InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Een paar soorten voorbehoedsmiddelen

Een paar soorten voorbehoedsmiddelen

Voorbehoedsmiddelen, ze zijn er tegenwoordig in heel veel verschillende soorten en maten. Verschillend zijn ze zeker maar ze zijn uiteindelijk maar voor een doel: ongewenste zwangerschap voorkomen. Bovendien beschermen sommige voorbehoedsmiddelen ook nog eens tegen soa`s, dus dat is dan al weer nog een voordeel van het gebruik van voorbehoedsmiddelen. In dit artikel de mogelijkheden op het gebied van voorbehoedsmiddelen.

Condoom

Het woord condoom komt van het Latijnse woord condus. Condus betekent in het Latijns vergaarbakje.

Wat is een condoom?

Een condoom is een soort hoesje dat je over de stijve penis rolt voordat je geslachtsgemeenschap hebt. Voordat je hem erover rolt knijp je eerst het bovenste stukje dicht met duim en wijsvinger. Na het klaarkomen houd je het condoom vast als je de penis terugtrekt uit de vagina. Zo voorkom je dat de condoom afschuift als je hem terug trekt en komt er geen sperma in de vagina terecht. Na gebruik leg je er een knoop in en gooi je hem weg. De sperma word dan opgevangen in het condoom.

Condooms zijn er in heel veel verschillende soorten en maten. Ze zijn er zelfs in verschillende diktes en smaken. De condoom is een van de betrouwbaarste anticonceptie middelen. Het voorkomt dus zwangerschap maar ook een soa.

Het vrouwencondoom

Het vrouwencondoom kan je vergelijken met een zakje met twee buigzame ringen: een aan het begin en een aan het eind. Hij word de vagina ingeschoven en zo word de sperma opgevangen.

Een voordeel van het vrouwencondoom is dat hij beschermd tegen zwangerschap en hij is langer van te voren in te brengen dus geen onderbreking tijdens de geslachtsgemeenschap en hij kan niet afglijden of scheuren.

Een nadeel is dat sommige mensen geslachtsgemeenschap minder lekker vinden en ze zijn duur.

De pil

De pil slik je drie weken lang achter elkaar en vervolgens stop je een week en in die week word je ongesteld.
Een voordeel van de pil is dat hij heel betrouwbaar is als je er goed mee om gaat. Als je er goed mee om gaat is hij 99, 5 tot 99,9 % betrouwbaar.

Een nadeel is dat het alsnog mogelijk is om zwanger te raken als je er niet goed mee om gaat. Ook moet je elke dag een pil slikken en ervoor zorgen dat je hem niet vergeet.

Hij werkt op verschillende manieren:

Door de pil word het slijm van de baarmoedermond dikker. Dit zorgt ervoor dat de zaadcellen minder makkelijk naar de baarmoeder kunnen zwemmen.

Door de pil komt er geen eitje vrij waardoor er ook geen bevruchting plaats kan vinden en hij verandert de baarmoederwand. Hierdoorr is het moeilijker voor een bevrucht eitje om zich te nestelen in de baarmoederwand.

Implanon

Het implanon is een staafje, ongeveer even groot als een lucifer, dat geplaatst word in je bovenarm. Hij word 1 tot 5 dagen na de menstruatie ingebracht en is ongeveer na acht uur betrouwbaar. Het staafje zorgt elke dag voor de juiste hormonen, namelijk progestagenen. Dit kan je vergelijken met de prikpil en mirena. Hij werkt ongeveer hetzelfde als de pil maar nu word het automatisch geregeld in plaats van dat je elke dag een pil in moet nemen. Hij word vergoed door de ziektekostenverzekering.

Voordelen

Het implanon is betrouwbaar en kan drie jaar blijven zitten dus je hoeft er een periode niet meer aan te denken. Hij kan ook elk moment eruit gehaald worden en dat is bij de prikpil niet zo.

Nadelen

20% van de vrouwen word helemaal niet meer ongesteld of de menstruatie is minder voorspelbaar. Hij moet goed ingebracht worden door iemand die hier ervaring mee heeft. Je moet voor het inbrengen ervan onder locale verdoving en soms is hij zichtbaar in je bovenarm. Het implanon kan bijwerkingen hebben en het beschermt je niet tegen geslachtsziekten.

Lees verder

© 2010 - 2019 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Anticonceptiemiddelen voor de vrouwAls gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere s…
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
De Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring, ook wel de anticonceptiering genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor vaginaal gebruik. De Nuvaring…
De gevaren van de NuvaringDe gevaren van de NuvaringVeel vrouwen die geen zin hebben om elke dag aan de pil te denken, maar die wél beschermd willen zijn tegen zwangerschap…
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…
Bronnen en referenties
  • Boek voorbehoedsmiddelen en internet

Reageer op het artikel "Een paar soorten voorbehoedsmiddelen"

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: 20-07-2010
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!