InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is de abrikoos?

Hoe gezond is de abrikoos?

Hoe gezond is de abrikoos? Wie kent de abrikoos als (steen)vrucht niet? Niet dat de abrikoos bij iedereen even populair is, maar we kennen allemaal de abrikoos wel als verse vrucht én als gedroogde vrucht. De abrikoos wordt vaak met andere vruchten gemengd gegeten en een van de weinige gedroogde vruchten die populair is. Maar is de abrikoos behalve lekker ook echt zon gezonde vrucht?

De basis

Historie en huidige situatie

De abrikoos, officieel genaamd Prunus armeniaca, is een steenvrucht. Een steenvrucht is een vrucht met een stevige binnenwand. De pit, ofwel de steen, bevat zaad. De abrikoos komt oorspronkelijk uit Noordoost-China. Pas 3000 jaar later kwam de abrikoos in Armenië aan (de officiële naam doet zeer waarschijnlijk anders vermoeden). Even voor de huidige jaartelling namen de Romeinen de abrikoos mee naar Europa.

In Hongarije werd de abrikoos veelvuldig geteeld, maar tegenwoordig zijn Italië en Spanje meer de landen waar we de abrikoos terug kunnen vinden in de teelt. Maar ook in een gedeelte van Oostenrijk wordt de abrikoos verbouwd. Turkije is met name leverancier van de gedroogde abrikoos en de pit. Ook worden er ook steeds meer soorten gekruist. De abrikoos is een vroege bloeier, wat maakt dat deze vrucht gevoelig is voor het laten mislukken van de oogst. Er kan immers tot op het laatste moment vorst over de vrucht komen.

Rijping en soorten

In de kas is de abrikoos in juli plukrijp en in de buitenlucht een maand of wat later. In Nederland zijn een tiental oude rassen beschikbaar, te weten:
  • Bredase
  • Tros Oranje
  • Hongaarse
  • Moorpark
  • Hangrand
  • Bergeron
  • Royal
  • Orangered
  • Goldrish
  • Aurora

De gedroogde abrikoos kan op een droge en donkere plaats ongeveer een jaar goed gehouden worden.

Bron: Xamumu, PixabayBron: Xamumu, Pixabay

Hoe gezond zijn ze?

Wat doet de abrikoos voor het lichaam?

De abrikoos bevat weinig calorieën en is licht verteerbaar. Verder zitten er veel vezels in abrikozen en deze vezels zijn weer goed om het darmstelsel schoon en gezond te houden. Als je te weinig vezels binnen krijgt (vezels zitten uiteraard in meer gezonde producten), dan kan je last krijgen van een trage stoelgang of zelfs last van aambeien. De abrikoos is een van de producten die, bij regelmatige inname een positieve bijdrage kan leveren.

Er zit veel vitamine E in de abrikoos en beschermt het lichaam tegen de beschadiging van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn atomen die niet meer in balans zijn. Als er vrije radicalen niet met opzet door het lichaam worden aangemaakt, kunnen ze verschillende ziekten veroorzaken.

Verder hebben abrikozen een gunstig effect op je bloeddruk en koper werkt goed tegen bloedarmoede. De kalium die in abrikozen zit is goed voor het lichaam, want het is de leverancier die bijdraagt aan een betere bloeddruk, wat vervolgens ook weer goed voor het hart is. Bovendien draagt het ook bij aan gezond spier- en zenuwgebruik. De vitamine A in de abrikoos heeft overigens een positief effect om grauwe staar tegen te gaan.

Vitamines en mineralen

Wat zit er exact in de abrikoos:
  • Vitamine A
  • Vitamine C
  • Vitamine B2 / B3
  • Calcium
  • Kalium
  • IJzer
  • fosfor
  • Mangaan
  • Beta caroteen
  • Koper
  • Kobalt
  • Broom

Tot slot

De abrikoos is gemiddeld populair en wordt vaak gecombineerd met ander fruit gegeten, maar kan prima apart gegeten worden óf als gedroogde vrucht is de abrikoos ook erg lekker. Het is een gezonde vrucht die prima in een gezond voedingspatroon past. Fruit is altijd goed, wissel eens af met deze abrikoos.
Gerelateerde artikelen
Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?Gezonde eetgewoonten en fruit: welk fruit is het gezondst?In het algemeen bezitten ongeveer alle fruitsoorten wel positieve eigenschappen voor je lichaam. De meeste fruitsoorten…
Etymologie van fruitEtymologie van fruitFruit is gezond en lekker. Er zijn veel verschillende soorten fruit. We denken er nooit echt bij na, maar waar komen all…
Superfood abrikoosSuperfood abrikoosSuperfoods worden met de dag populairder. Er zijn tegenwoordig zelfs hele diëten op gebaseerd. Ook de abrikoos is één va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Romi, Pixabay
  • Fruit & Co
  • Voedingswijzer
  • A. Moerkerk - diëtist
  • Afbeelding bron 1: Xamumu, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is de abrikoos?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!