InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zink, een levenskrachtig mineraal

Zink, een levenskrachtig mineraal

Zink is een belangrijk mineraal. Het zit in elke menselijke lichaamscel. Zink helpt het immuunsysteem. Voldoende zink doet verkoudheid en griep sneller verdwijnen. We hebben maar heel weinig zink per dag nodig maar zink is wel onontbeerlijk in de omzetting van meer dan 300 verschillende enzymen in het lichaam van de mens. Zink zit voornamelijk in vlees, vis, noten en zaden.

Inhoud:

Zink

Zink is goed voor de algemene gezondheid en specifiek voor de biologische werking van mannelijke geslachtsorganen. Dat heeft diverse redenen; het komt onder andere omdat de beweeglijkheid van de spermazotoïden vergroot wordt door zink. Deze factor wordt ook de spermamotiliteit genoemd. Het is het vermogen waarmee sperma naar een eitje in de vrouwelijke baarmoeder kan voortbewegen. Niet alleen de kwantiteit van de sperma is belangrijk, maar ook de kwaliteit. Iedere ejaculatie, dat is een orgasme waarbij sperma vrijkomt, zorgt ervoor dat 5 mg zink het lichaam verlaat. Zink speelt een belangrijke rol bij de energiehuishouding. Dit is een belangrijke reden dat veel mannen moe worden na een orgasme. Een man heeft namelijk ongeveer 11 mg zink per dag nodig, 5 mg is dus een vrij grote hoeveelheid om in één keer te verliezen.

Hoeveel zink hebben we nodig?

We hebben slechts erg weinig zink nodig. Mannen hebben 11 mg nodig en vrouwen 8 mg. In een supplement zit vaak maar 1 mg maar dat is genoeg. Mensen die zichzelf lichamelijk uitputten, bijvoorbeeld topsporters kunnen een tekort aan zink krijgen. Zink bevindt zich vooral in de spieren en als na lichamelijke zware activiteit de spieren willen herstellen dan gebruiken ze de dichtstbijzijnde zinkopslag. Deze moet vervolgens worden aangevuld door zink uit voedingsbronnen. Omdat zink uit plantaardig voedsel iets minder snel in het lichaam wordt opgenomen dan zink uit vlees- en visproducten wordt er voor vegetariërs aangeraden om 16 mg voor de man te eten en 12 mg zink voor de volwassen vegetarische vrouw.

Zinktekort en zinkoverschot

Vrouwen in de zwangerschapsperiode hebben iets meer zink nodig dan normaliter. Als je teveel zink binnenkrijgt dan kan dat leiden tot een kopertekort. Hierdoor wordt de energiebalans minder goed gereguleerd. Teveel zink kan namelijk leiden tot dezelfde symptomen als te weinig zink. Symptomen van een verkeerde zinkbalans zijn:
  • Vermoeidheid,
  • Haarverlies,
  • Nachtblindheid,
  • Huidproblemen, zoals eczeem, acné en het langzaam helen van wonden,
  • Oogproblemen,
  • Leverproblemen,
  • Chronische diarree,
  • Depressie,
  • Lage bloeddruk,
  • Prostaatproblemen die uiteindelijk tot prostaatkanker kunnen leiden,
  • Witte plekjes op de nagels,
  • Bleke huid,
  • Libidoverlies en
  • Verminderde eetlust wat kan leiden tot gewichtsverlies.

Synthetisch zinksupplement

Het innemen van synthetische zinktabletten is niet zo gevaarlijk als het innemen van synthetische vitaminen of mineralen zoals calcium en seleen. Dat komt met name omdat de hoeveelheid zink die we nodig hebben erg klein is en de supplementen zeer lage hoeveelheden bevatten. Het is mogelijk om zink uit gewonnen voeding te halen. In feite is dat altijd beter omdat het lichaam niet gewend is om mineralen in pure vorm, dat wil zeggen zonder een scala aan nutriënten die in gewoon eten zitten. Het innemen van mineralen en vitaminen in pilvorm heeft allerlei schadelijke bij-effecten omdat we teveel van één bepaalde stof binnen krijgen waardoor het lichaam reageert in het zo snel mogelijk lozen van die stof.

Waar zit zink in?

Oesters bevatten het meeste zink. Het volksgeloof meldt dat oesters goed zijn voor de libidoverhoging en in deze zin klopt dat want zink helpt hiervoor inderdaad. Over het algemeen zijn vlees en vis goede zinkleveranciers maar er zijn nog veel meer plantaardige producten die veel zink bevatten. Met name dierlijke producten, zaden en volle graankorrels bevatten zink.

Zink en vezels

Vezelrijk eten zorgt voor een betere zinkopname door het lichaam, iets wat vooral belangrijk is om te weten voor vegetariërs. Zink uit vis, schaaldieren en vlees wordt gemakkelijker in het lichaam opgenomen dan zink uit vegetarische voeding. Voor plantaardige producten waar zink in zit, noten, zaden, peulvruchten en granen, geldt ze de zinkopname stimuleren. Normaal gesproken wordt slechts 20% van het zink in voeding opgenomen, maar vezelrijke voeding kan dit percentage omhoog stuwen.

Plantaardige bronnen van zink

  1. Champignons,
  2. Melkproducten,
  3. Noten, zoals amandelen, pinda´s en pecannoten,
  4. Spinazie,
  5. Sesamzaad,
  6. Pompoenpitten,
  7. Havermout,
  8. Groene erwtjes,
  9. Maple syrup of ahornsiroop,
  10. Asperges,
  11. Gember,
  12. Snijbietjes,
  13. Shi-take en
  14. Miso; Japanse gefermenteerde bruine rijst met gerst, zout, sojabonen en de schimmel koji-kin.

Zink, medicatie en alcohol

Medicijnen kunnen ertoe leiden dat zink slechter wordt opgenomen door het lichaam. Vrouwen die de anti-conceptiepil slikken moeten meer zinkhoudende producten eten, net als mensen die een hormoontherapie doen. Voorts is het belangrijk om te weten dat alcoholisten een grotere kans op een zinktekort hebben. Een zinktekort wordt verergert doordat een zinktekort de lever beschadigt terwijl daarnaast alcohol de lever aantast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips voor betere en gezondere spermaEen baby maken, het lijkt zon leuk en makkelijk klusje. Maar als een zwangerschap steeds uitblijft, liggen de zaken ine…
Zwanger worden, tips voor mannenZwanger worden doe je samen. Tips voor mannen om een goede kwaliteit sperma te leveren kun je in dit artikel lezen. Het…
Wat is sperma en waar bestaat het uit?Sperma bestaat uit vocht uit de zaadblaasjes en de prostaat. Wat kun je doen als je de smaak van je sperma wilt verbeter…
Zwangerschap en gezondheidZwangerschap en gezondheidJe wilt zwanger proberen te worden! Belangrijk is dan dat je je goed voorbereid op de zwangerschap, zowel de man als de…
Vruchtbaarheidsproblemen bij man en vrouwVruchtbaarheidsproblemen bij man en vrouwBijna 1 op de 6 tot 10 echtparen heeft vruchtbaarheidsproblemen. Het is moeilijk te zeggen waar onvruchtbaarheid door ko…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_oryzae
  • http://www.naturalnews.com/028404_zinc_health.html
  • http://ezinearticles.com/?Natural-Zinc-Supplement-Vs-Synthetic-Zinc-Supplement---Which-Should-I-Choose?&id=5239519
  • http://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-zinc.html
  • http://www.healthvitaminsguide.com/minerals/zinc.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Sperm_motility
  • http://health.howstuffworks.com/wellness/men/health-tips/5-benefits-of-zinc-for-men7.htm

Reageer op het artikel "Zink, een levenskrachtig mineraal"

Reacties

Claudine Lefèvre, 28-09-2016 10:58 #2
Hoe komt het dat ik bij inname van magnesium diarree krijg?

Hub Kuypers, 29-07-2014 01:46 #1
Ik ben ook vaak moe ook heb ik wel eens gehoord dat mensen zo als ik met roodhaar meer nodig hebben van alles vitamine mineralen enz klopt dat.vriendelijke groetjes Hub Reactie infoteur, 30-07-2014
Neehoor, dat klopt niet.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 29-01-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!