InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Andijvie is gezond en lekker

Andijvie is gezond en lekker

Andijvie is gezond en lekker Natuurlijk is smaak heel persoonlijk en zal niet iedereen andijvie lekker vinden. Sterker nog, er zijn nogal wat kinderen die andijvie echt niet opeten. Dat heeft vaak met het bittertje te maken dat in andijvie zit. Dat neemt niet weg dat andijvie absoluut een aanvulling is op de gezonde maaltijd. Hoe gezond is andijvie feitelijk, hoe kunnen we het mogelijk anders serveren en hoe pas je deze groente toe in de maaltijd?

Andijvie voor iedereen?

Hoewel andijvie, officieel genoemd cichorum endivia, een bladgroente is die in het rijtje van spinazie en boerenkool thuishoort, is deze groente net iets minder populair voor de maaltijd. Dit heeft met name te maken met een klein bittertje dat terug te vinden is in deze bladgroente. Niet iedereen vindt zo’n bittertje lekker. Een vergelijkbaar voorbeeld is witlof, deze groente heeft ook een bittertje. Zowel andijvie als witlof behoren tot de cichoreifamilie.

Wat voor soorten andijvie zijn er?

In Nederland - waar andijvie verhoudingsgewijs populairder is dan in de ons omringende landen - kennen we twee soorten andijvie. Te weten, de gewone (heelbladige) andijvie en de krulandijvie, die we frisée noemen en een wat sterkere smaak heeft dan de heelbladige versie. Van deze twee andijviesoorten wordt de gewone andijvie het meest verkocht en voornamelijk in stamppot verwerkt.

Gezondheidsaspecten van andijvie

Is andijvie ook een superfood?

Om te bevestigen of andijvie tot de zogenaamde ‘superfoods’ behoort, is het belangrijk te weten wat er allemaal in zit. Superfood is overigens een verzamelterm voor een reeks eetbare planten en vruchten die rijk zijn aan essentiële voedingsstoffen, zoals: proteïne, mineralen, vitaminen, enzymen, anti-oxidanten, polysachariden, essentiële vetzuren en aminozuren.

Bron: Rkit, PixabayBron: Rkit, Pixabay
Vitaminen en mineralen in andijvie
  • Vitamine A, B1, B2, B3, B5, B6, B12, C, D, E, K
  • Calcium
  • Foliumzuur
  • Fosfor
  • IJzer
  • Jodium
  • Kalium
  • Koper
  • Magnesium
  • Mangaan
  • Natrium
  • Selenium
  • Zink

Deze opsomming geeft aan dat andijvie een groente is die boordevol vitaminen en mineralen zit. Het vetoplosbare vitamine K is het sterkst vertegenwoordigd (onder meer belangrijk voor sterke botten), verder zit er verhoudingsgewijs veel mangaan in andijvie. Mangaan helpt andere voedingscomponenten effectiever op te nemen en werkt positief bij de stofwisselingsprocessen.

Wat doet het voor het lichaam?

Regelmatig andijvie eten is goed voor het afvoeren van vocht en een goede stoelgang. Die goede stoelgang wordt bewerkstelligd door een optimaal werkende darmflora, waar andijvie een positieve bijdrage aan levert. Een optimaal werkende darmflora zorgt voor een goede opname van voedingstoffen en gifstoffen worden sneller afgevoerd. Alle planten/groenten in de cichoreifamilie, waar andijvie ook onder valt, hebben een bloedzuiverende werking. Verder is de groente goed voor het zenuwstelsel én het immuunsysteem. Andijvie past ook prima in het dieet als je aan het lijnen bent.

Hoe maak je andijvie klaar?

Diepvriesandijvie is niet slecht, maar verse andijvie bevat nog meer voedingstoffen en de smaak is iets meer puur. Het is wel zo dat verse andijvie in de koeling maar zo’n twee dagen goed blijft (niet in de zak laten zitten) en dan moet je bij aankoop al goed gekeken hebben dat de krop er niet verlept uitziet en aan de onderkant al wat bruin is. Het is dus belangrijk goed te kijken hoe je verse groenten er bij aankoop uitzien.

Als de andijvieblaadjes in de twee dagen dat ze in de koeling hebben gelegen toch wat slap zijn geworden, kan je ze voor bereiding altijd zo’n acht tot tien minuten in ijskoud water leggen (met wat ijsklontjes). Dit wil nog wel eens helpen om het knapperige van het blad terug te krijgen.

Met uitzondering van andijvie als rauwe groente in de salade, zal deze groente altijd slinken. Je moet er dus rekening mee houden dat je anderhalf tot twee keer zoveel andijvie koopt dan je later nodig hebt om op tafel te zetten.

Bron: Tpf1959, PixabayBron: Tpf1959, Pixabay
Koken en stomen
Andijvie is op verschillende manieren klaar te maken. De meeste mensen kennen het in ieder geval van de stamppot. Gemengd met kruimige aardappelen en eventueel afgemaakt met wat uitgebakken spek is het een bekend gerecht op tafel. Vaak wordt andijvie gekookt en tegenwoordig ook steeds meer gestoomd. Bij stomen (maximaal vijf minuten) blijven de voedingstoffen in de groente net weer iets meer bewaard dan bij het koken van de groente.

Roerbakken

Andijvie is ook uitermate geschikt als je gaat roerbakken. Het is goed te combineren met allerlei groenten. Denk aan mais, paprika, rode peper, tomaatjes, kappertjes of uitjes. Maar ook wat stukjes uitgebakken spek, wat gekookte kip of rul gebakken runder- of kalfsgehakt kan er prima bij. Gooi de gesneden andijvie er overigens niet te vroeg in, anders kan het knapperige er af gaan. Juist de bite van andijvie kan een roerbakgerecht net iets extra’s geven.

Rauw

Andijvie kan ook als rauwkostsalade verwerkt worden. Om de uitgesproken smaak te behouden is combineren met een scheutje natuurazijn of balsamico een prima optie of doe er alleen wat olijfolie overheen, voeg wat gehalveerde tomaatjes toe en maakt het af met wat peper en zout.

Soep

Andijvie in de soep is niet iets waar we direct aan denken. Echter, aan een normaal vers gemaakte groentesoep op het laatste moment wat andijvieblaadjes toevoegen, kan prima. Dit geeft net iets meer smaak aan de soep.

Tot slot

Andijvie is absoluut een groente die past in een gezond voedingspatroon. Vanwege de uitgesproken smaak, zal niet iedereen er direct van gecharmeerd zijn. Voor sommige groenten geldt echter dat je ze moet leren eten en mogelijk behoort andijvie daar ook toe.
© 2017 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Andijvie: Belgen hoeven het nietAndijvie: Belgen hoeven het nietDe bijzondere smaak van andijvie bevalt niet iedereen. Belgen zijn er bijvoorbeeld niet gek op en prefereren witlof. Op…
Tuinieren; tips en trucs voor het telen van andijvieTuinieren; tips en trucs voor het telen van andijvieHet verschil in smaak tussen verse andijvie uit eigen tuin en andijvie uit de supermarkt of bij de groenteboer vandaan i…
De geneeskracht van andijvieDe geneeskracht van andijvieAndijvie is een heerlijke groene bladgroente met een beetje bittere smaak. Andijvie moet slechts kort gekookt worden and…
Kilocalorieën groentetabelKilocalorieën groentetabelDat er in bijna alle eten en drinken calorieën zitten dat weten we zo langzamerhand wel. Op de meeste verpakkingen van v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jensb, Pixabay
  • https://www.ahealthylife.nl/de-voedingswaarde-van-andijvie/
  • https://www.vetvrij.com/is-andijvie-gezond.html
  • https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/andijvie-stoer-maar-kwetsbaar
  • www.eerlijkereten.nl/superfood/
  • Afbeelding bron 1: Rkit, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Tpf1959, Pixabay

Reageer op het artikel "Andijvie is gezond en lekker"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-11-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!