InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > De Nuvaring: anticonceptiering

De Nuvaring: anticonceptiering

De Nuvaring: anticonceptiering De Nuvaring, ook wel de anticonceptiering genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor vaginaal gebruik. De Nuvaring bevat twee hormonen, de vrouwelijke geslachtshormonen estonogestrel en ethinyloestradiol. De Nuvaring geeft deze hormonen geleidelijk af en wordt daarom een laaggedoseerd hormonaal voorbehoedsmiddel genoemd.
De Nuvaring werkt in principe hetzelfde als de anticonceptiepil. Beide anticonceptiemethoden vookromen een zwangerschap doordat zij vrouwelijke geslachtshormonen afgeven welke voorkomen dat er een eicel vrijkomt uit de eierstokken. Het grote verschil tussen Nuvaring en de anticonceptiepil is dat de anticonceptiepil je iedere keer dat je hem slikt een "shot" hormonen toedient, terwijl de Nuvaring de hormonen geleidelijk aan afgeeft aan het lichaam. De Nuvaring wordt met name om deze reden veelal beter geaccepteerd door het menselijk lichaam dan een anticonceptiepil.

Hoe ziet de Nuvaring er uit?

De Nuvaring heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een ringvorm. De Nuvaring is een licht doorzichtige ring met een dikte van 4 milimeter en een diameter van 54 milimeter.

Hoe moet je de Nuvaring bewaren?

De Nuvaring wordt over het algemeen in verpakking van drie stuks verstrekt door de arts of apotheker. De ringen kunnen niet langer dan vier maanden bewaard worden, óf tot de uiterste gebruiksdatum. Houdt die datum aan die het eerst komt. De Nuvaring moet in een omgevingstemperatuur lager dan 30 graden Celsius bewaard worden, in de originele verpakking.

Wanneer gebruik je de Nuvaring?

De Nuvaring is een anticonceptiemiddel dat door de vrouw zelfstandig ingebracht kan worden en ook zelfstandig weer verwijderd kan worden uit de vagina. De Nuvaring moet op de juiste dag van de menstruatiecyclus ingebracht worden en blijft vervolgens gedurende 3 weken onafgebroken in de vagina zitten. Na deze drie weken volgt een stopweek, waarna het gebruik van de Nuvaring weer hervat wordt.

Wanneer begin je met de eerste Nuvaring?

Wanneer je de afgelopen maand geen hormonaal voorbehoedsmiddel gebruikt hebt kan je de Nuva ring op de eerste dag van de menstruatie inbrengen. De Nuvaring werkt vanaf dit moment meteen.
Je kan ook op een later tijdstip van de menstruatie beginnen, maar dan moet je de eerste 7 dagen na het inbrengen van de ring een extra voorbehoedsmiddel, zoals een condoom, gebruiken.

Wanneer je de afgelopen maand een anticonceptiepil geslikt hebt begin je op de dag na afloop van je tabletvrije week.

Hoe kan ik de Nuvaring inbrengen en verwijderen?

  1. Was voordat je de Nuvaring inbrengt je handen grondig en doe eventueel scherpe sieraden aan de handen af
  2. Kies een houding die je gemakkelijk vindt. Voor veel vrouwen is dit in het begin een gehurkte houding, maar ook staand met een been omhoog (bijvoorbeeld op de rand van de wc bril) is prima
  3. Verwijder de Nuvaring uit de verpakking
  4. Houdt de Nuvaring tussen je duim en wijsvinger en knijp de ring samen en breng de ring in de Vagina aan. De Nuvaring zit op de juiste plek wanneer je hem niet meer voelt zitten nadat je hem aangebracht hebt. Soms moet je met je vingers de ring iets verder de vagina induwen. De precieze plek van de Nuvaring in de vagina is niet relevant.
  5. Wanneer de drie weken verstreken zijn, was je je handen weer en neem je wederom een gemakkelijke houding aan
  6. Haak met een vinger achter de Nuvaring, en trek deze voorzichtig naar buiten
  7. De gebruikte Nuvaring kan gewoon met het huishoudelijk afval mee, bijvoorbeeld in het hersluitbare zakje

Mag de Nuvaring tijdelijk uit de vagina?

Een enkeling voelt de de ring tijdens de seks, dit kan zowel de man als de vrouw zijn. De Nuvaring kan voor de seks uitgehaald worden om dit te voorkomen. Wanneer de ring er niet langer dan 3 uur uitgeweest is, is de werking van de Nuvaring niet verminderd. Wanneer de ring echter langer dan drie uur uit de vagina geweest is, kan de werking van de ring verminderd zijn.

Bijwerkingen van de Nuvaring

Net als elk ander geneesmiddel en/of anticonceptiemiddel kan de Nuvaring bijwerkingen hebben. De meest voorkomende bijwerkingen zijn:
  • Hoofdpijn
  • Vaginaal ongemak (zoals extra afscheiding)
  • Gewichtstoename
  • Misselijkheid
  • Pijnlijke borsten
  • Stemmingsveranderingen
  • Afgenomen libido
  • Het voelen van de ring tijdens geslachtsgemeenschap

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over de NuvaringDe Nuvaring is een vorm van anticonceptie die je maar eens per maand hoeft te vervangen. Hij werkt hormonaal maar geeft…
Anticonceptiemiddelen voor de vrouwAls gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere s…
De gevaren van de NuvaringDe gevaren van de NuvaringVeel vrouwen die geen zin hebben om elke dag aan de pil te denken, maar die wél beschermd willen zijn tegen zwangerschap…
Het spiraaltje: koperspiraaltje en hormoonspiraaltjeHet spiraaltje: koperspiraaltje en hormoonspiraaltjeHet spiraaltje is een anticonceptiemiddel dat door een arts in de baarmoeder geplaatst wordt. Het spiraaltje bestaat in…
Longembolie: symptomen, behandeling, Diane-35 pil, NuvaringLongembolie: symptomen, behandeling, Diane-35 pil, NuvaringBij longembolie is er sprake van belemmering van de bloedstroom naar de longen door een of meer bloedstolsels in een sla…

Reageer op het artikel "De Nuvaring: anticonceptiering"

Reacties

Anoniem, 10-12-2015 20:53 #28
Hallo,
Ik zit aan de nuvaring en heb afgelopen zaterdag onveilig seks gehad, maar kwam er dinsdag pas achter dat me nuvaring kwijt is. ben wel ongesteld geworden heb ik een kans op zwangerschap? Heb een nieuwe nuvaring ingedaan toen ik erachter kwam dat ik hem kwijt was.
Hoop op reactie

Zo Maar Iemand, 26-09-2014 17:23 #27
Hallo, ik ben begonnen met de nuva ring nadat ik ongesteld was. ongeveer een week daarna. dit op advies van mijn gyneceloog. nu is mijn vraag hoelang ik moet wachten om zonder condoom te kunnen vrijen? weet iemand dit

Lieke, 20-08-2014 15:38 #26
Beste mensen,
Ik zit met een vraagje, gebruik de nuvaring nu zo een half jaar. Als ik na 3 weken de ringvrije periode inlas van een week, word ik niet altijd ongesteld, is dat normaal? En is het dan zo dat je in die ringvrije week seks moet hebben met een condoom of ben je gewoon beschermd tegen een eventuele zwangerschap?

I., 03-07-2014 12:42 #25
Ik ben 17 ik heb de nuvaring er maandag uitgehaald en nu (donderdag) ben ik nog niet ongesteld! Is dit normaal?

Chichi, 21-03-2014 12:38 #24
Sinds 2 maanden haal ik de nuvaring er niet meer uit ( om de 3 weken een andere). Dit omdat mijn huisarts zei dat het beter is voor je lichaam dan elke keer die "nep-ongesteldheid". Nu zij mijn borsten ineens een cupmaat groter en soms pijnlijk! Kan dit komen door de nuvaring? Ik ben niet aangekomen en voel me verder prima. Ook zwangerschapstest gedaan en dat was het ook niet… vind dit toch best raar!

Jelke, 01-10-2013 17:48 #23
Het is de eerste maal dat ik de nuvaring gebruik. Nu ben ik niet ongesteld geworden. Dit was vroeger bij de pil wel het geval en steeds op dezelfde dag. Zou dit komen omdat het de eerste maand is dat ik de ring gebruik?

Anoniem, 26-08-2013 15:06 #22
Klopt het dat de menstruatie meteen stopt als je voor het eerst begint met Nuvaring en het de eerste dag van de menstruatie in hebt gebracht?

Annoniem, 12-05-2013 15:49 #21
Gisteravon dacht ik dat ik ongesteld was geworden. Bloed verloren en krampen. Was wel na de sex, maar heb dus vanochtend de nuvaring in gebracht. Nu bloed ik echter helemaal niet meer! Ik twijfel nu of ik bloedde door de sex? Dat er iets geraakt is misschien, of dat ik wel ongesteld ben geworden, maar dat het nog niet goed doorgezet is… Maar nou heb ik m dus waarschijnlijk niet op de juiste dag ingebracht.! En nu? HELP! (wel met condoom sex gehad overigens…)

Laura, 02-04-2013 18:50 #20
Ik ben vandaag begonnen met de Nuvaring. Nu heb ik eigenlijk altijd al last gehad (ook toen ik aan de pil was en zelfs al voor mijn eerste menstruatie) van witte afscheiding. Aangezien de Nuvaring hormonen afgeeft, kan dit dan geen kwaad, dat de hormonen dan direct weer afgescheiden worden of neemt het lichaam ze direct op?
Verder weet ik niet zeker of ik de Nuvaring wel ver genoeg heb ingebracht, moet ik hiervoor contact opnemen met de huisarts of is hier een 'trucje' voor om te kijken of hij ver genoeg zit?
thanks

Deb, 26-02-2013 12:12 #19
Klein vraagje, ik ben vergeten wanneer ik mijn laatste nuvaring heb ingestoken. Ik gok dat het over een week weer uit moet, maar ben niet meer zeker… Wat doe ik best?

Shirley, 07-01-2013 14:53 #18
Hoi ik heb een vraagje ik ben ruim anderhalf jaar aan de pil en ongv 5 kilo van aangekomen, nu zit ik te twijfelen om over te stappen op of een Spiraal of op de Nuvaring?
Voor welke moet ik gaan, en waar kom ik het minste van aan?

Tips zijn welkom,
Gr.

Maartje, 14-06-2012 12:03 #17
Ik ben alweer maanden aan de pil en probeer me dus ook al maanden af te melden voor de nuvaring berichtenservice. Maar dat is onmogelijk.

Hoe lang gaat dat nog duren?

Maaike, 22-04-2012 21:13 #16
Ik start deze week nog met nuvaring. Ik probeer echter al 2 weken op de website van nuvaring te raken om de berichtenservice in te stellen. Ze zijn er nog steeds aan het werken waardoor ik niets kan doen. Weet iemand of het alleen daar lukt om dit in te stellen of kan ik elders misschien zo'n timer krijgen? Of weet iemand wanneer de website opnieuw operationeel is? Dit duurt namelijk wel erg lang… Alvast bedankt. ;-)

Ragna, 09-04-2012 11:25 #15
Ik heb een vraag over de nuva ring. Ik ben op reis geweest daar heb ik mijn menstruatie uitgesteld door een nieuwe ring in te brengen, op 29 maart. Deze ring is wel bloot gesteld geweest aan een temperatuur v 30 graden Celsius. Vannacht heb ik gemeenschap gehad maar geen extra voorbehoedsmiddelen gebruikt. Is dit een probleem? Zo ja wat moet ik doen?

Sharon, 26-03-2012 14:29 #14
Waar moet ik rekening mee houden als ik stop met de Nuvaring? Bijwerkingen ed.?

Melanie, 13-03-2012 19:23 #13
Ik ben vergeten op te schrijven wanneer ik mijn nuvaring eruit moet halen, en ik weet ook niet meer wanneer ik 'm erin heb gedaan, word ik zoiezo ongesteld als ik 'm erin laat zitten? Reactie infoteur, 14-03-2012
Op een gegeven moment zijn de werkzame hormonen uit de ring, waardoor je weer ongesteld zult worden ja. Je weet dan echter niet wanneer je nog beschermd bent tegen een zwangerschap. Ik denk dat je hem er het beste uit kunt halen en je menstruatie af kunt wachten.

Tatjana, 09-03-2012 13:51 #12
Ik heb zelf de NuvaRing al 3 maanden, en ik ben der op en top tevreden mee, alleen mijn sex partners ( oh dit klinkt zo fout… ) die voelen hem de 1ne keer wel zitten en de andere keer niet, maar zelf krijg ik hem er niet hoog genoeg in, en ik vind het niet zo fijn om hem er eerst uit te halen, en daarna er weer in te doen ivm sperma enzo. Zijn hier enige tips voor om hem wel er "verder" in te krijgen?

A., 19-01-2012 18:04 #11
Hoiii, Ik heb even een vraagje. Ik gebruik de Nuvaring nu 2 maanden, en ik vind hem heel fijn. De eerste maand werd ik een dag nadat ik hem eruit had gehaald meteen ongesteld. De eerste maand had ik er ook vrij veel last van dat die niet goed zat. De 2e maand zat die vooral goed, af en toe niet. Ik heb hem er Maandag uitgehaald, en nu is het Donderdag avond en ben ik nog steeds niet ongesteld… Ik heb al een test gedaan, maar ik ben niet zwanger… Is dit normaal of niet?! Graag reactie! Groetjes A.

Mnon, 02-01-2012 21:57 #10
Hallo, ik zit ook over de nuvaring na te denken. En ik heb 2 vragen: De pil geeft de hormonen door heel het lichaam heen, geeft de ring plaatselijke hormonen of komt dat uiteindelijk ook in het hele lichaam? Wat zijn de eigen bijdragen voor de ring?

Suzan, 19-10-2011 14:02 #9
Ik heb de ring nu 2 maanden en het bevalt verder goed, alleen mijn vriend voelt hem wel tijdens het vrijen. Daarom zit ik nu de pil te overwegen. Afgelopen gisteren heb ik de ring na 3 weken weer uitgehaald, alleen 2 dagen terug is de ring eruit gegaan zonder dat ik het merkte. Ik zag m s'ochtends in bed liggen, alleen heb ik hem gewoon er weer in gedaan (in de hoop dat het sochtends gebeurd is, want we lagen ook erg laat in bed) en gisteren dus weer uitgehaald. kan ik hem dan gewoon weer volgende week dinsdag inbrengen?

Stephanie, 01-10-2011 20:09 #8
Ik gebruik nu sinds 23 september de nuvaring en ben nu 1 oktober nog steeds ongesteld en volgende week 8 oktober blijft mijn vriendje slapen en dan willen we het wel doen, is het dan over denk je? Ik lees ook veel verhalen dat je sneller zwanger wordt enzo en ik wordt daar echt heel erg bang van. Ik wil de ring namelijk niet inlaten tijdens de seks doe maar ik doe de ring er natuurlijk wel weer er terug in binnen 3 uur, moet ik echt bang zijn dat ik zwanger raak? please stel me gerust :) Reactie infoteur, 07-10-2011
Ik raad je aan even contact op te nemen met je huisarts wat betreft je bloedverlies, dit komt niet zo vaak voor. De Nuvaring beschermt je even goed als de anticonceptiepil tegen zwangerschap. De Nuvaring is zodanig ontworpen dat je hem er zonder problemen drie uur uit kunt halen.

Mem89, 29-06-2011 12:37 #7
Ik heb nu nog implanon, die word vanmiddag eruit gehaald, en mijn huisarts heeft mij de nuvaring geadviseerd om nu te gebruiken, omdat ik een spiraaltje niet echt zie zitten, en de pil. tja, ben bang dat ik die regelmatig vergee! Maar nu zit ik met het volgende: ik heb overgewicht. zitten hier ook risico's aan als ik de nuvaring ga gebruiken? ik ben trouwens 22 jaar. Reactie infoteur, 04-07-2011
In principe zou dat geen probleem moeten zijn. Je zou het voor de zekerheid aan je arts kunnen vragen.

Daphne Blom, 03-06-2011 22:43 #6
Ik heb een vraagje. Ik gebruik de nuva-ring nu 1 maand. Na 3 weken (afgelopen zondag, ik was 2 dagen telaat) heb ik hem eruit gehaald en donderdag werd ik ongesteld. Vandaag heb ik de ring er weer ingedaan, maar zal het dan kunnen dat ik morgen niet meer ongesteld ben? Want morgen ga ik namenlijk naar mijn vriend en dan zou ik liever niet meer ongesteld willen zijn.

Lotte, 01-05-2011 19:57 #5
Ik heb een vraagje. Ik gebruik nu gedurende een week de Nuvaring (ik werd ongesteld en heb 'm de derde dag van mijn ongesteldheid ingebracht) en heb ontzettend veel last van depressieve buien. Huilbuien en alles. Heel vervelend. Nu ga ik zeer binnenkort op vakantie en om mijn vakantie niet te laten verpesten door huilbuien wil ik 'm nu verwijderen en er volgende maand weer mee beginnen. Dan maar even een condoom. Ik heb alleen geen zin om ongesteld te worden op vakantie (ik vertrek over twee dagen). Word ik nu gewoon ongesteld wanneer het zou moeten volgens mijn cyclus (over drie weken), of word ik het nu al over een paar dagen omdat ik de Nuvaring verwijderd heb? Reactie infoteur, 01-05-2011
Vervelend dat je zulke vervelende klachten hebt zeg! Wanneer je de Nuvaring er nu uithaalt, is de kans groot dat je je menstruatiecyclus door de war gooit, waardoor het lastig voorspellen is wanneer je je menstruatie zult hebben. Hoe zeker ben je dat de klachten door de Nuvaring veroorzaakt worden?

Marcella, 06-10-2010 22:49 #4
Als je de nuvaring eruit haalt voor de sex en je zit nog binnen de 3 uur, hoe lang moet hij daarna weer erin zitten om opnieuw die 3 uur max te hebben? Ik kan me voorstellen dat als je de ring er 3 uur uit hebt gehad en je doet hem 1 minuut weer in dat hij daarna niet gelijk veilig is toch? Als ik bijvoorbeeld 's avonds om 11:00 uur sex heb en de ring 2 uur uit heb en hem daarna weer in doe en dan de volgende ochtend om 09:00 uur weer sex heb en hem 2 uur uit heb, is hij dan nog veilig? Ik hoor het graag, alvast bedankt. Reactie infoteur, 07-10-2010
Hoi Marcella,
dat zou ik je niet durven zeggen, ik zou even contact opnemen met je huisarts. Overigens kan je de Nuvaring ook inhouden tijdens de seks, veel mannen voelen hem niet eens zitten.
Groetjes Kim

Susanna, 30-01-2010 15:58 #3
Ik had inderdaad dezelfde vraag als miek. Ook als ik de nuvaring na 3 weken heb uitgedaan heb ik vaak daarna gewoon sex voordat ik ongesteld word. In die periode ben je dus nog gewoon beschermd? en zou je dus zonder condoom kunnen vrijen zonder zwanger te worden. Had er eigenlijk nooit bij nagedacht maar altijd al zo gedaan.

Bedankt kim voor het antwoord Reactie infoteur, 31-01-2010
Klopt Susanna, de Nuvaring is qua werking te vergelijken met de normale anticonceptiepil (waarbij je dus ook altijd beschermd bent wanneer je hem netjes slikt) alleen geeft de Nuvaring de hormonen geleidelijker af (bij de anticonceptiepil krijg je de dagelijkse dosis hormonen in één keer)

Miek, 12-11-2009 14:07 #2
Ik heb een vraagje.
Nadat ik de Nuvaring uit heb gedaan, duurt het nog een paar dagen voordat ik ongesteld ben. Nu heb ik wel seks gedurende deze tijd, met condoom, maar is dit strikt noodzakelijk?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Liefs Reactie infoteur, 12-11-2009
Hoi Miek,

het is volkomen normaal dat je pas een paar dagen na het uitdoen van de Nuvaring ongesteld wordt. Je lichaam moet immers gaan beseffen dat de ring en bijbehorende stoffen niet meer in je lichaam zit. Je hoeft in de tussentijd geen condoom te gebruiken tegen een mogelijke zwangerschap, wel tegen SOA's indien je niet beide een SOA-test gedaan hebt.

Groetjes Kim

Nemesis (infoteur), 02-04-2009 22:47 #1
Ligt de betrouwbaarheid van de Nuvaring hoger of lager dan die van de anticonceptie'pil'? Reactie infoteur, 03-04-2009
Dit durf ik je niet met zekerheid te vertellen. De Nuvaring is echter wel veiliger wanneer je moet braken of diarree hebt, omdat de hormonen constant aan het lichaam afgegeven worden en je ze dus niet uit kan braken.

Infoteur: Melod
Laatste update: 28-10-2010
Subrubriek: Seksualiteit
Special: Anticonceptie
Reacties: 28
Medische informatie…
Schrijf mee!