InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood pure chocolade

Superfood pure chocolade

Eén van de meest gegeten lekkernijen is chocolade. Gemaakt uit cacao, vormt chocolade een belangrijke bron van allerlei essentiële voedingsstoffen. Men denkt bij chocolade altijd aan veel suiker, maar donkere chocolade bevat relatief weinig suiker, en heeft dus ook een heleboel positieve effecten op de gezondheid. Maar welke eigenschappen maken donkere chocolade een superfood dan? En hoe is chocolade eigenlijk ontstaan?

Algemeen

Chocolade wordt gemaakt van cacao, dat gewonnen wordt uit cacaobonen. Deze bonen zijn zaden van de vrucht van de cacaoboom (Theobroma cacao). Deze boom groeit rond de evenaar, in tropische klimaten dus. Echter, de boom groeit slecht in de felle zon en heeft nog meer specifieke benodigdheden wat betreft neerslag, temperatuur en bodemvruchtbaarheid. De boom kan meer dan 50 jaar oud en tot 10 meter hoog worden. Dit maakt het mogelijk om cacao op een meerjarige plantage te kweken. De cacaoboom vindt zijn oorsprong in Midden-Amerika en Zuid-Amerika, maar heeft zich na domesticatie ook over Azië uitgebreid.

Geschiedenis

De geschiedenis van de cacao begint in Midden-Amerika bij de Azteken, die van ongeveer 1200 tot 1550 leefden. Voor hun stond cacao direct in verbinding met de god van de vruchtbaarheid Tlaloc. Ze consumeerden cacao vaak als een drank, in combinatie met vanille en chilipepers. Ook was de waarde van cacaobonen zo hoog dat de Azteken ze als betaalmiddel gebruikten.

Cacao verspreidde zich in Europa nadat Spaanse ontdekkingsreizigers in contact waren gekomen met de Azteekse beschaving rond 1528. Hierna verspreidde cacao zich nog sneller. Tijdens de Gouden Eeuw werd de boom in veel Europese koloniën aangeplant, omdat het een financieel interessant gewas was. Zo werd de cacaoboon in Maleisië, Indonesië en Brazilië geïntroduceerd, en later in Azië.

Echte chocola ontstond pas veel later. Het was de Nederlander Coenraad van Houten die erachter kwam hoe men de bitterheid van cacao kon verhelpen. Ook vond hij in 1828 de cacaoboter uit, een vet dat onttrokken wordt aan de cacaovloeistof. In 1847 was het Joseph Fry uit Engeland die met deze cacaoboter de eerste chocoladerepen, zoals wij die vandaag de dag kennen, produceerde.

Waarom superfood?

Men weet al heel lang dat donkere chocolade goed is voor de gezondheid. Donkere chocolade heeft de volgende positieve effecten:

  • Goed voor het hart: donkere chocolade helpt bij het verlagen van de bloeddruk.
  • Goed voor het brein: donkere chocolade stimuleert de bloedstroom richting de hersenen. Ook bevat het phenylethylamine, een stof die door de hersenen wordt aangemaakt als je verliefd bent. Hierdoor zorgt donkere chocolade voor een blij gevoel.
  • Controleert bloedsuiker: donkere chocolade heeft een positief effect op het vaatstelsel, waardoor er minder kans op diabetes type II is. Ook zorgen flavonoïden voor een reductie in insulineweerstand door cellen normaal te laten werken. Hierdoor zal de bloedsuikerspiegel niet schommelen.
  • Antioxidanten werking: de antioxidanten in donkere chocolade remmen vrije radicalen in het lichaam. Deze vrije radicalen kunnen onder andere kanker veroorzaken, dus antioxidanten zijn zeer belangrijk.
  • Theobromine werking: een grappig feitje is dat donkere chocolade theobromine bevat. Deze stof zorgt bij verharden van eht tandglazuur, waardoor je minder kans op gaatjes hebt.
  • Vitaminen en mineralen: donkere chocolade bevat veel vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor een gezond voedingspatroon. Zo bevat donkere chocolade veel ijzer en koper, waardoor het een goed dieetonderdeel vormt voor mensen met bloedarmoede.

Goed voor het hart

Recent onderzoek heeft daadwerkelijk bewezen dat donkere chocolade goed voor het hart is. 44 mannen met overgewicht werden onderzocht. Gedurende twee perioden van vier weken aten de proefpersonen 70 gram donkere chocolade per dag. Het bleek dat slagaderen van de mannen flexibeler werden, waardoor er minder bloedcellen aan de vaatwanden bleven hangen. Rigide aderen en klevende witte bloedcellen kunnen allebei oorzaken zijn van aderverkalking. Donkere chocolade is dus een functionele voedselbron voor het voorkomen van hart- en vaatziekten.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe gezond is chocolade?Hoe gezond is chocolade?Chocola is misschien wel het lekkerste snoepgoed en het kan zelfs erg gezond zijn! Witte chocola, melkchocola en nougatc…
Superfood: cacao nibsSuperfoods zijn in opkomst, en worden telkens maar populairder. Een vrij nieuwe toevoeging aan de superfood familie zijn…
Gezondheidsaspecten rond chocoladeGezondheidsaspecten rond chocoladeChocolade maakt een opmars in de wereld van de (gezonde) voeding. "Chocolade is helemaal niet zo slecht", horen we vaak.…
De lekkerste warme chocolademelkDe dagen worden korter, het weer is guur, nat en koud, je bent verkouden, kortom het is weer najaar. En dat is maar goed…
Bronnen en referenties
  • http://www.scientias.nl/pure-chocolade-goed-voor-het-hart-en-nu-weten-waarom/98320
  • http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/6-health-benefits-of-dark-chocolate.html

Reageer op het artikel "Superfood pure chocolade"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 05-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!