roomboter smaakt nog altijd het lekkerst.

Infoteur: Tom008
Laatste update: December 2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!