InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond met superfood

Gezond met superfood

Gezond met superfood Steeds meer mensen richten zich op een gezonde leefwijze. Sporten, stoppen met roken, het nemen van vitaminesupplementen of het nuttigen van gezonde voeding. Superfoods lijken hun intrede te hebben gedaan en steeds meer mensen gaan voor deze bewuste voedingsstijl. Al lijken sommige keuzes vanzelfsprekend gezond, toch blijkt dat een bewuste voedingsstijl verder gaat dan het aannemen van de benaming op labels en stickers op de verpakking.

Superfood

Veel mensen hebben de term ‘superfood’ al eens voorbij horen komen. Door deze benaming zul je al gauw denken dat je door het nuttigen van deze producten de hele wereld aan kan. Ziektes blijven weg, energie voor tien en een lichaam dat alleen maar gezondheid uitstraalt. Helaas, een enkel product met de benaming ‘superfood’ zal deze verwachting niet waar kunnen maken. Superfood zal zeer waarschijnlijk een gezonde voedingsstof bevatten maar er is geen wetenschappelijk bewijs of wettelijke regel die de term ‘superfood’ omschrijft. Dit maakt het mogelijk om elk product als een superfood te mogen omschrijven. Zo is bijvoorbeeld een ei een superfood, vanwege de eiwitten. Elk mens heeft eiwitten nodig voor het onderhouden van een goede gezondheid. Dit wil niet zeggen dat superfood ongezond zal zijn, maar de kracht zit het in de afwisseling van gezonde voedingsstoffen zodat er geen tekorten optreden.

Terug naar de basis

In veel verschillende winkels is superfood verkrijgbaar: chiazaad, gojibessen, tarwegras, hennepzaad en ga zo maar door. Allemaal zaadjes, besjes en poeders om onze voeding aan te vullen om zodoende een gezonde maaltijd te nuttigen. Maar vergeet niet dat in dezelfde winkel nog meer superfood te vinden is, goedkoper en minstens net zo effectief. Broccoli is misschien wel de meest gezonde groente onder de groentesoorten. Het bevat bijna elke vitamine die je je kunt voorstellen. Voeg deze groente toe aan je voedingslijst en je hebt zowaar een échte superfood op je bord.

Medicinale werking

Zo zijn er ook groentesoorten met een medicinale werking. Een voorbeeld is bleekselderij. Binnen de Chinese geneeskunde staat deze groente bekend om zijn gunstige effect bij hart- en vaatziekten. Het is een natuurlijke bloedverdunner en doet zijn werk om vocht af te drijven. Knoflook kent ook vele eigenschappen die een goede werking kunnen leveren bij verschillende klachten en aandoeningen. Knoflook staat bekend als een natuurlijk antibioticum en is ontstekingsremmend.

Radijsjes zijn een superfood voor je nieren. Het helpt gifstoffen af te voeren waardoor de nieren schoner blijven, beter kunnen werken en gifstoffen minder mogelijkheid krijgen om op te slaan. Radijsjes bevatten zeer veel vezels en dit is goed voor je darmen. Uit wetenschappelijk onderzoek uit India is zelfs gebleken dat radijsjes kankercellen kunnen doden. Met name bij kankercellen in maag, darmen, mond en nieren.

Hieruit kunnen we de leer trekken om voeding niet als preventief tegen ziektes te nuttigen maar ook als medicijn indien gezondheidsproblemen zich voor doen.

Superfood als toevoeging

Ondanks dat superfood geen wondermiddel is kan het zeker een gezonde toevoeging zijn in je yoghurt of een shake. Smoothies worden ook steeds meer genuttigd. Een combinatie van groente en fruitsappen om zodoende je tekorten makkelijk en lekker aan te vullen. Nog een paar poedertjes, besjes en zaadjes erbij en je natuurlijke energieleverancier is klaar voor gebruik. Niet alleen makkelijk en snel maar ook erg leuk om deze combinaties te maken. Allerlei kleuren worden zichtbaar en nog nooit eerder was het eten van voldoende groente en fruit zo makkelijk en snel. Probeer deze inname echter niet als de vervanger van elke maaltijd te zien want rauwe vezels blijven van belang voor een gezond lichaam.
© 2015 - 2019 Arts1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ponce Photography, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/superfoods.aspx
  • http://www.plantaardig.com/groenteninfo/broccoli_gezondheid_samenvatting1.htmBroccoli
  • http://www.geneeskrachtigegroenten.nl/Radijs/

Reageer op het artikel "Gezond met superfood"

Infoteur: Arts1984
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!