InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Noten eten is gezond

Noten eten is gezond

Noten eten is gezond Bij noten eten denken toch nog steeds veel mensen aan het nootje bij de borrel en daar is op zich niets mis mee, maar noten kunnen ook een aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon. Uiteraard hebben we het dan over de echte noten en alles met mate, want dat geldt voor alles wat je eet en drinkt. Verwerk het in een gerecht of neem zo een handje als je “trek” hebt.

Gezonde of ongezonde noten?

Als we het over noten hebben die deel uitmaken van een gezond voedingspatroon, dan hebben we het natuurlijk niet over borrelnootjes, want dat is niet meer dan een pinda met een gefabriceerd laagje. Nee, dan hebben we het over echte en onbehandelde noten zoals hazelnoten, amandelen of walnoten. Er zijn natuurlijk veel meer soorten noten en niet allemaal bevatten ze evenveel onverzadigde vetten. Zo bevatten cashewnoten en pinda’s bijvoorbeeld meer verzadigd vet dan de eerder genoemde noten. Overigens zijn pinda’s eigenlijk geen noten, maar peulvruchten en vallen amandelen officieel onder het fruit.

Behalve de mensen die een overgevoeligheid hebben voor noten (het afweermechanisme kan op een bepaald eiwit reageren), zijn noten voor iedereen goed. Spreekt voor zich dat je niet teveel moet eten. Maar een handje per dag is prima en ze bevatten verschillende voedingsstoffen zoals ijzer, zink, magnesium, calcium, selenium, koper en kalium. Officieel wordt er aan peulvruchten inclusief noten per dag zo’n 30 gram geadviseerd.

Waar is het goed voor?

Hoewel niet wetenschappelijk aangetoond, wordt er gezegd dat noten goed voor hart- en bloedvaten zijn. Wel wetenschappelijk is aangetoond dat noten cholesterolverlagend werken, dit komt door de positieve vetzuursamenstelling en de grote hoeveelheid onverzadigde vetten. Bovendien bevatten noten voor een groot gedeelte de basis die ook in vlees terug te vinden is en daarmee is het een volwaardige vleesvervanger. Alleen zou een dagelijkse hoeveelheid gelijk aan vlees veel te veel en te vet zijn. Als je noten al als vleesvervanger hanteert, doe dit dan voor maximaal 30 tot 40 gram en bij kinderen nog iets minder.

Bron: Tseiu, PixabayBron: Tseiu, Pixabay

De verschillende soorten noten

De voedingsstoffen die we zoal in noten terugvinden:
  • fosfor, goed voor botten en tanden
  • ijzer, essentieel voor ondermeer rode bloedcellen
  • magnesium, bevordert de groei van botten
  • zink, erg belangrijk voor de spijsvertering en de stofwisseling
  • selenium, belangrijke antioxidant
Enkele van de meer bekende noten nader toegelicht.

Walnoten

De walnoot levert een positieve bijdrage aan de elasticiteit van de bloedvaten en zou daarmee goed zijn voor hart- en vaatziekten. Het verlaagt je cholesterol en bevat veel antioxidanten. Verder zou het goed tegen angsten werken in verband met de hoge dosis omega 3.

Cashewnoten

Cashewnoten hebben iets meer verzadigde vetten dan bijvoorbeeld amandelen of walnoten, maar heeft desondanks een hoge voedingswaarde. Cashewnoten bevatten magnesium, ijzer, fosfor, zink en selenium. Het is een uitermate goede proteïnebron.

Amandelen

De amandel is rijk aan vitamine E, magnesium, calcium, fosfor en ijzer. De amandel is eigenlijk de meest voedzame noot onder alle noten. Het levert een positieve bijdrage voor: bloedarmoede, impotentie, diabetes, problemen met de luchtwegen. Verder is het goed voor haar, huid en tanden.

Paranoten

Paranoten bevatten veel selenium, wat een erg sterke antioxidant is die helpt bij het neutraliseren van vrije radicalen. Verder bevat het veel eiwit, koper, magnesium en vitamine E. Er zijn zelfs onderzoeken die het hoge gehalte selenium koppelen aan een verlaagde kans op borstkanker.

Pecannoten

Pecannoten zijn enorm voedzaam en deze noten bevatten een reeks aan goede voedingsstoffen zoals: vitamine A, B en E, foliumzuur, koper, fosfor, kalium en calcium. Zoals zoveel noten zijn ook pecannoten cholesterolverlagend.

Tot slot

Noten zijn gezond en iedere dag een handje onbehandelde verse noten eten is ook nog eens lekker. Er zijn immers genoeg soorten noten, dus voor ieder wat wils. Zo of verwerkt in een salade, in een smoothie, in een bakje met yoghurt met wat fruit etc. Mogelijkheden te over en een waardevolle aanvulling bij een gezond voedings- en leefpatroon.
Gerelateerde artikelen
Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!Dieet en noten, vet- en calorierijk, maar toch gezond!In de wereld worden er veel noten gegeten. Noten bevatten, in verhouding met veel andere producten, vrij veel calorieën…
Noten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten zijn gezonder dan veel mensen denkenNoten bestaan voor 80% à 90% uit onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte. In de meeste noten zi…
Noten zijn gezondNoten zijn gezondEr wordt vaak onterecht gedacht dat noten dikmakers zijn en daardoor niet bij een gezonde levensstijl passen. Noten pass…
Is studentenhaver gezond?Is studentenhaver gezond?Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, aman…
Noten, waarom zijn ze supergezond?mijn kijk opNoten, waarom zijn ze supergezond?Noten zijn gezond. Ze helpen om af te vallen! Het is een wijdverbreid misverstand dat noten dikmakend zouden zijn. In no…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Tseiu, Pixabay

Reageer op het artikel "Noten eten is gezond"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!