InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf gezichtsmaskers maken met groenten en fruit

Zelf gezichtsmaskers maken met groenten en fruit

Zelf gezichtsmaskers maken met groenten en fruit De vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten in fruit en groenten zijn goed voor het lichaam en de gezondheid en ze kunnen helpen om de huid stralend te houden. Je kunt groenten en fruit ook verwerken in een zelfgemaakt gezichtsmasker om je gezicht te verzorgen en de nodige voedingsstoffen te geven. Een zelfgemaakt masker van fruit of groenten is goedkoop, snel en gemakkelijk in je eigen huis te maken.
Bron: Security, PixabayBron: Security, Pixabay

Banaan

Bananen bevatten veel vitaminen en mineralen die helpen de huid stralend en gezond te houden. Vitamine A helpt tegen donkere plekken en mee-eters en maakt de huid zacht. Vitamine B en kalium vertragen huidveroudering en werken hydraterend. Antioxidanten zoals vitamine E helpen om rimpels te voorkomen.

Banaan, aardbei en honing masker

Ingrediënten:
  • Een rijpe banaan
  • Vier aardbeien
  • Een eetlepel honing

Meng alle ingrediënten in een blender tot een papje ontstaat, breng een laagje aan op het gezicht en de hals, laat 20 minuten inwerken en spoel af met lauw water. Dit masker is geschikt voor mensen die last hebben van puistjes en mee-eters, zowel de banaan als de honing werkt antibacterieel. De aardbeien helpen om huidveroudering tegen te gaan.

Bron: Kiki69210, PixabayBron: Kiki69210, Pixabay

Rode vruchten

Rode vruchten zoals kersen, aardbeien en frambozen gaan huidveroudering tegen dankzij het hoge gehalte aan antioxidanten. Kersen bevatten vitamine C en bèta caroteen, deze helpen tegen fijne lijntjes en rimpels. Tevens bevatten ze de mineralen ijzer, magnesium en kalium, die nodig zijn om de huid jong en gezond te houden. Aardbeien bevatten de antioxidanten vitamine C en salicylzuur die helpen om rimpels en ouderdomsvlekken te voorkomen. Tevens bieden aardbeien een goede bescherming tegen uv-stralen. Ook frambozen zitten boordevol vitamine C.

Rode vruchten masker

Ingrediënten:
  • Vier aardbeien
  • Vier kersen
  • Vier frambozen
  • Een eetlepel yoghurt

Meng de vruchten en de yoghurt in een blender tot een papje, breng aan op de hals en het gezicht en laat 20 minuten inwerken. Spoel goed na met lauw water. Dit masker is geschikt om huidveroudering te vertragen en rimpels en fijne lijntjes te vervagen. De yoghurt zorgt voor extra hydratatie.

Bron: Abdecoral, PixabayBron: Abdecoral, Pixabay

Mango

Mango’s bevatten antioxidanten zoals vitamine C en bèta caroteen die helpen huidveroudering tegen te gaan. Vitamine A zal zorgen voor een zachte huid en helpt tegen donkere vlekken. Er zit ook kalium in mango’s, wat de huid jong houdt en diep in de poriën reinigt.

Mango en yoghurt masker

Ingrediënten:
  • De helft van een rijpe mango
  • Een eetlepel yoghurt

Meng de mango en de yoghurt in een blender, breng een laagje aan op de hals en het gezicht en laat 20 minuten inwerken. Spoel af met lauw water. Dit masker werkt hydraterend en gaat huidveroudering tegen. Tevens zal het de huid grondig reinigen.

Bron: OpenClipartVectors, PixabayBron: OpenClipartVectors, Pixabay

Tomaat

Tomaten helpen om puistjes en littekens te vervagen en de poriën te sluiten zodat er geen vuil in de huid kan dringen. Tomaten bevatten lycopeen, dit werkt beschermend tegen huidveroudering en de schadelijke effecten van uv-stralen.

Tomaat en citroen masker

Ingrediënten:
  • Een rijpe tomaat
  • Een eetlepel citroensap

Prak de tomaat tot moes en voeg het citroensap toe, breng aan op het gezicht en de hals. Laat 15 minuten inwerken en spoel goed na met lauw water. Dit masker is geschikt voor mensen die last hebben van puistjes en acne. Het citroensap werkt antibacterieel en de zaadjes van de tomaat werken scrubbend en helpen dode huidcellen te verwijderen.

Bron: StockSnap, PixabayBron: StockSnap, Pixabay

Watermeloen

Watermeloen bevat lycopeen dat helpt om de huid jong en elastisch te houden. Een masker met watermeloen werkt ook goed tegen puistjes en mee-eters.

Watermeloen, avocado en honing masker

Ingrediënten
  • Een stuk watermeloen
  • Een halve avocado
  • Een eetlepel honing

Mix de ingrediënten in een blender tot een papje en breng aan op het gezicht en de hals. Laat 20 minuten inwerken en spoel af met lauw water. Dit masker is geschikt voor mensen die huidveroudering willen tegen gaan, om fijne lijntjes en rimpels te vervagen en voor mensen met een droge huid. De honing werkt antibacterieel en zal helpen tegen puistjes en mee-eters.

Bron: Stevepb, PixabayBron: Stevepb, Pixabay

Papaja

Papaja’s bevatten vitamine A en het enzym papaïne, beide stoffen werken als antioxidant en verwijderen dode huidcellen en onzuiverheden. Een masker met papaja kan gebruikt worden om tekenen van huidveroudering tegen te gaan en om onzuiverheden te verwijderen.

Papaja, mango en banaan masker

Ingrediënten:
  • Een stuk papaja
  • Een halve mango
  • Een halve banaan

Meng alle ingrediënten in een blender tot een papje en breng een laagje aan op het gezicht en de hals. Laat 20 minuten inwerken en spoel af met lauw water. Dit masker is geschikt om fijne lijntjes en rimpels te verminderen, ouderdomsvlekken tegen te gaan en om puistjes te bestrijden.

Komkommer

Komkommers zijn gekend om hun verkoelende en hydraterende werking. Een masker met komkommer kan helpen bij een droge huid en versterkt het bindweefsel, waardoor de huid steviger zal worden.

Komkommer en ei masker

Ingrediënten:
  • Een stuk komkommer van ongeveer drie centimeter
  • Een ei

Meng de komkommer en het ei in een blender, breng aan op de hals en het gezicht en laat 15 minuten inwerken. Spoel goed na met lauw water. Dit masker werkt extra hydraterend, het is geschikt voor mensen met een droge huid en werkt verkoelend na het zonnebaden op verbrande huid.

Bron: Tookapic, PixabayBron: Tookapic, Pixabay

Avocado

Avocado’s bevatten gezonde vetten die de huid elastisch houden en fijne lijntjes vervagen, ook zitten er tal van vitaminen en mineralen in. Avocado’s bevatten vitamine A, B, E en K en de mineralen ijzer, kalium, calcium, natrium, koper en magnesium. Een masker van avocado is ideaal voor mensen met een droge en gevoelige huid.

Avocado, komkommer en yoghurt masker

Ingrediënten:
  • Een halve avocado
  • Een eetlepel yoghurt

Meng de ingrediënten in een blender en breng aan op het gezicht en de hals. Laat 20 minuten inwerken en spoel af met lauw water. Dit masker is geschikt voor mensen met een droge en gevoelige huid. Zowel de avocado, komkommer als de yoghurt werken hydraterend en verfrissend. Dit masker help ook om fijne lijntjes en rimpels te vervagen.

Bron: Peggy Marco, PixabayBron: Peggy Marco, Pixabay

Granaatappel

Granaatappels zitten boordevol antioxidanten en kunnen wonderen doen voor mensen met tekenen van huidveroudering. Ze bevatten vitamine B, C en K die zorgen voor de groei van nieuw huidcellen.

Granaatappel en cacao masker

Ingrediënten:
  • Het sap van één granaatappel
  • Een eetlepel ongezoet cacaopoeder

Meng het granaatappelsap met het cacaopoeder en breng een laagje aan op de hals en het gezicht. Laat 15 minuten inwerken en spoel af met lauw water. Dit masker is geschikt voor mensen met tekenen van huidveroudering zoals fijne lijntjes, rimpels en ouderdomsvlekken. Zowel de granaatappel als het cacaopoeder bevatten antioxidanten die de vrije radicalen aanvallen en zo huidveroudering tegen gaan.

Lees verder

© 2016 - 2019 Valedevento, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Smoothies en groenteshakesEr zijn zoveel verschillende smoothies en ook groenteshakes die je kunt maken. De shakes maak je natuurlijk altijd in ee…
Gezichtsmaskers, een extra oppepper voor je huidEen stralende huid willen we allemaal. Dit is te bereiken door dagelijks de huid goed te reinigen en in te smeren met cr…
Je eigen gezichtsmaskers maken, voor alle huidtypen!Je kan naar een dure schoonheidspecialist gaan of prijzige maskers kopen bij een luxe drogist, maar het kan ook allemaal…
Stevige smoothies voor de winterStevige smoothies voor de winterDat de smoothie algemeen geaccepteerd is, is niets nieuws meer. Maar veel mensen nemen de smoothie in de zomer of als ex…
Superfood: SmoothiesSuperfood: SmoothiesSteeds meer mensen gaan dagelijks superfood smoothies gebruiken. Een smoothie met superfoods is erg gezond en kan een vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • http://www.stylepresso.com/16-diy-fruit-face-masks-for-gorgeous-skin/
  • http://www.stylecraze.com/articles/homemade-fruit-face-packs/
  • Afbeelding bron 1: Security, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Kiki69210, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Abdecoral, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: StockSnap, Pixabay
  • Afbeelding bron 6: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 7: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 8: Tookapic, Pixabay
  • Afbeelding bron 9: Peggy Marco, Pixabay

Reageer op het artikel "Zelf gezichtsmaskers maken met groenten en fruit"

Infoteur: Valedevento
Laatste update: 14-04-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!