InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zijn macadamianoten gezond?

Zijn macadamianoten gezond?

Zijn macadamianoten gezond? Macadamianoten kennen we al enige tijd en zeker in notenmix vinden veel mensen de grote ronde macadamianoot erg lekker. Toch zijn de meningen verdeeld over de gezondheidsaspecten van deze Australische noot. Waar de een zegt dat deze uitermate gezond is, zegt de ander dat het een enorme dikmaker is en om die reden niet gezond. Is de macadamianoot gezond en zo ja, wat bevat deze noot dan aan voedingsstoffen?

Geschiedenis van de macadamianoot

De macadamianoot is afkomstig van de planten uit het geslacht Macadamia. Botanicus Mueller vernoemde deze noot in de 19e eeuw naar de Schotse chemicus en medicus Macadam. De noten vinden hun oorsprong in Australië. De commerciële toepassing kwam als eerste tot uiting op Hawaii. In 1956 vonden daar de eerste macadamia-oogsten plaats. Kort daarna werd de plant ook verbouwd in Kenia, Zuid-Afrika en Puerto Rico. Er zijn twee soorten die op commerciële basis gekweekt worden, namelijk Macadamia integrifolia en Macadamia tetraphylla.

Toepassing en populariteit macadamianoot

Bron: Wow Pho, PixabayBron: Wow Pho, Pixabay
Op verschillende manieren toepasbaar
De toepassing van de macadamianoot is enerzijds het kunnen eten van de noot zelf en anderzijds het persen van olie uit de noot. De olie uit deze noot kun je gebruiken om te bakken of gebruiken om als dressing in een salade toe te passen. De noot kan verder ook verwerkt worden in koek, cake of zelfs brood.

Hoe populair is de noot?

In notenmix vinden we steeds vaker de macadamianoot terug, maar het zijn lang niet de populairste noten. Dit heeft niet zozeer met de smaak te maken, als wel hoe lastig het is deze ronde noot te kraken. Er is namelijk een druk van meer dan twintig kilo per vierkante centimeter nodig, om deze noot te kraken. Dit proces maakt de noot relatief duur. Overigens neemt het aanbod steeds meer toe en dat maakt dat de noot wel iets goedkoper is geworden. Echter, als je het vergelijkt met andere noten, is deze noot nog steeds relatief duur.

Gezondheidsaspecten van de macadamianoot

Vitamines en mineralen

De macadamia bevat het hoogste gehalte aan onverzadigde vetten van alle noten. De noot bevat behalve veel vitamine B1 ook de nodige mineralen, zoals:
Bron: Sunnysun0803, PixabayBron: Sunnysun0803, Pixabay
  • mangaan
  • koper
  • magnesium
  • fosfor
  • zink
  • ijzer
  • kalium
  • calcium
  • seleen

Goed tegen hart- en vaatziekten

De hoeveelheid onverzadigde vetzuren in de macadamianoot zijn hoog. Dit maakt dat deze noot, net zoals de walnoot en de amandel, uitermate geschikt is om op te nemen in een dieet voor hart- en vaatziekten. Door deze noten regelmatig te eten, hecht er minder cholesterol aan de wanden van de bloedvaten. Dit verkleint de kans op aderverkalking en het verkleint de kans op hoge bloeddruk. Verder wordt de kans op ontstekingen en trombose kleiner.

Op dieet met deze noot

Hoewel er nogal wat onverzadigde vetten in zitten en menigeen denkt dat deze noot je juist dik kan maken, is dit niet het geval. Deze noot bevat juist goede vetten en maakt onderdeel uit van de bouwstoffen voor een gezond leven. Omega 7 verhoogt de vetstofwisseling en vermindert de vetopslag. Wel is het zo dat de macadamianoot in de speciaalwinkels, vaak bij de gezouten noten ligt. Neem dus altijd ongezouten noten, maar dat geldt eigenlijk voor alle noten.

Het spreekt voor zich dat je over ‘normale’ hoeveelheden eten per dag moet praten. Bij noten praten we altijd over ‘één handje’ per dag. Mix deze noot bijvoorbeeld met amandelen en walnoten en je krijgt in ‘één handje’ goede voedingsstoffen binnen. Als je noten puur eten niet lekker vindt, maak ze dan wat kleiner in de vijzel. Meng het in een frisse salade of in een magere kaasspread voor op de boterham of als vulling van bijvoorbeeld een uitgeholde tomaat.

Voeding voor de hersenen

Macadamianoten op regelmatige basis eten, helpt ook tegen psychische aandoeningen zoals depressie, nervositeit en angstaanvallen. De noten worden ook wel eens ‘brainfood’ genoemd. De combinatie van omega 3, mangaan en magnesium helpt bij psychische aandoeningen.

Sterke botten

De relatief grote hoeveelheden fosfor en calcium in de macadamianoot spelen ondermeer een rol bij het versterken van de botten. Het mangaan in de noten helpt het lichaam nieuw botweefsel aan te maken. Zeker als je ouder wordt, is het goed om deze stoffen voldoende binnen te krijgen.

Tot slot

Dat het een dikmakende noot is, is inmiddels achterhaald. Echter, zoals voor nagenoeg alles geldt, is niets ongelimiteerd en dus eet je ook deze noten met mate. De toepassingsmogelijkheden is ruim en de noot heeft puur ook voor veel mensen een aangename smaak. Deze noot in je normale eetpatroon opnemen is dus om meerdere reden zeker een aanrader.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van macadamianotenDe geneeskracht van macadamianotenMacadamianoten zijn lekkere rondgevormde noten die geneeskrachtig zijn en een hoge voedingswaarde hebben. Het macadamian…
Hoeveel calorieën zitten er in noten?Hoeveel calorieën zitten er in noten?Wanneer we willen afvallen, zijn er veel mensen die graag willen weten hoeveel calorieën ze nou eigenlijk binnenkrijgen.…
Lijst van eetbare notenLijst van eetbare notenNoten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen voor de mens. Het zou namelijk de kans op hartziekten verminderen en cho…
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Heerlijke noten en zuidvruchtenOrganiseer je een feestje, dan kun je met noten en zuidvruchten veel meer doen dan ze simpel te serveren in een bakje. N…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wow Pho, Pixabay
  • http://notenspecialist.com/soorten-noten/macadamianoten/gezondheid/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Macadamianoot
  • http://www.australian-macadamias.org/consumer/en
  • Afbeelding bron 1: Wow Pho, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Sunnysun0803, Pixabay

Reageer op het artikel "Zijn macadamianoten gezond?"

Reactie

Wim van Dooorn, 16-04-2016 13:28 #1
Hoe heten al die noten in het engels? En hoe zien ze er uit? Ik woon in een buitenland. Ik wil naar de supermarkt en daar zeggen: Hier heb ik een plaatje (op mijn tablet) en dat wil ik.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!