InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is quercetine?

Wat is quercetine?

Wat is quercetine? Op sommige sites worden wonderen aan quercetine (spreek uit: kersetine) toegeschreven, zolang je het maar als supplement inneemt. Je zou langer aan aerobic kunnen doen en ´schone´ bloedvaten krijgen. Zulke claims zijn commercieel van aard. Quercetine zit in legio verse groenten en fruit en zelfs in groene thee. Het is daarom niet noodzakelijk om de synthetische variant van quercetine tot je te nemen om je gezondheid te bevorderen.

Inhoud:

Quercetine als supplement?

Quercetine wordt verkocht als supplement maar zit in vele soorten verse voeding. Het is helemaal niet nodig om het als supplement in te nemen. Bovendien wijst wetenschappelijk onderzoek telkens weer uit dat synthetische vervaardigde chemicaliën nooit het biologische component evenaren. Supplementen worden verkocht om op de gezondheidsangst van de mens in te spelen uit winstoogpunt. Sommige wetenschappers hebben onderzoeken gedaan met gesynthetiseerde quercetine en geconstateerd dat deze stof juist kanker verwekt, terwijl de biologische stof die voorkomt in groenten en fruit kanker voorkomt. In dit artikel worden alleen op wetenschap gebaseerde effecten van quercetine besproken.

Het flavonol quercetine

In plantaardige voeding zitten veel meer voedingsstoffen dan alleen mineralen en vitaminen. Deze worden fytonutriënten of fytochemicaliën genoemd. In de VS worden deze fytonutriënten door wetenschappers soms non-nutriënten genoemd, een merkwaardige degradatieterm voor zulke bijzondere categorie voedingsstoffen. Weteneschappers erkennen dat ze nog lang niet alle fytonutriënten kennen en dat chemisch vervaardigde vitaminen zoals betacaroteen een kankerverwekkende werking hebben, in tegenstelling tot de biologische, oorspronkelijke stof. Er zijn verschillende categoriën fytonutriënten. Quercetine is een bioflavonoïde. Bio betekent dat het van natuurlijke oorsprong is. Flavonoïden worden verdeeld in verschillende subgroepen. Een daarvan is flavonol. Quercetine is een flavonol met grote geneeskracht. Deze component is een van de meest wijdverbreide fytonutriënten.

Schematische chemische voorstelling van quercetine / Bron: Yikrazuul, Wikimedia Commons (Publiek domein)Schematische chemische voorstelling van quercetine / Bron: Yikrazuul, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Quercetine goed tegen kanker

Onderzoek van het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO heeft uitgewezen dat het polyfenol quercetine ongewenste celgroei zoals kankertumors tegengaat. Deze flavonol remt ook ontstekingen en oxydatieve stress dat onder andere tot kanker en diabetes kan leiden. De ontstekingsremmende eigenschappen zijn goed tegen hart- en vaatziekten. Zweeds wetenschappelijk onderzoek heeft ook aangetoond dat natuurlijke quercetine anticarcinogene (kankervoorkomende) eigenschappen heeft.

Quercetine verkleint complicaties van diabetes

Veel van de complicaties van diabetes, zoals glaucoom, cataract en neuropathie, veroorzaakt door het sorbitoltraject, een proces waarbij glucose tot sorbitol en fructose wordt omgezet. Via het enzym aldose reductase worden door inname van quercetine de oorzaken van diabetescomplicaties stop gezet. In proefdieren verminderen remmers van aldose reductase neurologische symptomen die gepaard gaan met het ziekteverloop van diabetes. Quercetine is een bewezen aldose reductase inhibitor. Het vermindert de negatieve gevolgen van suikeromzettingen in het lichaam.

Quercetine is goed voor het hart en bloed

Quercetine houdt de bloedvaten in optimale conditie. De oxycholesterolaanslag aan de wanden van de bloedvaten krijgt minder kans als men regelmatig voeding met dit gezonde fytonutriënt eet. Het bevordert de doorbloeding van het bloed en verlaagt de kans op hoge bloeddruk. In 2011 publiceerde TNO een onderzoek waaruit bleek dat quercetine uit groenten goed is voor de gezondheid van het hart. Het voorkomt oxydatieve stress oftewel oxycholesterolafzettingen aan de wanden van de bloedvaten, aderverkalking, waardoor ook hartziekten zoals hartfalen, hartinfarct en agina pectoris voorkomen worden.

Quercetine versterkt vitamine C

Quercetine is zelf een antioxidant en voorkomt ontstekingen op celniveau. Daarnaast versterkt het de werking van vitamine C, de meest bekende antioxidant. Hierdoor heeft quercetine een extra gezondheidsbevorderende werking. Het feit dat veel fytonutriënten de werking van vitamine C versterken onderschrijft de hogere gezondheidswaarde die wordt toegekend aan natuurlijke vitaminen uit groente en fruit ten faveure van vitamine C uit tabletten of als kunstmatige toevoeging in fabrieksprodcten.

Fibromyalgie en quercetine

Door de ontstekingsremmende eigenschappen is quercetine een goed middel tegen fibromyalgie. Dat is een ziekte die spierpijn, hoofdpijn, slapeloosheid en spierstijfheid als voornaamste klachten heeft. Fibromyalgie kenmerkt zich door drukpijnlijke op sommige aanhechtingen van de pezen zoals op de ellebogen, schouders, nek, knieën en heupen. In laboratoriumomstandigheden zijn wetenschappelijke proeven gedaan die wijzen op een medicinale werking van quercetine tegen deze fibromyalgie.

Quercetine werkt histamineremmend

Histamine reguleert allerlei biologische processen. Het is een indicator van allergische reacties. Door het innemen van voeding met quercetine wordt de aanmaak van histamine verminderd. Dat kan twee oorzaken hebben: of de histamine-aanmaak wordt onderdrukt, of het lichaam acht het niet meer nodig om histamine aan te maken om quercetine de allergische reacties voorkomt. Men vermoedt dat het laatste mechanisme werkzaam is. In ieder geval is bewezen dat het mensen met stofallergies en hooikoorts helpt om hun allergie goeddeels op te laten lossen.

Waar zit quercetine in?

Quercetine zit in boontjes, bieslook, appels, uien, lavas(maggiplant), kappertjes, rode druiven, citrusfruit, frambozen, zwarte bessen, rode bosbessen, bramen, tomaat, broccoli, groene bladgroenten, cranberry, kersen, rode wijn, groene thee en lijsterbessen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hooikoorts en voedingsupplementenHooikoorts is een aanleg om allergisch te reageren op onschuldige omgevingsfactoren, in dit geval stuifmeel (pollen) van…
Lekkende darm, kruiden en voedingEen verhoogde doorlaatbaarheid van het darmepitheel door defecte tight junctions (lekkende darm) kan een belangrijke rol…
Uien zijn gezonde smaakmakersUien zijn gezonde smaakmakersUien zijn gezonde smaakmakers. Over het algemeen houden de meeste mensen toch wel van een uitje verwerkt in een gerecht…
Wat zijn polyfenolen?Wat zijn polyfenolen?Waarom zijn noten, kruiden, fruit en groente gezond? Omdat er naast vitaminen, mineralen ook polyfenolen in zitten. Poly…
Ui of ajuin is goed voor de gezondheidUi of ajuin is goed voor de gezondheidUien hebben heel wat voordelen voor de gezondheid. Zonder dat je het echt weet, eet je heel wat ui of ajuin gedurende de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.algaecal.com/multivitamins/quercetin.html
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Quercetin
  • PDF complementair fytonutriënten van stichting orthokennis
  • http://www.preventievegezondheidszorg.com/quercetine.php
  • http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=persbericht&laag1=30&item_id=201106150031
  • http://resource.wur.nl/wetenschap/detail/twijfels-over-veiligheid-quercetine/
  • Foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Yikrazuul, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Wat is quercetine?"

Reactie

M. van Dam, 15-08-2017 10:33 #1
In uw kritiek op Quercetine gaat u net iets te ver.
Ik wil u erop wijzen dat dit middel volgens mij niet altijd
een chemisch-sythetische variant is.
Als dat wel zo is in sommige gevallen, heeft u gelijk.
Alleen voor die variant dus.
Zo gaat het nl wel bij Big Pharma, die uitsluitend gif
produceert. Neem nu Aspirine, dit is een gevaarlijk nabootsel van
Salicyl uit de wilgenbast en heeft inderdaad bijwerkingen.
Mensen hebben dikwijls kritiek die nergens op slaat en
tonen daarmee aan, dat ze de klok hebben horen luiden
te doen die aantonen dat u de klok hebt horen luiden, zonder
te weten waar de klepel hangt.
Mijn langdurige ontsteking is genezen door een Supplement
NATUURLIJKE Quercetine. Daar kan ik niet tegenop eten,
om voldoende binnen te krijgen.
Ik ben geholpen door dit supplement.
Vriendelijke groet, M. van Dam

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!