InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Cashewnoten: gezond of ongezond en wat is de voedingswaarde?

Cashewnoten: gezond of ongezond en wat is de voedingswaarde?

Cashewnoten: gezond of ongezond en wat is de voedingswaarde? Zijn cashewnoten gezond of ongezond en wat is de voedingswaarde van de cashewnoot? Veel mensen laten cashewnoten en andere noten links liggen omdat ze behoorlijk calorierijk zijn. Dat is heel erg jammer, want cashewnoten (en andere noten) bevatten heel wat waardevolle voedingsstoffen en verdienen zeker een plaats in een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Doordat noten zo calorierijk zijn, kun je de inname van noten het beste beperken tot 70 gram (zo'n twee handjes) per dag. Cashewnoten zijn gezond voor onder meer je hart- en bloedvaten, het voorkomen van galstenen en het verhogen van je weerstand.

Cashewnoten

 Er kunnen meerdere cashewnoten aan een cashew-appel groeien / Bron: Istock.com/bannerwega Er kunnen meerdere cashewnoten aan een cashew-appel groeien / Bron: Istock.com/bannerwega

Wat zijn cashewnoten?

Herkomst

Oorspronkelijk komt de cashewnoot uit Brazilië, maar Portugese ontdekkingsreizigers brachten de noot naar andere landen zoals Mozambique, Tanzania, Kenia, India en Brazilië.

Zaad van de kasjoeboom

De cashewnoot is het zaad van de kasjoeboom, Anacardium occidentale, en cashewnoten groeien aan een cashew-appel, een schijnvrucht, waar vaak meerdere cashewnoten aangroeien. De kasjoeboom kan zo’n 12-15 meter hoog worden en draagt na 3 tot 5 jaar vrucht. Gemiddeld levert één boom tussen de 15 en 30 kilo aan cashewnoten op. Een cashew-appel is geel tot rood van kleur (zie foto) en deze kan verwerkt worden tot sap. De cashewnoot valt van de boom als hij rijp is. Daarna kan de noot worden geraapt en gedroogd. De cashewnoot wordt in de dop gebrand. Dit proces zorgt ervoor dat de bast van deze halvemaanvormige nooit gemakkelijker kan worden gekraakt.

Cashewnoten worden in meer dan 30 landen geteeld

Een cashewnoot heeft een zoete smaak en ken vele toepassingen in de keuken. Cashewnoten worden heden ten dage in meer dan 30 landen geteeld. Ze vereisen een warm, vochtig klimaat om te groeien en dat is de reden waarom India, Brazilië, Mozambique, Tanzania en Nigeria de grootste ruwe cashew-producenten zijn. Het duurt 8 tot 10 weken voordat cashewnoten tot volle wasdom zijn gekomen.

Voedingswaarde cashewnoten

Voedingswaarde cashewnoten per 100 gram (vitaminen en mineralen):

Vitamine of mineraalHoeveelheid
Vitamine A0,01 mg
Vitamine B10,63 mg
Vitamine B20,26 mg
Vitamine B30,97 mg
Vitamine B50,85 mg
Vitamine B60,35 mg
Vitamine B8-
Vitamine B1150 µg
Vitamine B12-
Vitamine C0,3 mg
Vitamine D-
Vitamine E-
Vitamine K9,5 mcg
Jodium-
Chloor-
Chroom?
Natrium14 mg
Kalium550 mg
Calcium31 mg
Fosfor370 mg
IJzer3 mg
Magnesium140 mg
Koper3,7 mg
Zink4,8 mg
Selenium5,6 mcg
Mangaan0,5 mg
Molybdeen38 mcg
Fluoride-

Goede bron van mineralen en vitamine K
Cashewnoten zijn een goede bron van mineralen; 110 gram cashewnoten bevat 31% van de de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid koper, 23% wat betreft mangaan, 20% voor magnesium en 17% voor fosfor, en 12% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine K. Dagelijks een handje cashewnoten is al met al reuze gezond.

Borstkanker en prostaatkanker

In een handje cashewnoten zit ongeveer 20 milligram van de stof anacardic acid, hetgeen een anti-oestrogene werking heeft. Moleculaire biologen van University of Louisville (VS) ontdekten dit. Ook bleek dit stofje hormoongevoelige borstkankercellen te doden.[1] Moleculaire onderzoekers hebben ook ontdekt dat het stofje prostaatkankercellen in reageerbuizen doodt.[2]

Cashewnoten gezond voor hart- en bloedvaten

Cashewnoten zijn een goede bron van gezonde, onverzadigde vetzuren Onverzadigd vet past in een gezonde voeding en is essentieel voor ons lichaam om de in vet oplosbare vitaminen A, D, E en K op te nemen. Het is tevens goed voor de ontwikkeling van de hersenen. Onverzadigd vet verlaagt het (slechte) LDL-cholesterol van het bloed. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten, en dit gehalte stijgt als gevolg van overmatige consumptie van verzadigde vetten, die een grote bedreiging vormen voor hart-en vaatziekten zoals arteriosclerose (slagaderverkalking). Onverzadigde vetten verhogen het goede cholesterogehalte (HDL), verlagen het triglyceridegehalte en verlagen de bloeddruk.

Bloeddrukverlagend

Cashewnoten verlagen de bloeddruk, onder meer met behulp van het mineraal magnesium dat erin aanwezig is. Magnesium helpt bij het handhaven van een gezonde bloeddruk. Mensen met een iets te hoge bloeddruk doen er verstandig aan iedere dag een handje cashewnoten te eten.

Cashewnoten voor gezonde botten

Zowel calcium als magnesium zijn belangrijk voor gezonde botten en deze mineralen zijn het hoofdbestanddeel van cashewnoten.

Cashewnoten / Bron: Istock.com/marekuliaszCashewnoten / Bron: Istock.com/marekuliasz

Sterke spieren en zenuwen

Cashewnoten zijn –zoals reeds opgemerkt– een goede bron van magnesium. Dit mineraal is van essentieel belang voor een gezonde groei van botten, spieren en andere weefsels en organen van het lichaam. Magnesium is nodig voor de botopbouw, opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen en magnesium is onontbeerlijk voor het goed functioneren van spieren, waaronder de hartspier.

Cashewnoten voorkomen galstenen

Dagelijkse inname van cashewnoten kan het risico op galstenen aanzienlijk verminderen.[3]

Cashewnoten verhogen de weerstand

Cashewnoten bevatten zink, wat onder meer nodig is bij de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van weefsel, én een goede werking van het afweersysteem c.q. immuunsysteem. Daarnaast zijn seleen en koper goed voor de weerstand.

Pinda's / Bron: Istock.com/etiennevossPinda's / Bron: Istock.com/etiennevoss

Diabetes voorkómen

Cashewnoten bevatten vrijwel geen suikers en ook geen schadelijke cholesterol. Daarom zijn deze smaakvolle noten veilig voor diabetespatiënten. Bovendien helpt het bij het verlagen van het risico op diabetes type 2. Het regelmatig eten van noten en/of pinda’s helpt om de kans op het krijgen van diabetes type 2 te verlagen, vooral als vervanger van geraffineerde graanproducten (zoals wit brood, witte pasta en witte rijst) of rood vlees, zodat de totale calorie-inname gelijk blijft.[4]

Noten:
  1. Schultz DJ, Wickramasinghe NS, Ivanova MM, Isaacs SM, Dougherty SM, Imbert-Fernandez Y, Cunningham AR, Chen C, Klinge CM. Anacardic acid inhibits estrogen receptor alpha-DNA binding and reduces target gene transcription and breast cancer cell proliferation. Mol Cancer Ther. 2010 Mar;9(3):594-605. doi: 10.1158/1535-7163.MCT-09-0978. Epub 2010 Mar 2.
  2. Tan J, Chen B, He L, Tang Y, Jiang Z, Yin G, Wang J, Jiang X. Anacardic acid (6-pentadecylsalicylic acid) induces apoptosis of prostate cancer cells through inhibition of androgen receptor and activation of p53 signaling. Chin J Cancer Res. 2012 Dec;24(4):275-83. doi: 10.3978/j.issn.1000-9604.2012.10.07.
  3. Health Benefits of Nut Consumption, http://www.mdpi.com/2072-6643/2/7/652/htm, Oktober 2012.
  4. Rui Jiang, MD; JoAnn E. Manson, MD; Meir J. Stampfer, MD; Simin Liu, MD; Walter C. Willett, MD, DrPH; Frank B. Hu, MD, PhD. Nut and Peanut Butter Consumption and Risk of Type 2 Diabetes in Women. JAMA, November 27, 2002, Vol 288, No. 20.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn cashewnoten?Hoe gezond zijn cashewnoten?De cashewnoot, wie kent hem niet. De op een nier lijkende noot brengt aardig wat goede eigenschappen met zich mee, daarn…
Is studentenhaver gezond?Is studentenhaver gezond?Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, aman…
Noten eten is gezondNoten eten is gezondBij noten eten denken toch nog steeds veel mensen aan het nootje bij de borrel en daar is op zich niets mis mee, maar no…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Thaise kip met cashew Gai Pad Med Mamuang HimaphanThaise kip met cashew Gai Pad Med Mamuang HimaphanKip met cashewnoten wordt ook in Nederland wel gemaakt. Maar dan is het een 1,2 3 gerechtje dat snel klaar is. Deze Thai…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/yvdavyd
  • 9 redenen waarom cashewnoten gezond zijn, http://notenspecialist.com/soorten-noten/cashewnoten/gezondheid (geraadpleegd op 28-3-2016)
  • Health Benefits of Nut Consumption, http://www.mdpi.com/2072-6643/2/7/652/htm, Oktober 2012 (geraadpleegd op 28-3-2016)
  • Rui Jiang, MD; JoAnn E. Manson, MD; Meir J. Stampfer, MD; Simin Liu, MD; Walter C. Willett, MD, DrPH; Frank B. Hu, MD, PhD. Nut and Peanut Butter Consumption and Risk of Type 2 Diabetes in Women. JAMA, November 27, 2002, Vol 288, No. 20.
  • Schultz DJ, Wickramasinghe NS, Ivanova MM, Isaacs SM, Dougherty SM, Imbert-Fernandez Y, Cunningham AR, Chen C, Klinge CM. Anacardic acid inhibits estrogen receptor alpha-DNA binding and reduces target gene transcription and breast cancer cell proliferation. Mol Cancer Ther. 2010 Mar;9(3):594-605. doi: 10.1158/1535-7163.MCT-09-0978. Epub 2010 Mar 2.
  • Tan J, Chen B, He L, Tang Y, Jiang Z, Yin G, Wang J, Jiang X. Anacardic acid (6-pentadecylsalicylic acid) induces apoptosis of prostate cancer cells through inhibition of androgen receptor and activation of p53 signaling. Chin J Cancer Res. 2012 Dec;24(4):275-83. doi: 10.3978/j.issn.1000-9604.2012.10.07.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/bannerwega
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/marekuliasz
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/etiennevoss

Reageer op het artikel "Cashewnoten: gezond of ongezond en wat is de voedingswaarde?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!