InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is appelstroop gezond?

Is appelstroop gezond?

Is appelstroop gezond? Appels zijn gezond, dus dan is alle appelstroop ook gezond toch? Het zit wat ingewikkelder, de consumentenbond heeft een onderzoek uitgevoerd naar de verschillende appelstropen op de markt. De resultaten waren opvallend, bijna geen enkel merk maakt genoeg gebruik van appels. En is het wel zo dat het ijzer in appelstroop zo gezond is?

Het onderzoek door de consumentenbond

In 2011 heeft de consumentenbond een onderzoek onder 21 verschillende appelstropen uitgevoerd. Hierbij is gekeken of de producenten wel of geen suikerbieten gebruiken. Bovendien is er gekeken hoe de verhouding tussen appels en suikerbieten was. Van deze 21 appelstropen maakte er maar één geen gebruik van suikerbieten. Dit was de appelstroop van Crombach. De andere appelstropen hadden gemiddeld een verhouding van 70% suikerbietenstroop en 30% appelstroop.

Gemiddeld bevatten de appelstropen 180 gram appels per 100 gram stroop. Bij Crombach is dit een aantal van wel 700 gram appels per 100 gram stroop. De fruitstroop van Rinse Appel van Hero gebruikt het minste aantal appels, maar 72 gram per 100 gram stroop.

Als vergelijking nemen we de bovengenoemde Crombach appelstroop en de bekende Timson Rinse appelstroop.

Is suikerbietenstroop gezond

Suikerbietenstroop worden nog flink bewerkt voordat ze in de appelstroop belanden. Het is echter niet zo dat alle vitaminen en mineralen uit de suikerbietenstroop zijn gehaald. Zo komt het ijzer van appelstroop uit de suikerbietenstroop. Echter zijn vruchteigen suikers gezonder dan suikerbietenstroop, deze worden namelijk minder bewerkt.

100 gram Crombach appelstroop Timson Rinse appelstroop
Energie (kcal223289
Koolhydraten (g)5569
- Waarvan suikers (g)5061
Eiwit (g)12
Vet (g)0

Je ziet dus dat de appelstroop van Crombach over minder suikers beschikt. Nog steeds erg veel, maar hierbij moet worden vermeld dat het niet om toegevoegde suikers gaat maar om vruchteigen suikers. Natuurlijke suikers dus. En die zijn een stuk gezonder. De suikers van de Timson Rinse appelstroop zijn voor een groot gedeelte suikers uit suikerbieten, die zijn ongezonder. Ook moet hierbij worden vermeld dat er bij de appelstropen in de supermarkt vaak suiker aan is toegevoegd, wat deze uiteraard een ongezondere keuze maakt.

Wat is dan het verschil tussen natuurlijke en geraffineerde (toegevoegde) suikers?

De geraffineerde suikers zijn ontdaan van vitaminen, mineralen en vezels en daardoor kan je lichaam deze suikers niet goed verwerken. De vezels zorgen er normaal gesproken voor dat de suikers langzaam het lichaam binnenkomen. Zonder deze vezels heb je dit niet en kan je daardoor een suikerkick krijgen. Het gevolg hiervan is een suikerdip en zo heeft suiker invloed op je energieniveau. Omdat er bovendien geen vitaminen en mineralen in de geraffineerde suikers zitten, die helpen bij de verwerking van de suikers, moet het lichaam deze benodigde vitaminen en mineralen onttrekken uit het eigen lichaam om alsnog de suikers te kunnen verwerken. Hierdoor kan een vitamine tekort ontstaan.
Wat er ook nog bijkomt is dat dit proces vaak iets te snel is voor het lichaam waardoor een deel van de suikers omgezet worden in vet. Dat is dan ook de reden dan geraffineerde suikers dik maakt.

IJzer in appelstroop?

Rinse appelstroop is een bron van ijzer. Het ijzer komt niet uit appels, die bevatten namelijk nauwelijks ijzer, maar de suikerbieten.

Hoeveel ijzer zit er dan precies in appelstroop?
De hoeveelheid ijzer hangt sterk af van het oogstgebied van de suikerbieten, ook kan dit per jaar verschillen. Hierdoor is het niet vast te stellen hoeveel suiker er in één pot appelstroop zit.

Kanttekening van het ijzer in appelstroop

Het ijzer in appelstroop beschikt echter over een nadeel. Het ijzer is namelijk non-heemijzer, dit betekent dat het niet goed kan worden opgenomen door het lichaam. Vitamine C zorgt ervoor dat het beter op te nemen is, maar calcium remt dit juist af. Je kunt dus beter geen melk maar sinaasappelsap drinken bij het eten van een boterham met rinse appelstroop.
Gerelateerde artikelen
Een gezond ontbijtEen gezond ontbijtEen gezond ontbijt is een belangrijke start van de dag. Gezond ontbijten is helemaal zo moeilijk niet, wanneer je oplet…
Hardlopen met een ijzertekort. Hoe, wat, tips en adviesOok hardlopers kunnen te maken krijgen met een ijzergebrek. Een ijzertekort heeft directe invloed op de prestaties en he…
Zelf zuurvlees maken: wat is zuurvlees?Zuurvlees is een Limburgse specialiteit. Bij elke snackbar kun je frites met zoervleisj krijgen zoals het ook wel wordt…
Sultana Goodmorning, een goed begin van je dag?Ontbijten is erg belangrijk. Na een hele nacht zonder eten en drinken heeft het lichaam nieuwe energie nodig. Een goed o…
Vegetarisme en vleesvervangersSteeds meer mensen kiezen ervoor een dagje geen vlees te eten, of om helemaal geen vlees te eten. Dit kan verschillende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SKopp, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.ah.nl
  • http://www.vershuys.com/producten/detail/crombach-appelstroop/stro0002
  • http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht-2011/weinig-appel-in-rinse-appelstroop/
  • http://www.uzuma.nl/blog/20-natuurlijke-suikers-vs-geraffineerde-suikers-
  • http://moniquevandervloed.nl/appel-stroop/

Reageer op het artikel "Is appelstroop gezond?"

Reactie

Judith, 05-01-2016 23:00 #1
Ik vind het steeds moeilijker om het gezonde op de boterhammen van mijn kinderen te smeren/ leggen. Pindakaas? Volgens mij een hoop toegevoegde rommel. Rookvlees? Bewerkt, kankerverwekkend. Kaas? Melkproduct.

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 03-01-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!