InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De gevaren van de Nuvaring

De gevaren van de Nuvaring

De gevaren van de Nuvaring Veel vrouwen die geen zin hebben om elke dag aan de pil te denken, maar die wél beschermd willen zijn tegen zwangerschap, zijn overgestapt op de Nuvaring. Dit is een gemakkelijke methode om zwangerschap te voorkomen, waarbij je slechts één keer per maand het middel moet inbrengen. Toch brengt het gebruik van de Nuvaring ook gevaren met zich mee.

Hoe werkt de Nuvaring?

De Nuvaring werkt op basis van ethinylestradiol en etonogestrel. Dit zijn oestrogeen- en progestageenhormonen. Vanuit de ring, die wordt gedragen in de vagina, worden kleine hoeveelheden van deze hormonen afgegeven aan het bloed. Onder invloed van deze hormonen wordt de eisprong geremd, zodat er geen eicel vrijkomt. Ook wordt de slijmprop bovenin de baarmoederhals moeilijker doordringbaar voor zaadcellen. Een zwangerschap wordt hierdoor zo goed als onmogelijk gemaakt: bij goed gebruik is de Nuvaring net zo betrouwbaar als de pil.

Hoe gebruik je de Nuvaring?

De Nuvaring inbrengen doe je het best op de eerste dag van je menstruatie. Je bent dan direct beschermd tegen zwangerschap. De ring inbrengen doe je door 'm iets samen te knijpen en hoog in de vagina te brengen. Vervolgens draag je de Nuvaring gedurende drie weken. Na deze drie weken verwijder je de Nuvaring, waarna er een bloeding optreedt die lijkt op een menstruatie.

Gevaren van de Nuvaring

Sinds november 2013 ligt het gebruik van de Nuvaring enigszins onder vuur. Dit komt doordat een aantal Amerikaanse vrouwen (2000 om precies te zijn) de fabrikant van het anticonceptiemiddel verwijten dat de Nuvaring een aantal gevaarlijke bijwerkingen kent, zoals:
  • trombose;
  • herseninfact;
  • longembolie.

5 Patiënten zouden door het gebruik van de Nuvaring zijn overleden. Dit wordt medegedeeld door Paul Rheingold, een advocaat uit New York. Paul Rheingold staat 400 cliënten bij in een groepsclaim tegen fabrikant MSD. Rheingold stuurt aan op een schikking in de zaak en verwacht dat de fabrikant eieren voor z'n geld zal kiezen, aangezien de gebruiksters van de Nuvaring precies de trombosesymptomen hebben waarvoor gewaarschuwd wordt in de bijsluiter. Het risico op trombose wordt echter niet duidelijk gemeld in de reclameboodschappen van MSD. Juist dát wordt de fabrikant nu verweten.

De cijfers

Uit een Deense studie blijkt dat gemiddeld 6,5 op de 1000 gebruiksters van de Nuvaring te maken krijgt met trombose. Het risico op de ontwikkeling van trombose door de Nuvaring lijkt daarmee net zo hoog te liggen als de risico's bij het gebruik van Marvelon, Mercilon en/of Diane-35.

In Nederland zijn geen patiënten overleden als gevolg van trombose door de Nuvaring. Wel zijn er 31 embolieën gemeld die verband (kunnen) houden met de anticonceptiering. De fabrikant van de Nuvaring stelt echter dat het Deense onderzoek niet deugt en verwijst naar de resultaten van een ander onderzoek. Dit andere onderzoek is echter gefinancierd door MSD zelf, waardoor de onafhankelijkheid van de studie in het geding komt.

In Nederland zijn er 70.000 vrouwen die gebruikmaken van de Nuvaring.

Kloppen de Deense cijfers nu, of niet?

Voor de resultaten van de Denen valt in eerste instantie veel te zeggen. De Nuvaring bevat immers het hormoon etonogestrel, een stof die ook in Marvelon en Mercilon zit. Dit zijn derdegeneratiepillen van dezelfde fabrikant. In de jaren 90 werd echter al aangetoond dat deze middelen het risico op trombose verdubbelen in vergelijking met de traditionele tweedegeneratiepil.
© 2014 - 2019 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring, ook wel de anticonceptiering genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor vaginaal gebruik. De Nuvaring…
Alles over de NuvaringDe Nuvaring is een vorm van anticonceptie die je maar eens per maand hoeft te vervangen. Hij werkt hormonaal maar geeft…
Anticonceptiemiddelen voor de vrouwAls gesproken wordt over anticonceptiemiddelen dan komt men al gauw op de anticonceptiepil uit. Doch, er zijn meerdere s…
VoorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelenEr zijn veel verschillende voorbehoedsmiddelen, met elk zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je daarom een opsomming va…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/NuvaRing.aspx?mId=10704&rId=1380
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3551859/2013/11/27/Nuvaring-weggezet-als-gevaarlijk.dhtml
  • http://www.nu.nl/binnenland/3639111/gebruik-nuvaring-gevaarlijk.html

Reageer op het artikel "De gevaren van de Nuvaring"

Reactie

Delmar (infoteur), 21-02-2016 21:03 #1
Gewoon een tip,
Geef bij vage klachten altijd aan bij de huisarts of specialist dat je anticonceptie gebruikt en welke.
Helaas ook opgenomen met klachten die van de nuvaring bleken te komen. Ik had er niet aan gedacht dat zo'n "klein" dingetje, zo'n groot probleem zou kunnen zijn en dat dus in eerste instantie niet aangegeven.

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 12-03-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!