InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Wat is sperma en waar bestaat het uit?

Wat is sperma en waar bestaat het uit?

Sperma bestaat uit vocht uit de zaadblaasjes en de prostaat. Wat kun je doen als je de smaak van je sperma wilt verbeteren? Welke dingen beïnvloeden de kwaliteit van je sperma?

Wat is sperma?

Sperma is de witachtige vloeistof die uit de penis van een man/jongen komt als hij is klaargekomen.

Waar bestaat sperma uit?

Het bestaat uit zaadcellen en vocht uit de zaadblaasjes en de prostaat. Het zaad wordt in de ballen gemaakt.

Kan het opraken?

Nee, sperma kan niet opraken. Het lichaam van een jongen maakt namelijk 72 miljoen zaadcellen per dag aan.

Waar laat je het sperma?

Je kunt het beste altijd papieren zakdoekjes naast je bed hebben liggen zodat je het sperma gelijk erna weer op kunt ruimen.

Hoe smaakt het?

Dit verschilt per persoon. Bij de ene is het zoet en bij de ander is het bitter. Het ligt aan je eetgewoonten waar je sperma naar smaakt. Als je gezond leeft is je sperma meestal ook lekkerder. Is je sperma bitter? Dan komt dit waarschijnlijk doordat je rookt en drinkt. Dit verandert als je niet meer rookt en drinkt.

Als je veel fruit eet (vooral kiwi`s en ananas) is je sperma ook zoeter. Dit komt doordat er in fruit veel natuurlijke suikers, vitaminen en mineralen zitten. Fruit zorgt niet alleen voor zoeter sperma, maar het zuivert ook je lichaam. Verder is het drinken van veel zuiver water ook heel belangrijk. Hierdoor houdt je lichaam minder afvalstoffen vast.

Hier kun je beter van af blijven als je de smaak van je sperma wilt veranderen

Je kunt het beste geen spruiten, broccoli of rood vlees eten als je je sperma zoeter wilt laten smaken. Ook veel vis eten geeft je sperma een andere smaak (een lichte vissmaak) en ook kun je beter niet roken en drinken. Hierdoor smaakt je sperma bitter. Kies vooral bewust je voedsel en eet veel fruit!

Dingen die de kwaliteit van het sperma beïnvloeden:

  • Warmte: Voor een goede zaadproductie is de juiste temperatuur in de ballen heel belangrijk.
  • Roken en drugs: Hierdoor kan de kwaliteit van het sperma verminderen.
  • Vitamine tekort: Als je een tekort aan vitamine C hebt wordt de kwaliteit van het sperma minder.
  • Alcohol: Te veel alcohol drinken is ongunstig voor het sperma. Ook hierdoor gaat de kwaliteit omlaag.
  • Koorts: Als je koorts hebt is het sperma ook van mindere kwaliteit.

Geen enkel kwakje gelijk

Elk lichaam is anders en dus is de smaak van sperma bij iedereen anders. Je hebt de smaak niet 100% in de hand maar je kunt wel je eetgewoonten veranderen. Als je je eetgewoonten verandert, wordt de smaak altijd iets anders.

Lees verder

© 2007 - 2019 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zaadcel of spermatozoDe zaadcellen worden aangemaakt in de testikels. Deze liggen buiten het lichaam, omdat de lichaamstemperatuur voor zaadc…
Tips voor betere en gezondere spermaEen baby maken, het lijkt zon leuk en makkelijk klusje. Maar als een zwangerschap steeds uitblijft, liggen de zaken ine…
De kwaliteit van spermaDe kwaliteit van spermaVeel koppels willen graag zwanger worden, maar dat is niet in alle gevallen altijd zo makkelijk. Steeds vaker komt het v…
Zwanger worden en de standjesZwanger worden en de standjesEr zijn geen standjes die een bevruchting succesvol maken: voor een bevruchting speelt er veel meer mee. Maar met bepaal…
Vruchtbaarheidstest voor de manAls pogingen tot zwangerschap niet lukken is het fijn om de mogelijkheid te hebben om de vruchtbaarheid te controleren.…
Bronnen en referenties
  • http://www.sochicken.nl/seks/smaak_van_je_sperma_verbeteren_gouden_tips.html
  • www.sekswoordenboek.nl

Reageer op het artikel "Wat is sperma en waar bestaat het uit?"

Reacties

Antony, 18-06-2013 22:11 #5
Ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe vaak je klaar kan komen per dag. Ik ben 50 j jong maar heb een zeer hoog libo voor mij is het voldoende 5 keer per dag. Mijn vriendin begrijp dat niet op mijn leeftijd, dat ik nog zo vaak kan klaar komen. Is dit normaal? ik rook ik drink maar eet ook goed vlees groente en fruit. dus ik vraag me af klopt dit allemaal wat hier beschreven wordt?

Gako, 31-08-2012 08:49 #4
Goedendag,

Ik denk dat ik weinig sperma heb. Hoe kom ik daarachter, want ik kan nauwelijks twee keer per dag klaarkomen. Mijn leeftijd is 45.

Marleen, 21-06-2012 11:36 #3
Hallo ik dacht altijd dat er vitaminen in sperma zaten en dat het dus gezond was. Is dit niet zo?

Pepke, 16-08-2011 11:42 #2
Reactie @ Jean Marcel Ross:

Ja dat kan wel eens gebeuren als er bijvoorbeeld een bloedvat in de penis scheurd, dan komt de sperma er samen met het bloed eruit. Zover ik weet is dit geen probleem tenzij het herhaaldelijk terug komt, dan zou ik toch even naar de dokter gaan! (ik zelf heb het namelijk ook al eens gehad).

Jean Marcel Ross, 27-06-2009 09:20 #1
De reaktie bestaat uit één vraag :
Kan er bloed verschijnen in sperma?
Met dank en groeten,
Jean Marcel

Infoteur: Donkertje
Laatste update: 14-07-2012
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!