InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood asperge

Superfood asperge

Superfood asperge Asperges kennen we in alle soorten en maten, met als bekendste de witte asperge. In het voorjaar genieten de meeste Nederlanders wel eens van een maaltijd met asperges, maar veel mensen weten niet hoe goed asperges eigenlijk zijn. Want welke effecten hebben asperges eigenlijk op de gezondheid?

Algemeen

De asperge (Asparagus officinalis) is een plant die wij vooral kennen van zijn jonge scheuten, die gegeten worden als groente. Er bestaan meerdere kleuren asperge: wit, groen en paars. De plant komt van nature in Europa, Noord-Afrika en West-Azië voor. De plant is kruidachtig en meerjarig. De plant kan ongeveer 1 tot 1,5 meter hoog worden. We kunnen de vruchten van asperges niet eten. Deze rode besjes zijn namelijk zeer giftig voor de mens.

Geschiedenis

Asperges worden al zeer lang gebruikt als groente, maar ook als medicijn. Deze toepassingen heeft de plant te danken aan zijn delicate smaak en diuretische vermogen. Al in 3000 voor Christus werd de asperge gebruikt. Dit weten we omdat er afbeeldingen van fresco's zijn uit de tijd van de Egyptenaren waarop de asperge te zien is als een offer aan de goden. In die tijd kwam de asperge ook al voor in Syrië en Spanje. De Romeinen en de Grieken aten de asperges vers in de lente en zomer, en droogden de groente voor in de winter. Er is zelfs bekend dat de Romeinen de asperges speciaal lieten invriezen in de hoge Alpen, om ze te gebruiken voor het feest van Epicurus. Ook in het oudste kookboek dat we kennen, van 300 na Christus, staat al een recept om te koken met asperges. De Griekse filosoof Galen, die met de Romeinen leefde, noemde de asperge als een geneeskrachtig kruid in de tweede eeuw na Christus. Maar na de val van het Romeinse rijk, lijkt de asperge tijdelijk verdwenen te zijn. In de middeleeuwen was er weinig aandacht voor de groente. Pas in 1469 werden asperges weer gecultiveerd, in Franse kloosters deze keer. In Engeland en Duitsland verschenen ze pas een eeuw later. Hierna hebben ze zich verder over de wereld verspreid door kolonialisme en migratie.

Waarom superfood?

Asperges zijn een zeer goede bron van nutriënten. Ze bevatten vitamine K (belangrijk voor botstevigheid en bloedstolling), antioxidanten, mineralen en foliumzuur. Ook zitten asperges vol met kalium. Hier komt bij dat asperges zeer weinig calorieën bevatten, en dus een goed onderdeel zijn van ieder dieet. Asperges hebben hierdoor de volgende effecten op de gezondheid:

  • Asperges zitten vol met het mineraal chroom. Dit mineraal zorgt ervoor dat insuline glucose vanuit het bloed naar de lichaamscellen transporteert, Het eten van asperges zorgt dus voor regulering van het bloedsuikergehalte.
  • De antioxidanten in asperges, zoals glutathion, kunnen een rol spelen bij het voorkomen van kanker.
  • Antioxidanten in asperges spelen ook een rol bij anti-verouderingsprocessen bij de mens.
  • Foliumzuur in asperges zorgt dat er geen cognitieve verslechtering plaatsvindt.
  • Het aminozuur asparagine in asperges zorgt voor een verhoogde urineproductie. Hierdoor wordt overtollig materiaal, zoals vocht en zouten, sneller uitgescheiden door het menselijk lichaam.

Asperges en urine

Zoals je misschien wel weet, kun je het direct aan de urine ruiken als iemand asperges gegeten heeft. Dit komt omdat asperges een unieke stof bevatten die een bijzondere geur afgeeft als hij afgebroken wordt. Jonge asperges bevatten nog meer van deze stof dan oudere asperges, dus urine stinkt meer van jonge asperges. Gelukkig heeft deze stof in asperges geen negatieve effecten bij mensen. Het kan alleen onaangenaam ruiken.

Asperges en libido

De hoge concentraties kalium en calcium in asperges zorgen voor hormoonproductie bij mensen. Deze mineralen hebben vooral invloed op de productie van geslachtshormonen en hebben daarom een directe invloed op het libido. Ook bevatten asperges hoge concentraties vitamine E. Vitamine E zorgt voor een verhoogde toevoer van bloed naar de geslachtsdelen. Ook dit heeft dus direct invloed op het libido. Asperges zijn dus niet alleen heel gezond, maar ook goed voor het libido!

Lees verder

© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Asperges, het witte goudDe aspergetijd is weer aangebroken en velen zullen weer van deze geweldige groente gaan genieten. Niet alleen de bijzond…
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
Asperges uit GroningenIn Nederland wordt de teelt van asperges vooral geassocieerd met Limburg, waar men het ‘witte goud’ sinds een eeuw volop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taken, Pixabay
  • http://www.ilovehealth.nl/10-libido-verhogende-superfoods/
  • http://greatist.com/health/superfood-asparagus
  • http://www.eatingwell.com/blogs/health_blog/5_powerful_health_benefits_of_asparagus_you_probably_didn_t_know

Reageer op het artikel "Superfood asperge"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 05-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!