InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Antioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningen

Antioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningen

Mensen die een dieet volgen dat rijk is aan antioxidanten hebben aanzienlijk minder kans om ernstige aandoeningen te ontwikkelen. Antioxidanten neutraliseren oftewel stoppen de vrije radicalen in hun schadelijke werking.

Wat doen vrije radicalen?

Een vrije radicaal is een atoom of molecuul met een nog ongebruikte bindingsmogelijkheid. Die ongebruikte bindingsmogelijkheid kun je zien als een soort haken die zich graag ergens aan vastgrijpen. Ze beschadigen andere moleculen doordat ze met hun haken elektronen lostrekken. Vrije radicalen zijn dan ook met recht de radicalen of terroristen van het lichaam: ze ondermijnen de biochemie van het menselijk lichaam.

Vrije radicalen worden normaal geproduceerd tijdens de normale stofwisseling. Maar bij een ziekte worden ze extra veel geproduceerd. Elke ontsteking bijvoorbeeld produceert grote aantallen vrije radicalen. Daarom zijn ziekten schadelijk en ondermijnen ze het lichaam, ook nadat je weer bent hersteld.

Stille vernietigers

Een stille vernietiger is een atoom of molecuul met een onevenredig aantal elektronen. Deze atomen of moleculen zijn zeer instabiel en reageren bij elke gelegenheid met de moleculen van gezonde cellen. Elke interactie met een gezonde molecuul kan schade aan de gezonde cel veroorzaken.

De schade die de stille vernietigers aanrichten wordt gezien als mogelijke oorzaak van een groot aantal ziekten die de aftakeling van het lichaam tot gevolg hebben zoals:

Ziekte van Alzheimer, Artritis en andere auto-immuunziektes, Kanker, Dermatitis, Diabetische cataracts, Longemfyseem, Hartziektes en hartaanvallen, Verminderde immuunreactie door veroudering, Ontstekingen in de ingewanden, Nieraandoeningen, Lever cirrose, Ziekte van Parkinson, Vroegtijdige veroudering, Dementie en neurologische degeneratie, Beroerte en virale infecties waaronder AIDS.

Gelukkig blijken antioxidanten goede bestrijders te zijn van de stille vernietigers. Ze vormen de tegenhanger van vrije radicalen (de grote ziekmakers). Een antioxidant is in staat om een extra electron te ontvangen of af te geven en kan op die manier een vrije radicaal uitschakelen. Daarom zijn antioxidanten essentieel voor een goede gezondheid.

Antioxidanten zijn stoffen in voedsel die door het lichaam wordt gebruikt om het te beschermen tegen vrije radicalen . Zo is bijvoorbeeld vitamine C is een belangrijke antioxidant, deze vind je o.a. in verse groenten en fruit, maar ook vitaminie E welke voorkomt in o.a. plantaardige oliën, tarwekiemen, amandelen en spinazie.

Een gedeelte van de antioxidanten worden door het lichaam zelf aangemaakt. Deze antioxidanten bevatten o.a. de stoffen glutathion en urinezeer. De meeste antioxidanten moet je echter beslist binnenkrijgen door voeding.

Antioxidanten beschermen tegen schade in bloedvaten, helpen de bloedstroom naar het hart en hersenen te optimaliseren, verdedigen tegen kanker verwekkende DNA schade, helpen het risico van bloedvatziekten en dementie te voorkomen. Kortom antioxidanten kunnen een bijdrage leveren aan de gezondheid en kunnen preventief werken tegen ziektes.

N.B: Ook mensen die antioxidanten nemen bij wijze van supplement, verkleinen hun risico op ernstige aandoeningen.
© 2009 - 2019 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vrije radicalenVrije radicalen, zijn schadelijke deeltjes die ons cel DNA beschadigen. Door de voortdurende aanvallen van vrije radical…
Twijfels over het nut van extra antioxidantenTwijfels over het nut van extra antioxidantenVeel mensen slikken extra vitaminen en drinken fruitdrankjes met toegevoegde antioxidanten. Maar er zijn twijfels of dit…
Afvallen met groene thee, groene thee is gezondAfvallen met groene thee, groene thee is gezondGroene thee vindt zijn oorsprong in China en Japan. Het is meer dan een heerlijke dorstlesser, als je elke dag twee tot…
Antioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheidAntioxidanten: Een noodzaak voor de gezondheidAntioxidanten zijn een verzameling van stoffen die je kunt vinden in gezonde voeding zoals bijv. groenten, fruit en note…
Waarom superfoods gezond zijn: AntioxidantenWaarom superfoods gezond zijn: AntioxidantenAntioxidanten, een term die je tegenwoordig steeds meer hoort als het om gezonde voeding gaat. Het is een term die je oo…

Reageer op het artikel "Antioxidanten verkleinen risico op ernstige aandoeningen"

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 03-10-2009
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!