InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Wat is het raw food dieet?

Wat is het raw food dieet?

Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af te vallen, maar ook als een dieet voor een lang en gezond leven. We eten tegenwoordig zo veel bewerkt voedsel dat we er niet eens meer over nadenken wat dat met ons lichaam doet, en hoe ver we zijn verwijderd van onze voorouders qua voedingswaarde, onze agrarische wortels.

Wat is het raw food dieet?

Een raw food dieet houdt in het consumeren van voedsel in zijn natuurlijke, onbewerkte vorm. Er zijn verschillende beweegredenen voor waarom dit goed is. De bewerking en het koken van voedsel kan een groot deel van de basis voedingswaarde wegnemen. Denk aan een aantal van de conventionele wijsheden die je ongetwijfeld wel eens hebt gehoord. Zoals bijvoorbeeld: ‘Als je pasta kookt tot al dente (of medium), bevat het meer calorieën’. Dat klopt, maar het zal ook meer voedingswaarde hebben dan wanneer je het supergaar kookt. Of waarschijnlijk herinner je je dat je wortels en aardappeks niet te dik moet schillen, omdat de meeste van de voedingsstoffen en waarden net onder het oppervlak van de schil zitten.
Het raw food dieet betekent dat je eten bestaat uit onbewerkt, ongekookt, en organisch voedsel, zoals fruit, groenten, noten, zaden, peulvruchten, gedroogd fruit, zeewier, enz. Het betekent een dieet dat ten minste 75% rauw is! Koken haalt veel van de smaak en voeding uit groenten en fruit. Een raw food dieet betekent dat je meer eet op de manier waarop onze voorouders dat deden. Onze gezondere, fittere voorouders, onder deze mensen geen overgewicht en diabetes. Zij kookten heel weinig voedsel, ze aten de meesten groentes en fruitsoorten rauw.

Hoe kun je dit dieet volgen?

Het is de bedoeling dat ongeveer 75% van je eten rauw en ongekookt is. Dit kan misschien moeilijk lijken in het begin, maar dat valt ontzettend mee. Google bijvoorbeeld eens ‘raw food recepten’, en je zult een hele keur aan salades en maaltijden vinden. Het is het belangrijkst dat je allerlei voorbewerkte kant-en-klare producten links laat liggen. Dus eet liever een appel als tussendoortje in plaats van een marsreep. En geen kant-en-klare magnetronmaaltijden meer, want daar zit vaak veel zout in, en veel conserveermiddelen en andere additieven. Probeer in plaats daarvan veel fruit, groente, en noten te eten. En af en toe kun je natuurlijk wel dingen koken, want bijvoorbeeld aardappels zijn gewoon niet lekker rauw. En veel vlees moet nou eenmaal gekookt worden (al zijn veel raw food dieetvolgelingen vegetarisch).

Val je ook af met dit dieet?

Je kunt goed afvallen met dit dieet, maar zorg wel dat je voldoende voedsel en voedingstoffen binnen krijgt. Ons lichaam is gebouwd op deze manier van eten. Allerlei bewerkte soorten voedsel en kant-en-klare-maaltijden uit de supermarkt bevatten allerlei onnatuurlijk conserveermiddelen en additieven. Het raw food dieet is een manier van eten die in harmonie is met de planeet en in harmonie met onze eigen stofwisseling. Omdat je met deze manier van eten veel minder vetten binnen krijgt, zul je er ook van afvallen. Verder is het een manier van bewust omgaan met je eten. Dus nadenken over waar je eten vandaan komt, en wat er allemaal mee gebeurt is voor het op jouw bordje belandde.

Let op

Let op: Als u diabetes heeft, of een andere aandoening waarbij u op uw eten moet letten, of een dieet volgt, overleg dan eerst met u dokter of uw dietist over het volgen van het raw food dieet, en hoe dat het beste in uw levensstijl past.

Lees verder

© 2011 - 2019 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is het raw food dieet?"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 06-07-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!