InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood mango

Superfood mango

Na de banaan is de mango commercieel gezien de belangrijkste tropische vrucht ter wereld. Deze vrucht, die groeit aan een boom, blijkt nu extreem goed voor de gezondheid te zijn. Om deze reden wordt de mango ook wel eens tot de superfoods gerekend. Maar wat is er nou zo gezond aan de mango? En sinds wanneer weet men van deze goede werking?

Algemeen

De mango (Magnifera indica) is een tropische vrucht die aan een groenblijvende boom groeit. Deze boom kan een hoogte van wel 40 meter bereiken. Dit maakt de mangoboom één van de grootste vruchtenbomen ter wereld! De mango is een steenvrucht van ongeveer 5 tot 20 cm lang. In het midden zit een zeer grote pit. Het vruchtvlees van de vrucht is geel en zoetsappig, maar kan ook zeer vezelig aanvoelen. Van nature komt de mango voor in Azië, waarschijnlijk als eerste in India. De boom heeft dan ook een overwegend tropisch klimaat nodig om te kunnen overleven.

Tegenwoordig bestaan er vele honderden variëteiten van de mango, die allemaal net iets verschillen in smaak en klimaateisen. Hierdoor kan de mango nu ook in subtropische klimaten groeien. Echter, de meeste mango's komen nog steeds voor in tropische klimaten. Dit zijn de top 10 van grootste mango-exporteurs in 2011:
  • India
  • China
  • Thailand
  • Indonesië
  • Pakistan
  • Mexico
  • Brazilië
  • Bangladesh
  • Nigeria
  • Filipijnen

Mango wordt op veel verschillende manieren gebruikt als voedingsproduct. Het wordt zowel als zoete vrucht gebruikt in desserts, maar zure, onrijpe mango's worden vaak verwerkt in typisch Indiase chutneys. Ook wordt mango vaak gebruikt in rijstgerechten in Azië, en ook in smoothies is mango een populair ingrediënt.

Geschiedenis

Mango wordt al duizenden jaren verbouwd in Zuidoost-Azië. Vanuit hier verspreidde de vrucht zich via de mens naar Oost-Azië en Afrika. Later werd de vrucht ook verspreid naar Brazilië en Mexico, waar de plant kan groeien door vergelijkbare omstandigheden met Azië.

De mango is sinds jaar en dag de nationale vrucht van India en de Filipijnen, en de nationale boom van Bangladesh. De heerser Akbar, van het Mogolrijk, dat tot ongeveer 1800 leefde in India, schijnt rond 1600 een mangoplantage van 100,000 bomen geopend te hebben, vanwege zijn liefde voor de vrucht. Ook binnen het Hindoeïsme speelt de mango een grote rol. Zo houdt de god Ganesha vaak een mango vast, en speelt mangobloesem een belangrijke rol tijdens ceremonies. Ook werden gedroogde mango en de zaden van de mango lange tijd gebruikt voor medicinale doeleinden.

Bij de Tamils behoort de mango tot één van de drie heilige vruchten, samen met de banaan en jackfruit. Deze vruchten worden door hun zoetheid als heiligdom beschouwd. Mango speelt dus een zeer grote rol is de Zuidoost-Aziatische cultuur. Maar wat is er nou zo speciaal aan de mango?

Waarom een superfood?

Mango bevat een grote hoeveelheid aan nutriënten, mineralen en vitaminen. Ook bevatten ze antioxidanten, zoals carotenoïden en polyfenolen, en omega-3 en -6 vetzuren. Ook zit mango vol met natuurlijke vezels. De vitaminen die voorkomen in de mango zijn:
  • Vitamine A
  • Vitamine B(1, 2, 3, 5, 6, 9)
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Vitamine K

Daarnaast komen de volgende mineralen voor bij mango's:
  • Choline
  • Calcium
  • IJzer
  • Kalium
  • Magnesium
  • Mangaan
  • Natrium
  • Fosfor
  • Zink

Leuk natuurlijk, al deze stoffen. Maar welke directe effecten hebben ze nou daadwerkelijk?

  • Wetenschappelijke studies tonen aan dat bepaalde verbindingen in de schil van de mango de potentie hebben om de kans op bepaalde ziektes, zoals diabetes, te hoog cholesterol en sommige vormen van kanker, te verminderen.
  • Triterpeen in mango's blijken een effectieve remmer van prostaat- en huidkankers. Dit is aangetoond in een laboratoriummodel.
  • Uit onderzoek blijkt dat Vimang, een extract van mango, vol zit met polyfenolen die antioxidante werking hebben. Dit zorgt voor een verminderde kans op kanker, en blijkt ook een positief effect te hebben op de bloedwaarde van oudere mensen.
  • Een studie van de Oklahoma State University heeft aangetoond dat mango kan helpen bij gewichtsverlies en bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel.
  • Mango, en andere vruchten en groenten die veel kalium en vitamine A en C bevatten, verminderen de kans op een hoge bloeddruk en op hartfalen.
  • De vezels in mango helpen bij het goed functioneren van het verteringsstelsel. Daarnaast bevat mango enzymen die helpen bij de vertering.
  • Vitamine E is mango zorgt ervoor dat mango een sterk afrodisiacum is, wat betekent dat het een positief effect heeft op het libido en het seksleven, door het reguleren van geslachtshormonen.
© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aloë vera, superfood of onzin?Aloë vera, superfood of onzin?Hoe zit het met de aloë vera? Dit product wordt al langer gezien als enorm gezond, een soort superfood dus. Er worden al…
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De voeding van je baby na vier maanden: Wat kun je geven?De eerste vier maanden heeft je baby alleen flesvoeding of borstvoeding nodig. Daarin zitten alle voedingstoffen die een…
Superfood: SmoothiesSuperfood: SmoothiesSteeds meer mensen gaan dagelijks superfood smoothies gebruiken. Een smoothie met superfoods is erg gezond en kan een vo…
Bronnen en referenties
  • http://ultimatesuperfoods.org/what-makes-mango-a-real-superfood/
  • http://humansciences.okstate.edu/nsci/index.php/component/content/article/1-latest/56-nsci-research-finds-health-benefits-in-mangos
  • http://www.healthymuslim.com/articles/lrdoj-mango-a-nutrient-dense-superfood.cfm

Reageer op het artikel "Superfood mango"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 24-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!