InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antioxidanten in groenten en fruit

Antioxidanten in groenten en fruit

Antioxidanten in groenten en fruit In ons lichaam is voortdurend een beweging gaande om alle vrije radicalen te elimineren. Vrije radicalen zijn de ´bad guys´ onder de stoffen die zich in je lichaam bevinden. Ze worden uit je lichaam gevoerd door de ´good guys´, de antioxidanten. Je lichaam kan in normale toestand makkelijk zich ontdoen van de vrije radicalen maar we nemen helaas teveel vrije radicalen tot ons. Hierdoor ontstaat er een overkill aan bad guys. Daarom moeten we extra good guys aantrekken in de vorm van vitaminen die de werking hebben van antioxidant.

Inhoud:

Vrije radicalen veroorzaken kanker

Vrije radicalen zijn stoffen die voor allerlei ziektes zorgen. De vrije radicalen vernietigen het DNA. Daardoor krijgen verschillende typen kanker een grotere kans. Vitamine A, C en E zorgen ervoor dat vrije radicalen zonder schade aan te richten het lichaam verlaten.

Hoe ontdoet je lichaam zich van vrije radicalen?

In ieders lichaam zitten veel vrije radicalen. Ze komen vooral tot stand tijdens het spijsverteringsproces. Deze vrije radicalen worden afgevoerd uit het lichaam. Maar de inname van éxtra vrije radicalen kan ervoor zorgen dat ze zich ophopen. Ze kunnen dan schade aanrichten aan cellen. Daarom is het van belang om extra vitaminen te eten. Gezond eten is dus heel goed om je tegen ziektes te weren omdat je dan minder vrije radicalen in je lichaam hebt. Vitaminepillen helpen je niet aan een goede gezondheid. Er komen steeds meer onderzoeken naar buiten waaruit blijkt dat vitaminepillen kanker veroorzaken.

Vrije radicalen die extra schadelijk zijn ontstaan door straling, roken, drinken, zware inspanning verrichten, pesticiden, geneesmiddelen, cosmetica, aangebrand eten, gefrituurd eten, verbrande korstjes van vlees en te lang gebruikt frituurvet. Het is dus van belang om biologisch te eten, niet te roken, de snackbar te mijden en niet op plastic pennen te kauwen. Vegetariër zijn helpt enorm.

Lui immuunsysteem door kunstmatige vitaminen

Ons lichaam heeft een verdedigingssysteem tegen vrije radicalen. Wanneer dit systeem naar behoren werkt is er niets aan de hand. Nu doet zich het feit voor dat veel mensen extra vitaminen eten. Er worden aan legio levensmiddelen vitaminen toegevoegd. Onderzoekers wijzen er echter op dat de overkill aan chemische vitaminen het defensiemechanisme lui maken. De defensie tegen vrije radicalen denkt als het ware: ach, waarom zou ik vitaminen aanmaken, er komen er genoeg binnen. Dat heeft echter grote nadelige gevolgen. Het defensiemechanisme is niet meer in staat om effectief te reageren op vrije radicalen als er niet genoeg chemische vitaminen binnen komen.

Je kunt in plaats van frisdrank of sap met kunstmatige vitaminen zelf een fruitdrank persen of met de blender een smoothie maken. Dat is lekkerder, goedkoper en gezonder.

Hoeveel groente en fruit moet je eten?

Het is het best om zoveel mogelijk groente en fruit te eten en allerlei stoffen die geen voedingswaarde hebben links te laten liggen. Op zijn minst is het belangrijk om elke dag ongeveer 500 gram groente en fruit te eten. Daar kom je vrij snel aan. Het kan geen kwaad om over deze hoeveelheid heen te gaan. Van groente en fruit word je nooit dik. In tegenstelling tot wat diëtisten vroeger beweerden zijn vruchtensuikers die in fruit zitten nóóit dikmakend. Vruchtensuiker op geconcentreerde basis wat in vrijwel alle jams, koekjes, frisdranken, snoep, ijs e.d. zit is wél dikmakend. Er is een goede documentaire hierover gemaakt.

Overzicht van groenten en fruit met antioxidantwerking

Gerelateerde artikelen
Waarom superfoods gezond zijn: AntioxidantenWaarom superfoods gezond zijn: AntioxidantenAntioxidanten, een term die je tegenwoordig steeds meer hoort als het om gezonde voeding gaat. Het is een term die je oo…
Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheidAntioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheidIedereen hoort of leest wel eens over antioxidanten. Ze zijn ontzettend belangrijk omdat ze de vrije radicalen bestrijde…
Antioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningenMensen die een dieet volgen dat rijk is aan antioxidanten hebben aanzienlijk minder kans om ernstige aandoeningen te ont…
Gezond leven met een kleurrijk eetpatroonGezond leven met een kleurrijk eetpatroonWe weten allemaal dat het eten van groenten en fruit essentieel is voor onze gezondheid. We zijn allemaal bekend met de…
Vrije radicalenVrije radicalen, zijn schadelijke deeltjes die ons cel DNA beschadigen. Door de voortdurende aanvallen van vrije radical…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beja9 / Pixabay
  • http://www.reverta.com/blog/antioxidants/top-10-antioxidant-spices/
  • http://natural-beautyhealthtips.blogspot.nl/2011/07/green-vegetables-against-free-radicals.html
  • http://www.fonteine.com/top20_antioxidanten.html
  • www.whfoods.com
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Antioxidanten in groenten en fruit"

Reactie

H. Darkaoui, 28-06-2017 09:09 #1
Ik neem wel vitamine b 12 en vitamine c die ik bij de tuinen gekocht. zijn die wel goed?

Infoteur: Tom008
Laatste update: 25-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!