InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Superfood abrikoos

Superfood abrikoos

Superfood abrikoos Superfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook de abrikoos is één van deze superfoods, maar waarom eigenlijk? En hoe lang weet men eigenlijk al af van de positieve effecten van de abrikoos?

Algemeen

De abrikoos is een vrucht die groeit aan de abrikozenboom (Prunus armeniaca). Deze boom is ongeveer 8 tot 12 meter hoog en heeft zijn oorsprong in China. De vrucht, die tot de steenvruchten behoort, heeft een geel-oranje kleur. Het vruchtvlees is stevig en niet bijzonder sappig. In het centrum van de vrucht zit een zeer grote pit. De boom groeit in een continentaal klimaat, maar kan ook in een mediterraan klimaat groeien.

Geschiedenis

Zoals gezegd komen abrikozen uit China, waar de boom voor het eerst gedomesticeerd is rond 3000 voor Christus. Ten tijde van de Griekse heerser Alexander de Grote werd de abrikoos ook in Europa geïntroduceerd. Alexander de Grote nam de vrucht mee uit het verre Oosten, waarna ook de teelt in Griekenland begin. Hierna zou de Romeinse generaal Lucullus rond 70 voor Christus voor het transport van abrikozenbomen uit het huidige Armenië naar het Romeinse Rijk hebben gezorgd. In Perzië werd de vrucht echter al zeer lang verbouwd. Zo worden al duizenden jaren gedroogde abrikozen getransporteerd vanuit Perzië.
Tijdens het kolonialisme werd de abrikoos over de hele wereld verspreid.

Tegenwoordig worden de abrikozen vooral verbouwd in Turkije, Spanje en Italië.

Waarom superfood?

Abrikozen zijn niet alleen rijk aan voedingsstoffen, maar bevatten ook zeer weinig calorieën. In drie abrikozen zitten slechts 50 kilocalorieën! Ze zitten ook vol met vitaminen B, C, antioxidanten zoals bèta-caroteen en vezels. Deze voedingsstoffen hebben tot gevolg dat abrikozen de volgende effecten hebben:

  • Kankerpreventie: de anti-oxidanten in abrikozen helpen het lichaam beschermen tegen vrij radicalen en celbeschadiging.
  • Hartgezondheid: studies laten zien dat bèta-caroteen in abrikozen een positief effect op het hart- en vaatstelsel hebben. Zo helpt het tegen een te hoog cholesterol en ontgift het het bloed.
  • Oog gezondheid: vitamine A en carotenen helpen bij het versterken van de ogen.
  • Minder bloedarmoede: abrikozen bevatten veel ijzer en koper. Deze mineralen helpen bij de vorming van hemoglobine.
  • Gezonde huid:gebruik van abrikozenolie heeft een helend effect bij huidaandoeningen zoals eczeem.
  • Gewichtsverlies omdat abrikozen rijk in voedingsstoffen zijn, maar weinig calorieën bevatten, zijn ze de perfecte vrucht voor ieder dieet.
  • Regulatie van verteringsstelsel: omdat abrikozen veel vezels bevatten, zorgen ze voor een goed lopend verteringssysteem.

Vezels

Het voedingscentrum raadt volwassenen aan om 30 tot 40 gram vezels per dag binnen te krijgen. Naast abrikozen, bevatten vooral graanproducten deze vezels. Het zijn stoffen die niet in de dunne darm verteerd kunnen worden. Sommige vezels kunnen wel in de dikke darm worden afgebroken, maar andere verlaten het lichaam onverteerd met de ontlasting. Maar als ze bijna niet worden afgebroken, wat voor nut hebben ze dan? Wel, zoals al eerder is gezegd stimuleren vezels een gezonde stoelgang: ze voorkomen obstipatie en het ontstaan vaan aambeien. Ook eerder genoemd: ze zorgen voor het behoud van gezond gewicht en verminderde de kans op hart- en vaatziekten. Maar nog niet genoemd is dat vezels de kans op diabetes type II en darmkanker kan verlagen. De vezels in onder andere abrikozen kan je dus gerust een zeer belangrijke voedingsstof noemen!

Optimaal gebruik

Om optimaal gebruik te maken van de voordelen van abrikozen is het aan te raden om ze rauw te consumeren. Je kan ze los eten, maar ook verwerken in een smoothie bijvoorbeeld. Hieronder een mogelijke smoothie met abrikoos en ander fruit:

  • 2 abrikozen
  • 1 appel
  • 10 aardbeien
  • 100 ml melk/yoghurt (verhouding zelf bepalen)
  • 20 gram havermout

Deze smoothie bevat veel gezonde nutriënten, maar is ook rijk aan eiwitten. Dit is dan ook ten zeerste aan te raden voor mensen die veel sporten, aangezien eiwit essentieel is voor spieropbouw.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is het raw food dieet?Heb je al wel eens gehoord van het raw food dieet? Het wint langzaam aan populariteit, niet alleen als een dieet om af t…
Vers fruit als maaltijd of tussendoorVers fruit als maaltijd of tussendoorFruit is gezond, dat zal niemand ontkennen, maar niet iedereen zit te wachten op bergen fruit. De mensen die fruit wel o…
Het Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?mijn kijk opHet Raw Food dieet: is dit wel zo gezond?Bij het Raw food dieet eet je alleen rauw voedsel. In Amerika is het een trend en in Nederland komen er steeds meer aanh…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackmac34, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx

Reageer op het artikel "Superfood abrikoos"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 05-03-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Superfoods
Medische informatie…
Schrijf mee!