InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?

Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?

Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen? In hoeverre heeft de artisjok een positief effect bij het verbanden van vet in het menselijk lichaam? Heeft het een daadwerkelijk effect of schuilt er misschien een addertje onder het gras? Er komen steeds meer nieuwe middeltjes op de markt om af te vallen. Ook voor drankjes en kuurtjes met bepaalde extracten wordt veel reclame gemaakt. Denk maar aan de acai-bes of de citroen. Deze zouden mensen gemakkelijk kunnen helpen bij het afvallen. Nu komt ook de artisjok om de hoek kijken. Kan het werken bij het verbranden van vet?

Wat zijn artisjokken?

De artisjok is een plant dat behoort tot de composietenfamilie. De groente van de plant die in de supermarkten ligt bestaat uit de vlezige schutbladeren van de gesloten bloemknop. De plant heeft een positieve werking op het lichaam van de mens. Zowel de lever als gal wordt ondersteund. Tevens zorgt het ervoor dat het cholesterolgehalte wordt verminderd en heeft het een reinigende werking met betrekking tot het bloed.

Hoe positief is de werking?

De bittere stoffen in de artisjokken zorgen voor een verhoogde galafscheiding en beschermde levercellen. Het heeft tevens een positieve werking op de vetstofwisseling. Een mens heeft voldoende galsap nodig, om een gebalanceerde bloeddruk te behouden. De artisjok, die dus zorgt voor een lager cholesterol gehalte en beschermde bloedvaten en lever, is dus een groente met een zeer positief effect op het lichaam.

Helpt het ook bij het verbranden van vet?

De artisjok helpt zeker bij het verbranden van vet in het lichaam. Echter schuilt er wel een addertje onder het gras. De artisjok helpt namelijk vooral wanneer je het direct na een maaltijd gebruikt. Dan komt de groente het beste tot zijn recht als het gaat om het verbranden van vet. Het nuttigen van de artisjok is overigens geen reden om meer vet voedsel te eten.

Conclusie

Het nuttigen van de artisjok heeft wel degelijk een positief effect op het lichaam. Maar het eten van deze groente is niet direct een middel om vet te verbanden en daarmee dus af te vallen. Inderdaad ‘niet direct'. Er zijn dus wel middelen waarmee de positieve werking van deze groente kan worden gebruikt als vetverbranding. Ten eerste zal de artisjok dus vooral na iedere maaltijd genuttigd moeten worden.

Aangezien de gemiddelde mens dit niet elke dag in huis heeft of niet na iedere maaltijd zin heeft in deze groente, zijn er ook andere hulpmiddelen. Denk maar aan drankjes, kuurtjes, pillen etc. die bij de apotheek te vinden zijn. Wanneer je wat huiverig bent met betrekking tot deze middeltjes is het altijd handig om advies te vragen aan de apotheker over onder andere de dosering en eventuele bijwerkingen. Daarnaast worden ook zogenaamde ‘Artisjok Slimming Shots' van Alcachofa De Laon aangeboden in teleshopprogramma's, waarbij de kijker deze via de telefoon of internet kan bestellen. Lees altijd eerst de bijsluiter even goed door.
© 2012 - 2019 W-mdr90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Artisjok helpt bij het verbranden van vetArtisjok helpt bij het verbranden van vetArtisjokken waren al in de tijd van het Oude Egypte bekend als voedings- en dieetplant. Plinius beschreef de artisjok al…
Helpt het drinken van citroensap mee aan afvallen?Helpt het drinken van citroensap mee aan afvallen?Volgens voorstanders kun je wel degelijk afvallen met citroensap of het volgen van een citroensapkuur, tegenstanders bew…
Gezonde groenten: ArtisjokkenGezonde groenten: ArtisjokkenDe artisjok is een bijzondere groente. Deze groente heeft een cholesterol verlaagde werking en reinigen het bloed. Zeker…
Natuurlijk afvallen; de artisjokVoeding is een belangrijke factor bij onze gezondheid. De natuur brengt ons heerlijke groenten die ons helpen om die gez…
De geneeskracht van artisjokkenDe geneeskracht van artisjokkenArtisjokken zijn een heerlijke delicatesse onder de groenten. Je kunt zowel de artisjokharten eten als de plantbladeren.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?"

Reacties

Sjaen, 28-08-2016 09:10 #2
Ben 3 dagen bezig met artisjok, wanneer kan ik resultaat verwachten? Hierop uw reactie.

Kimberley Pex, 30-09-2015 22:34 #1
Alcachofa bevat veel toegevoegde chemische middelen. Je kunt dan beter artisjoktinctuur bestellen bij bijv. De Cruydhof. Dat is puur natuur en biologisch. Reactie infoteur, 25-11-2015
Dat is zeker een goed alternatief!

Infoteur: W-mdr90
Gepubliceerd: 23-05-2012
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!