InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is Griekse yoghurt gezond?

Is Griekse yoghurt gezond?

Is Griekse yoghurt gezond? Er zijn diverse soorten Griekse yoghurt van veel verschillende merken en vetpercentages. Ook Griekse yoghurt met een smaakje is verkrijgbaar. Het eiwitgehalte verschilt bovendien sterk tussen de verschillende soorten. Welke van deze soorten zijn gezond en welke kun je beter vermijden? En wat is er eigenlijk zo gezond aan Griekse yoghurt?

Soorten Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is eigenlijk gewone yoghurt waaruit het vocht is weggefilterd, het is daarom wat dikker en romiger.
Er zijn veel verschillende soorten Griekse yoghurt. Je hebt ze in 0%, 2% en 10% vet, maar ook in verschillende smaakjes. Er zijn dan ook veel merken die Griekse yoghurt aanbieden. Niet alle soorten Griekse yoghurt zijn gezond, hieronder staan de beste en slechtste keuzes.

Beste keuze

1. Griekse Yoghurt 0% (Total)

De Griekse Yoghurt 0% van het merk Total is het gezondst van alle soorten en merken. Deze soort beschikt namelijk over het hoogste aantal eiwitten, namelijk 10,3 gram op 100 gram. In deze soort zijn geen suikers toegevoegd en het beschikt maar over 4 gram koolhydraten. Omdat er geen vet in zit is het aantal calorieën ook erg laag, namelijk maar 57 kcal.

2. Yoghurt Griekse Stijl (Katharos)

De tweede beste keuze is de Yoghurt Griekse Stijl van Katharos. Deze soort beschikt over 9 gram eiwit, 0 gram vet en 4 gram koolhydraten op 100 gram. Ook bij deze soort zijn er geen suikers toegevoegd waardoor het erg gezond is. Het aantal calorieën is 50 kcal per 100 gram.

Deze twee zijn de enige soorten waar geen vet en geen suikers in zitten.

Slechtste keuze

1. Yoghurt Griekse Stijl met smaakje (Optimel)

Op de verpakking van de Yoghurt Griekse Stijl met smaakje staat dat er 0% aan suikers is toegevoegd, dit betekent echter niet dat er geen suikers in zitten. In deze Griekse yoghurt zitten namelijk wel degelijk suikers, namelijk ongeveer 3 gram. Hierbij ligt het er wel aan welke smaak je kiest. Bovendien zitten er kunstmatige smaak- en zoetstoffen in deze yoghurt. Het eiwitgehalte is 7 gram en het vetgehalte 0 gram op 100 gram yoghurt.

2. Yoghurt Griekse Stijl (Eridanous)

De Griekse yoghurt van het merk Eridanous bevat de meeste suikers ten opzichte van de rest. Wel 6,2 gram, bovendien bevat het 9,2 gram vet en maar 4 gram eiwit. Hierdoor beschikt het over 119 kcal per 100 gram.

Waarom is Griekse yoghurt gezond?

Griekse yoghurt beschikt over veel eiwit

Als je de goede keuze maakt dan kies je een Griekse yoghurt met veel eiwit, ongeveer 9 à 10 gram per 100 gram. Een volwassen persoon heeft zo’n 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Griekse yoghurt is dan ook een goede toevoeging aan je dieet om dat iedere dag te bereiken.

Waarom is eiwit gezond?
Eiwit is ten eerste goed voor het in stand houden van het spierweefsel. Dit is dan ook de reden waarom bodybuilders relatief veel eiwit consumeren. Ten tweede heeft eiwit een verzadigde werking, het vult meer dan vet en koolhydraten en al helemaal meer dan suikers. Het is daarom verstandig om in een eetbui de koekjes en het snoep te laten staan en juist eiwit te consumeren.

Griekse yoghurt beschikt over veel calcium

Griekse yoghurt bevat zo’n 100 mg calcium. Calcium is noodzakelijk voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Calcium zorgt tevens voor het transport van andere mineralen in de lichaamscellen. Als je te weinig calcium binnenkrijgt heb je op latere leeftijd meer kans op botontkalking.

Griekse yoghurt is een bron van probiotica

Deze gezonde bacterie zorgt ervoor het eten goed door het spijsverteringskanaal komt. Het helpt daarom om eten beter te verteren. Probiotica helpt daardoor goed tegen het prikkelbare darmsyndroom en intestinale ziekten zoals crohn en colitis ulcerosa.

Hoe bewaar je Griekse yoghurt?

Griekse yoghurt bewaar je in de koelkast en is na opening beperkt houdbaar. Om de houdbaarheid na het openen niet nog verder te beperken is het verstandig om na het gebruik de Griekse yoghurt weer in de koelkast te zetten. Een uur buiten de koelkast bekort de houdbaarheid met een dag. Zorg er bovendien voor dat de koelkast op 4 °C staat.

Waar kan je Griekse yoghurt voor gebruiken

  • Om ijsjes van te maken
  • Als dipsaus
  • Als ingrediënt voor tzatziki

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfgemaakt broodbeleg met yoghurtMisschien zijn dit geen voor de hand liggende pasta’s voor de boterham, maar toch laat de aangename smaak van het beleg…
Griekse yoghurt – Voordelen en smoothie receptenGriekse yoghurt – Voordelen en smoothie receptenGriekse yoghurt is een van die voedingsmiddelen die naast zijn goede smaak ook nog eens goed is voor de gezondheid. Tijd…
Zelf yoghurt makenYoghurt is heerlijk als ontbijt en nagerecht, maar het kan ook worden gebruikt bij de bereiding van verschillende gerech…
Smoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarSmoothies voor soepel, mooi, vol en glanzend haarMooi, soepel, vol en glanzend haar krijg je door het eten van proteïnen en vitamine B. Deze bevinden zich onder andere i…
Zelf gezond en lekker yoghurtijs maken (zonder ijsmachine)Zelf gezond en lekker yoghurtijs maken (zonder ijsmachine)Het is weer zomer en dat betekent voor veel mensen: afvallen en gezond eten. Op warme dagen nuttigen we graag een lekker…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ProjectManhattan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.voedingscentrum.com
  • https://www.nationalacademic.nl/nieuws/griekse-yoghurt-gezond-ja-maar-let-wel-op-de-suikers
  • http://www.ohmyfoodness.nl/omf-informeert/alles-over-griekse-yoghurt
  • http://www.dieetvandaag.nl/2912/2013/07/21/de-voordelen-van-griekse-yoghurt/
  • http://www.elle.nl/health/behandelingen-producten/11x-gezond-eten-wat-niet-gezond-is
  • http://health.usnews.com/health-news/blogs/eat-run/2014/05/05/the-health-benefits-of-greek-yogurt

Reageer op het artikel "Is Griekse yoghurt gezond?"

Reacties

Ben vd Molen, 06-08-2019 15:21 #6
Cholesterol heeft niks te maken met de hoeveelheid vet in een product. Cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Dat een mager produkt gezonder is dan een vol produkt is achterhaald. Een vol produkt geeft meer verzadiging, waardoor je minder tussendoortjes pakt.

Rita Roelants, 13-06-2017 17:00 #5
Ik eet al vrij lang Griekse volle yoghurt, 10 percent vet, maar mijn cholesterol is veel te hoog zodat ik nu medicatie moet nemen. Kan er iemand helpen? Alvast bedankt, gr Rita

Jopie, 01-08-2016 08:09 #4
Ik eet elke morgen Griekse yoghurt van 10% vet. Nu vraag ik mij af of het wel goed is voor mijn cholesterol. Maak er ook smoothies van met fruit.

Ton Bakker, 08-04-2016 13:01 #3
Beste Leonie, dat klopt niet, eiwitten worden altijd opgenomen door het lichaam ongeacht of er vetten in zitten, en bovendien zit er in die Griekse yoghurt met die vetten ook nog een heleboel suiker, wat slecht is om af te vallen, en ongezond is!

Karin, 05-08-2015 23:56 #2
Weet iemand hoeveel gram griekse yoghurt je als ontbijt mag nemen en als tussendoortje?

Leonie, 30-03-2015 18:36 #1
Beste meneer, mevrouw,

Hierboven staat dat je het beste voor Griekse Yoghurt kunt kiezen met o.a. 0% vet. Ik ben het hier niet mee eens. Voorzover ik weet worden eiwitten in yoghurt, maar bijvoorbeeld ook in eieren, alleen opgenomen in je lichaam als er ook vet in zit. Volgens mij heb ik dit gelezen in de boeken van Amber Albarda. Het klinkt m.i. logisch, maar ik ben geen voedingskundige of wetenschapper dus zeker weten doe ik het niet. (Hoewel ik persoonlijk Amber Albarda wel een betrouwbare bron vind.)
Overigens, daarnaast vind ik yoghurt met vet veel sneller verzadigen, zodat je er ook niet veel van hoeft te eten.
Is het dan niet gezonder?

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 02-01-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!