InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van basilicum

De geneeskracht van basilicum

De geneeskracht van basilicum Basilicum is een plantje met een heerlijk aroma. Het is een aangenaam kruid in vele gerechten. Weinigen weten dat je er ook heerlijke thee van kunt zetten. Wanneer je dit plantje gebruikt om het eten te kruiden, doe het dan over het eten als het eten al klaar is. Strooi het over een tomatensoep als deze opgediend is. Strooi het over een pizza of door een pastagerecht als het op je bord ligt. Dit is namelijk lekkerder; de smaak van basilicum blijft het best bewaard en je maakt bovendien het meest efficiënt gebruik van de vele voedingsstoffen die in dit kruid zitten.
Bloemetje van basilicumplantje / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBloemetje van basilicumplantje / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Inhoud:

Koningskruid

Basilicum wordt ook koningskruid genoemd. Dat kwam omdat drie magiërs, de drie koningen, naar Bethlehem Jezus omdat Jezus geboren was. Balthasar zag een basilicumstruik staan waaruit een robijnrood vogeltje tevoorschijn kwam. Het sprak met mensenstem: ¨De schepper van de hemel en aarde is geboren, het is de God-en-Mens en de wereld is hem onderdanig.¨
In de oorspronkelijke spirituele stromingen van het Christendom, ook wel gnostiek genaamd, hebben mensen de mogelijkheid om naar hun goddelijke afkomst te leven. De mens wordt bekleed met goddelijke gaven.

Tegen verkoudheid

Basilicum is inheems aan Afrika en Zuid-Azië. In de boslanden van Afrika groeit er volop wilde basilicum waar bewoners al sinds eeuwen een thee van zetten. In India, waar het tropische basielkruid ook groeit, wordt de thee gedronken om zijn geneeskracht tegen verkoudheid. Het is ook een lekkere thee als je niet verkouden bent.

Basilicumblaadjes / Bron: Paul Goyette / Wikimedia CommonsBasilicumblaadjes / Bron: Paul Goyette / Wikimedia Commons

Mineralen en vitaminen

Basilicum is een plantje wat een ruime hoeveelheid mineralen en vitaminen bevat. Er zit veel vitamine A en vitamine K in basilicum. Daarnaast bevat het de volgende mineralen in ruime hoeveelheden: kalium, mangaan, koper en magnesium. Er zit ook veel ijzer in. Daardoor is het plantje goed voor mensen die bloedarmoede willen voorkomen.

Belangrijke polyfenolen

Er zitten veel gezonde fytonutriënten, vitaminen en mineralen in het basilicumplantje. Het bevat de polyfenolen orientine en vicenine in. Deze beschermen het lichaam tegen straling. Wetenschappelijk onderzoek wees uit dat het antioxidanten die in de lever van muizen kwamen door straling, werden geneutraliseerd. Er zijn nog meer werkzame antioxidanten in basilicum, namelijk: vitamine A, kryptoxanthine, luteïne and zeaxanthine. Deze helpen allemaal mee schadelijke vrije radicalen te bestrijden en helpen daarmee om kanker te voorkomen.

Bloeiende basilicum / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBloeiende basilicum / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Goed voor het gezichtsvermogen

Zeaxanthine heeft als extra werking dat het de schadelijke UV straling van zonlicht filtert waardoor het netvlies optimaal blijft functioneren. Omdat er ook vitamine A in basilicum zit is deze plant bij uitstek goed voor je ogen. Basilicum is ook als voedingssupplement verkrijgbaar maar over het algemeen is het altijd gezonder om de hele plant te eten in plaats van een extract.

Insectverdrijvende werking

Het insmeren van de huid met basilicum zorgt dat insecten op een afstand blijven. Wanneer je je niet hebt ingesmeerd met basilicum en je wordt door een mug gestoken dan biedt het basilicumblad een middel om de jeuk te verlichten. Wrijf het blaadje zachtjes over de bult. Basilicum zou ook tegen wratten helpen door een gekneusd basilicumblad gedurende enige tijd op de wrat te houden. In Afrika wreven mensen basilicumblad over hun huid zodat de dieren hun niet roken. Zo konden jagers dieren tot op kleine afstand benaderen.

Tegen misselijkheid

Basilicumthee helpt tegen misselijkheid. Basilicum bevat een uitgebreid scala aan ontstekingsremmende stoffen waardoor het goed helpt tegen ontstekingsziekten zoals stofwisselingssyndroom en reumatoïde artritis. Het is ook een plant die schadelijke bacteriën te lijf gaat. In het algemeen versterkt basilicumkruid het immuunsysteem waardoor vele ziekten voorkomen worden.

Basilicum in de kruidentuin

Basilicum is een ideale plant in de kruidentuin. Omdat slakken deze plant ook een delicatesse vinden kun je het beste basilicum kweken in de vensterbank. Koop een paar potjes basilicum en zet deze in een grotere pot met aarde. Zo laat je de plant flink groeien en heb je een heel seizoen verse basilicum. Wanneer de plant op is kun je er ook voor kiezen om basilicumpesto te gebruiken in plaats van verse basilicum. Wanneer je een pasta met pesto maakt, doe dan de pesto pas door de pasta als het op je bord ligt. Dan blijft de smaak veel beter behouden.

Basielkoekjes

Ingrediënten:

Meng de ingrediënten door elkaar totdat er een stevig, beslag ontstaat. Je kunt dan koekjes ervan bakken in een koekenpan. Je kunt ook andere kruiden toevoegen zoals peterselie, selderie, een gefruit uitje of salie. Doe dit naar eigen smaak.

Zelf basilicum drogen

Je kunt verse basilicum zelf drogen. Wanneer je erg veel basilicumplantjes hebt en je gaat op vakantie zodat je de plant niet kunt opeten, zorg dan dat je gedroogde basilicum maakt en deze in een goed afsluitbaar potje doet. Je droogt het door takjes af te knippen, bijeen te binden en omgekeerd op te hangen of door de blaadjes te verspreiden over een groot schoon oppervlak waar de wind geen vat op heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: BasilicumBasilicum is een veel gebruikt kruid in met name de Italiaanse keuken. Met de komst van internationale gerechten is het…
De helende werking van basilicumDe helende werking van basilicumBasilicum is een heerlijk aromatisch kruid dat vaak gecombineerd wordt met tomaat. Het is onmisbaar op pizza en in pesto…
Zomerse gerechtjes met basilicumZomerse gerechtjes met basilicumBasilicum is de smaak van de zomer. Geen ander kruid is zo vol van aroma’s en zo zomers. Hier vind je twee lekkere recep…
Je eigen moestuin: BasilicumJe eigen moestuin: BasilicumBasilicum is een kruid dat je gemakkelijk in je eigen moestuin kunt laten groeien. Het is hierdoor ook heel leuk voor ee…
Sweet Basil seeds – Gedroogde zaden van de Thaise BasilicumHet kruid Basilicum (Ocimum basilicum) kennen de meeste van ons wel. Voor culinaire toepassingen wordt het blad van Basi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van basilicum"

Reacties

Maria, 28-04-2017 16:40 #5
Aanvulling: elk kruid heeft ook zijn geestelijk uitwerkende component. Basilicum verdrijft o.a. mentale moeheid, vitaliseert de geest. Een lekker kruid vind ik niet, niet om te eten, niet om te ruiken. Er staat vaak een pot in mijn keuken en de geur doet mij aan kattenpis denken. Maar eten doe ik het regelmatig, omdat het zo'n sterk en krachtig kruid is.
Geen zin om te koken? Maak een omelet van een paar geklutste eieren en bestrooi deze rijkelijk met verse basilicum als het gerecht bijna de pan uit mag. Dit kan zo met heel veel kruiden, los van peper en zout, maar met basilicum erop, weet je dat je dan ook iets gezonds eet.

Maria, 11-03-2017 09:38 #4
Basilicum draagt inderdaad het woord "basileus" in zich, dat koning betekent. Het kruid is veel ouder, dan het bijbelverhaal hierboven, bevat. Dat wordt er vaak met de haren bijgesleept, die bijbel. En het annexeren van oeroude symbolen en begrippen door de kerk wordt ook al veel te lang gedaan en ten onrechte.

Allang voor de kerk zijn kop op stak, zijn er hele grote, wijze beschavingen geweest. Ik ben dus wars van alle borstklopperij, arrogantie en claim die de kerk al jaren op zichzelf toepast. En mensen klein houdt. Mensen hebben altijd de mogelijkheid om naar hun goddel. afkomst te leven, ook buiten de gnostiek, ook nu. Gisteren heb ik inderdaad voor het eerst basilicumthee gedronken, was eerst wennen en daarna wel aangenaam. Biol. basilicum van de genoemde kruidentuin en wel voor herhaling vatbaar.

Maria, 22-11-2016 12:26 #3
Dat willen we allemaal wel…!
Ik zou zeggen: ga zoeken, net als ik. Deze moestuin/kruidentuin heb ik in mijn stad via Google gevonden, nadat ik al ruim een half jaar gezocht heb. In Rotterdam gebeurt veel, we hebben zelfs groente-akkers op daken! maar sommige tuinen moeten ook op last van de gemeente gesloten worden i.v.m. uitbreiding huizenbouw. Heel tragisch, soms, zo'n nieuw bestemmingsplan.

Maria, 16-07-2016 09:05 #2
Als hobby naast mijn werk, werk ik in een biologische buurtmoestuin met veel kruiden, w.o. basilicumvelden. Daar wordt ook basilicumazijn en-olie gemaakt voor de verkoop. Nooit geweten dat er zoveel vitamines en mineralen in dit kruid zitten. Ik ga het nu anders bekijken en vaker eten. Dat van de liefde, dat wist ik: alles en iedereen knapt ervan op, dus ook planten. Je hoeft toch niet te meten wat tastbaar is, wat je kunt zien en constateren? Reactie infoteur, 07-09-2016
Wat leuk, werken in een biologische buurtmoestuin! Dat willen we allemaal wel!

Liz, 14-04-2016 19:02 #1
Heb nu de derde basilicum plant en hij groeit nu goed. geef hem met zorg elke dag water en van onder af en ben tevreden hoe hij nu aan het groeien is. ook een stekje in het water gezet en dat groeit ook prima door en begint al wat hele kleine wortels te krijgen. maar ik begrijp de insecten er niet op of in. weet niet wat het precies is en ook niet hoe ze zijn binnen gekomen of een weg naar de plant vonden. ik weet niet wat voor insect het is. ze eten van mijn blaadjes, want zag stukken er uit gevreten. wie weet wat ze zijn en wat ik er aan kan doen? heb er stukjes kruidnagel ingelegd en de aarde bovenop er af gehaald en wat verse aarde er bij gedaan. wijn met wat wijnazijn er naast in een bakje gezet. ik bekijk hem elke keer als ik water geef en naar hoe hij dan aan het groeien is. zou het waar zijn, dat liefde en aandacht toch helpen bij een plantje? denk onzin maar is dat wel zo? Reactie infoteur, 17-04-2016
Beste Liz, Leuk, basilicum stekken! Ja, natuurlijk helpt liefde geven aan een plant. Dat is een onderdeel van de wereld dat mensen nog steeds niet volledig begrijpen. Maar planten wel, zij maken een verbinding met de mens zodra je aandacht aan hun schenkt. Dat zegt bijvoorbeeld ook Rudolf Steiner, een antroposoof. Deze visie is nog niet ondersteund door wetenschap maar dat zegt niets; het is eerder zo dat de wetenschap er nog niet aan toe is om dit gedegen te onderzoeken.

Over insecten: vaak is het zo dat als een plant nog klein is hij geen genoeg afweerstoffen maakt tegen insecten, waardoor vooral de jonge blaadjes worden gegeten

Infoteur: Tom008
Laatste update: 27-11-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Kruiden en gezondheid
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!