InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Gezichtsmaskers van chocolade

Gezichtsmaskers van chocolade

Gezichtsmaskers van chocolade Chocolade is een echt lekkernij en de meeste mensen houden van heerlijke chocoladedesserts. Chocolade wordt vaak bestempeld als ongezond, maar in donkere chocolade zitten tal van bestanddelen die gezondheid ten goede kunnen komen, zoals antioxidanten en flavonoïden. Tevens kan chocolade gebruikt worden om een gezichtsmasker te maken. In een schoonheidsinstituut worden vaak gezichtsmaskers met chocolade aangeboden, maar je kunt ze ook gewoon thuis maken. Een masker met chocolade kan de huid hydrateren, rimpeltjes vervagen en je gezicht doen stralen.

Gezichtsmaskers met cacao

Cacao is een sterke antioxidant, het valt de vrije radicalen aan die de huid zouden kunnen beschadigen en beschermt zo het gezicht tegen rimpels en huidveroudering. De flavonoïden in cacao absorberen uv-licht en beschermen de huid tegen de schadelijke effecten van de zon. Tevens zullen ze de bloeddoorstroming naar het gezicht verbeteren waardoor de huid er gezond en stralend zal uitzien. Gezichtsmaskers met cacao kunnen helpen voor mensen met een rijpere huid, na blootstelling aan de zon en voor mensen met een doffe huid. Gebruik altijd puur, ongezoet cacaopoeder.

Bron: Cavydog, PixabayBron: Cavydog, Pixabay
Cacao- en havermoutmasker
Ingrediënten:
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 2 eetlepels gekookte havermout
  • een eetlepel yoghurt
  • een theelepel honing.

Meng alle ingrediënten en breng het masker aan op het gezicht met een borstel of met de vingers, laat 20 minuten inwerken en spoel af met warm water. Dit masker is geschikt voor mensen met een droge of gemengde huid en mensen die last hebben van puistjes of acne. Havermout werkt extra hydraterend en helpt de dode huidcellen te verwijderen. Yoghurt zorgt voor nog meer hydratatie en verkleint de poriën. Honing is antibacterieel en zal puistjes en acne verminderen.

Bron: Lebensmittelfotos, PixabayBron: Lebensmittelfotos, Pixabay
Cacao- en kokosoliemasker
Ingrediënten:
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • een eetlepel kokosolie
  • een theelepel honing

Meng alle ingrediënten en breng het masker aan op het gezicht met een borstel of met de vingers, laat 20 minuten inwerken en spoel af met warm water. Dit masker is geschikt voor mensen die last hebben van puistjes of acne en mensen die rimpels willen vervagen. Kokosolie bevat tal van verzadigde vetzuren die de huid doen stralen en rimpels verminderen, het is ook antibacterieel en verwijdert onzuiverheden. Ook de honing voorkomt de vorming van puistjes en acne.

Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay

Gezichtsmaskers met chocolade

Chocolade is erg geschikt als gezichtsverzorging omwille van de antioxidanten en de hydraterende eigenschappen. Om gezichtsmaskers met chocolade te maken wordt chocolade van goede kwaliteit gebruikt met minstens 70% cacao.

Chocolade-, olijfolie- en eigeelmasker

Ingrediënten:
  • 50 gram chocolade
  • een eetlepel olijfolie
  • een eigeel

Smelt de chocolade boven een warm waterbad of in de microgolfoven/magnetron. Meng de gesmolten chocolade met de olijfolie en het eigeel. Breng het masker aan op het gezicht met een borstel of met de vingers, laat 15 minuten inwerken en spoel af met warm water. Dit masker is geschikt voor mensen met een droge huid, het is extra hydraterend dankzij de olijfolie en het eigeel en zal fijne lijntjes doen vervagen.

Chocolade- en fruitmasker

Ingrediënten:
  • 50 gram chocolade
  • een appel
  • een banaan
  • enkele aardbeien
  • een stuk watermeloen

Smelt de chocolade boven een warm waterbad of in de microgolfoven/magnetron. Mix ondertussen de appel, banaan, aardbeien en watermeloen in een blender. Meng twee eetlepels van de fruitmengeling met de gesmolten chocolade. De rest van de fruitmengeling kan gebruikt worden in een smoothie. Breng het masker aan op het gezicht met een borstel of met de vingers, laat 20 minuten inwerken en spoel af met warm water. Dit masker is geschikt voor mensen met een oudere, minder elastische huid. Het masker verstevigt de huid, verbetert de elasticiteit en vervaagt fijne lijntjes.

Enkele opmerkingen

Na het gebruiken van deze gezichtsmaskers is het aan te raden het gezicht in te smeren met een dag- of nachtcrème om te voorkomen dat vuil in de poriën kan dringen. Alle ingrediënten die gebruikt worden in deze gezichtsmaskers zijn eetbaar, dus restjes mag je gerust opeten.

Lees verder

© 2016 - 2019 Valedevento, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://gourmandeinthekitchen.com/2013/chocolate-oatmeal-face-mask-recipe/
  • http://manontilstra.nl/diy-verzachtend-cacao-gezichtsmasker/
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Cavydog, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Lebensmittelfotos, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezichtsmaskers van chocolade"

Infoteur: Valedevento
Laatste update: 12-04-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!