InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood artisjok

Superfood artisjok

Superfood artisjok Misschien weet niet iedereen het, maar artisjokken vormen één van de gezondste groenten ter wereld. Dit maakt dat men artisjok vaak onder de superfoods schaart. De bloembladeren en het hart van de artisjok zitten boordevol nutriënten en andere voedingsstoffen. Maar wat maakt de artisjok nou zo gezond? En hoe lang maakt men eigenlijk al gebruik van de artisjok en zijn positieve effecten?

Algemeen

Een artisjok is eigenlijk niets anders dan de onrijpe bloem van Cynara cardunculus var. scolymus, de plant waaraan zij groeit. Deze plant is meerjarig en komt vooral in een mediterraans klimaat voor, maar is volledig gecultiveerd. De artisjok zoals wij die kennen komt dus niet in het wild voor. De plant kan wel tot twee meter hoog worden met bladeren tot wel 82 centimeter lang. De wel bekende bloemen vormen zich vanuit één knop die een diameter tot 15 centimeter kan hebben.

Het verbouwen van artisjokken gebeurt vooral in mediterraanse regio's, aangezien hier het meest gunstige klimaat voor de plant is. De top-10 artisjok-producerende landen volgens de FAO zijn:
  • Italië
  • Egypte
  • Spanje
  • Peru
  • Argentinië
  • China
  • Marokko
  • Frankrijk
  • VS
  • Chili

Geschiedenis

De natuurlijk voorkomende variant van de artisjok, de kardoen (Cynara cardunculus), is een soort die in het mediterraan gebied voorkomt in grote getale. De oude Grieken en de Romeinen maakten al gebruik van de artisjok, nadat ze uit Noord-Afrika de zaden van de kardoen hadden meegenomen richting Europa. Vanaf dit moment zijn op Sicilië verschillende varianten gekweekt door de Grieken en Romeinen. Men gebruikte de artisjok voor het behandelen van klachten aan het verteringsstelsel. In deze tijd at men echter de bladeren en de bloedhoofden, nog niet de onrijpe bloem zoals wij nu doen. De artisjok in de vorm die wij nu kennen stamt uit ongeveer de 9de eeuw na christus, toen deze bij Napels in Italië verbouwd werd. Tijdens de middeleeuwen verspreidde de gecultiveerde artisjok zich door de gehele Mahgreb en Spanje, onder het islamitische bewind. De naam artisjok is dan ook afgeleid uit het Arabisch. Pas in de 16e eeuw verspreidde de artisjok zich naar Frankrijk en Noord-Italië. In deze tijd werd de artisjok ook door Nederlandse handelaren in Engeland verspreid. De VS werden vervolgens met de artisjok geconfronteerd door Europese migranten, die zaden meebrachten over de Atlantische oceaan.

Waarom superfood?

Artisjokken zijn een rijke bron van allerlei voedingsstoffen, die essentieel zijn voor een gezond bestaan. Zo bevatten ze veel vezels, zitten ze vol met antioxidanten, bevatten ze vitaminen C en K en zijn ze een bron van belangrijke mineralen, zoals magnesium en kalium. Ook bevatten ze foliumzuur. Belangrijk om te onthouden is dat het eten van artisjokharten een goede gewoonte is, maar dat het eigenlijk zonde is om de bladeren niet op te eten. Deze bladeren zitten bomvol met nutriënten, dus het is zeker aan te raden om de bladeren niet te verspillen.

De gezonde voedingsstoffen in artisjok zorgen voor de volgende effecten:
  • Artisjok verhelpt problemen in het verteringsstelsel door het hoge vezelgehalte.
  • Ze werken een te hoog cholesterolgehalte tegen door antioxidanten en door activatie van de galblaas, die helpt bij vetafbraak.
  • Antioxidanten in artisjok zorgen ook voor een verminderde kans op kanker, hart- en vaatziekten en veroudering.
  • Magnesium in artisjok zorgt voor minder vermoeidheid en meer energie in de spieren.

Antioxidanten

Artisjok zit dus bomvol met antioxidanten. Maar welke dan? En wat is hun werking?

  • Quercetine: beschermt tegen kanker en hartfalen.
  • Rutine: heeft anti-allergene en ontstekingsremmende effecten en speelt een rol bij gezondheid van het hart- en vaatstelsel.
  • Anthocyanine: zorgt voor een gezonde blaas en voor goed geheugen. Heeft mogelijk ook een remmende werking op kanker.
  • Galluszuur: dit zuur remt celdeling bij prostaatkankercellen. Is ook te vinden in rode wijn en zwarte thee.
  • Luteoline en Cynarine: deze polyfenolen zorgen voor een verlaagd cholesterolgehalte en helpen bij het herstel van de lever.
  • Silymarine: deze antioxidant helpt de lever bij het aangroeien van nieuw leverweefsel
  • Koffiezuur en chlorogeenzuur: deze antioxidanten hebben een antivirale en antimicrobiële werking, antikankerwerking en helpen bij afbraak van cholesterol.

Artisjok zit dus vol met antioxidanten die belangrijk zijn voor een goede gezondheid.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?In hoeverre heeft de artisjok een positief effect bij het verbanden van vet in het menselijk lichaam? Heeft het een daad…
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LisetteBrodey, Pixabay
  • http://foodmatters.tv/articles-1/why-we-should-all-be-eating-more-artichokes

Reageer op het artikel "Superfood artisjok"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 05-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!