InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfoods quinoa

Superfoods quinoa

Superfoods quinoa De rage rondom de superfoods blijft maar doorgaan en wordt vooral gekenmerkt door een klein aantal bekende superfoods zoals de goji-bes. Echter, er zijn ook veel onbekendere superfoods. Een voorbeeld hiervan is quinoa, een graangewas dat zeer veel positieve effecten heeft op de menselijke gezondheid.

Algemeen

Quinoa (Chenopodium quinoa) is een graangewas uit de klasse van de ganzenvoeten. Quinoa is een gedomesticeerde plant die van nature voorkomt om het Zuid-Amerikaanse continent. Quinoa is een gewas dat weinig lastige klimaateisen heeft. Zo groeit het tot op een hoogte van 4000 meter, en heeft het een temperatuur nodig van tussen de -5 en 35 graden Celsius om optimaal te groeien. Vorst tast de plant meestal niet aan, alleen tijden de bloeiperiode. Quinoa kent wel een optimaal regenregime: relatief veel neerslag tijden de vroege groei en ontwikkeling, en daarna een drogere periode. De productie van quinoa wordt al sinds jaar en dag gedomineerd door de volgende landen:

  • Peru
  • Ecuador
  • Bolivia

Vanwege de gegroeide populariteit van quinoa is de prijs flink toegenomen. Tegenwoordig betaalt met meer dan 3 US dollars per kilo, terwijl men in 2000 slechts 1,2 US dollar betaalde per kilo.

Geschiedenis

Quinoa werd voor het eerst gedomesticeerd door bewoners van de Andes, ongeveer 3000 tot 4000 jaar geleden. Quinoa was en is vanaf dat moment één van de belangrijke voedselbronnen in de cultuur van de Andes, waar de plant inheems is. Echter, in de rest van de wereld was de plant nog niet bekend toen. De Inca's, die Quinoa als een heilig gewas beschouwden, noemden quinoa 'de moeder van alle granen'. Het was gebruik dat de Inca-koning de eerste zaden zaaide, met gouden werktuigen. Tijdens de Spaanse bezetting van Zuid-Amerika bestond er onder de Spaanse kolonisten veel minachting voor quinoa. Het werd bestempeld als een gewas voor de Inca's. Ook onderdrukten de Spanjaarden het verbouwen quinoa, vanwege de belangrijke status bij religieuze ceremonies van de Inca's. In plaats van quinoa, moesten de Inca's andere gewassen gaan verbouwen.

Waarom een superfood?

Quinoa staat bekend als een zeer voedzaam gewas, dat ook vol zit met antioxidanten. Zo is het bijvoorbeeld de meest eiwitrijke graansoort. Quinoa bevat 392 kcal per 100 gram, en daarnaast 16.2 gram eiwit. Ook bevat quinoa 3.5 gram voedingsvezels, die goed voor de darmen zijn. Daar komt nog bij dat quinoa vol zit met mineralen, zoals ijzer, kalium, fosfor en magnesium, en een bron is van vitamine A en B. Dit heeft de volgende effecten op de gezondheid:

  • De vezels in quinoa hebben een positief effect op de darmen en faciliteren een gezonde stoelgang.
  • Mineralen en vitamine B2 in quinoa zorgen voor meer energie.
  • Antioxidanten en vitaminen zorgen voor een verlaagde kans op een heleboel ziektes, waaronder kanker.
  • Quinoa schijnt een remmende werking op migraine te hebben, omdat magnesium in quinoa de bloedvaten doet ontspannen. Als je last hebt van migraine is het dus zeker aan te raden om quinoa op te nemen in je dieet.
  • Fosfor in quinoa helpt bij het gezond houden van het gebit.
  • Quinoa is rijk in ijzer, en dit maakt het zeer goed voor mensen die bloedarmoede hebben.
  • Quinoa bevat geen gluten, en is dus ook geschikt voor mensen met een glutenallergie.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Superfood quinoaMisschien heb je nog nooit van quinoa gehoord, maar quinoa is een zaad en is super gezond. Het is een vervangen voor vle…
Is quinoa glutenvrij?Quinoa is een echte powerfood en steeds meer mensen ontdekken wat de voordelen van dit graan zijn. Zo kun je er bijvoorb…
Quinoa, superfood of onzin?Quinoa, superfood of onzin?Quinoa is een van de obscure superfoods. Het zou vooral voor sporters en vegetariërs goed zijn, omdat het zaad veel prot…
Quinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddelQuinoa, een uitzonderlijk hoog voedingsmiddelQuinoa is een zeer gezond voedingsmiddel dat geschikt is voor zowel de kleinsten tot de oudere mensen. Het bevat vele vi…
Afvallen met quinoaQuinoa, wat is dat? Quinoa lijkt op een graansoort en is een supermiddel om mee af te kunnen vallen. Niet voor niks word…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Superfoods quinoa"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 23-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!