InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Sultana Goodmorning, een goed begin van je dag?

Sultana Goodmorning, een goed begin van je dag?

Ontbijten is erg belangrijk. Na een hele nacht zonder eten en drinken heeft het lichaam nieuwe energie nodig. Een goed ontbijt geeft een gezonde start van de dag. Het zet de darmen aan het werk en het geeft energie en voedingsstoffen om de dag goed te beginnen. Wie niet ontbijt compenseert dit vaker later op de dag met extraatjes, zoals koek en snoep. Het ontbijtschap in de supermarkt kent een groot aanbod aan ontbijtproducten. Sultana Goodmorning is daar één van. Is dit een goed product om de dag mee te beginnen?

Sultana Goodmorning

Het bedrijf Koninklijke Verkade, waar Sultana onderdeel van is heeft ‘Sultana Goodmorning’ ontwikkeld. Het zijn knapperige havermoutsticks, bedoeld voor situaties dat er ’s ochtends weinig tijd is om voldoende te eten. De havermoutsticks zijn gemaakt van havermout en tarwe en zijn verrijkt met vitamine B1, B2, B3, B6, B12, vitamine D en ijzer. Sultana Goodmorning is per portie van 40 gram verpakt en is verkrijgbaar in de smaken ‘Golden Syrup’, ‘Rozijn-Kaneel’ en ‘Cranberry’. Een portie bevat 190 kilocalorieën.

Volwaardig ontbijt

Een volwaardig ontbijt levert 300 tot 400 kilocalorieën en levert een deel van de dagelijkse benodigde voedingsstoffen. Volgens het Voedingscentrum bestaat een volwaardig ontbijt uit de volgende producten: een graanproduct, een zuivelproduct, fruit of vruchtensap, water/koffie/thee.

Sultana Goodmorning is als opzichzelfstaand product dus geen volwaardig ontbijt. De havermoutsticks dekken alleen het onderdeel ‘een graanproduct’ en leveren niet het aantal kilocalorieën dat staat voor een volwaardig ontbijt.

Vergelijking

Maar is Sultana Goodmorning wel een volwaardig onderdeel van het ontbijt? Om dit te kunnen bepalen worden de havermoutsticks vergeleken met de volgende ontbijtproducten: een volkoren boterham besmeerd met halvarine en appelstroop, 150 ml halfvolle yoghurt met 3 eetlepels muesli en 30 gram havermout gemaakt met 200 ml halfvolle melk. Om een goede vergelijking te maken wordt bij de Sultana Goodmorning en de volkoren boterham met halvarine en appelstroop een glas halfvolle melk toegevoegd. Bij de andere twee ontbijtproducenten is een beker thee zonder melk en suiker toegevoegd.

Sultana Goodmorning met 1 glas halfvolle melk 1 volkoren boterham met halvarine en appelstroop met 1 glas halfvolle melk 150 ml halfvolle yoghurt met 3 eetlepels muesli met 1 glas thee 30 gram havermout gemaakt met 200 ml halfvolle melk met 1 glas thee
Kilocalorieën259 kcal204 kcal187 kcal204 kcal
Eiwitten8,4 gram9,3 gram9,5 gram10,5 gram
Koolhydraten34,3 gram28,8 gram26,8 gram27 gram
Vetten9,3 gram5,0 gram3,7 gram5,2 gram
Verzadigd Vet4,4 gram2,2 gram1,8 gram2,4 gram
Vezels1,7 gram2,9 gram2,4 gram2,7 gram
Zout0,55 gram0,59 gram0,43 gram0,21 gram
Vitamine B10,20 milligram0,09 milligram0,22 milligram0,38 milligram
Vitamine D0,73 microgram0,40 microgram0 microgram0 microgram
Calcium183 milligram199 milligram232 milligram265 milligram
IJzer2,1 milligram2,4 milligram1,8 milligram1,2 milligram

De havermoutsticks bevatten in vergelijking met de andere ontbijtproducten meer kilocalorieën. De havermoutsticks bevatten meer vet en verzadigd vet en daarnaast minder eiwitten en vezels. Te veel vet in de voeding kan overgewicht veroorzaken en kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Eiwitten en vezels in de voeding zorgen voor een verzadigd gevoel, dit betekent dat het verzadigingsgevoel minder lang is wanneer er voor Sultana Goodmorning gekozen wordt tijdens of bij het ontbijt.

Daarnaast zijn eiwitten belangrijke bouwstoffen voor het lichaam en vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. De hoeveelheid koolhydraten en de hoeveelheid zout is vergelijkbaar. Koolhydraten geven het lichaam energie. Zout (natrium) regelt samen met kalium en chloor de vochthuishouding. Een tekort aan zout komt niet snel voor. Een langdurige te hoge inname van zout brengt verschillende gezondheidsrisico’s met zich mee.

De hoeveelheid vitamine B1, vitamine B2, vitamine D, calcium en ijzer is voor alle vier de ontbijtproducten verschillend. Wat hierbij belangrijk is, is dat aan het ontbijt een stuk fruit wordt toegevoegd zodat het ontbijt volwaardig is. Daarnaast is het belangrijk om te variëren zowel tijdens het ontbijt als bij andere maaltijden gedurende dag, zodat het lichaam voldoende binnenkrijgt van belangrijke vitamines en mineralen.

Conclusie

Sultana Goodmorning kan, met aanvulling van andere producten, een onderdeel zijn van een volwaardig ontbijt. Wel zal het verzadigingsgevoel minder lang zijn doordat de havermoutsticks minder eiwitten en vezels bevatten. Ook moet, omdat de havermoutsticks meer vet bevatten, gelet worden op de vetinname gedurende de rest van de dag.

Sultana Goodmorning is hierdoor geen goede structurele ontbijtvervanging. Variëren blijft erg belangrijk. Vul het product minimaal aan met een beker halfvolle melk en een portie fruit. Wilt u Sultana Goodmorning proberen? Sultana Goodmorning is te vinden in het ontbijtschap van de supermarkt!
Bron: Sultana.nlBron: Sultana.nl
© 2016 - 2019 Vodiservice, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het ontbijt overslaan, brengt grote risico's met zich mee!Het ontbijt overslaan, brengt grote risico's met zich mee!Veel mensen op aarde slaan regelmatig het ontbijt over. Men doet dit uit haast, uit het niet hebben van trek, het niet h…
Ontbijten: gezonde variatiesOntbijten: gezonde variatiesOntbijten met brood, yoghurt of pap. En natuurlijk niet te vergeten: de bekende ontbijtgranen en producten als cornflake…
Gezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieGezond ontbijten met een zelfgemaakte smoothieDe belangrijkste maaltijd van de dag is het ontbijt. Het ontbijt overslaan kan er zelfs aan bijdragen dat je aankomt in…
7 dagen in de week een gezond havermout ontbijt7 dagen in de week een gezond havermout ontbijtKrijg je ’s ochtends geen brood door je keel? Bevatten drinkontbijt en cruesli te veel suikers en verzadigde vetten? Hav…
Gezond ontbijten: 5 receptenGezond ontbijten: 5 receptenEen gezond ontbijt is heel belangrijk om je dag goed te beginnen. Wanneer je je ontbijt overslaat zul je de nodige voedi…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/wat-is-een-goed-ontbijt.aspx
  • http://www.sultana.nl/producten/assortiment/goodmorning/
  • Afbeelding bron 1: Sultana.nl (http://www.sultana.nl/assets/SULT428_Nieuwsbericht_home_def.jpg)

Reageer op het artikel "Sultana Goodmorning, een goed begin van je dag?"

Infoteur: Vodiservice
Laatste update: 25-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!