InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over de Nuvaring

Alles over de Nuvaring

De Nuvaring is een vorm van anticonceptie die je maar eens per maand hoeft te vervangen. Hij werkt hormonaal maar geeft deze hormonen langzaam af en in een minimale hoeveelheid. Is dit het ideale anticonceptiemiddel?

Wat is de Nuvaring?

Hoe ziet de ring eruit?

De Nuvaring is, zoals de naam al zegt, een ring. Deze breng je zelf aan in de vagina. De ring is doorzichtig en heeft een diameter van 54 mm. en een dikte van 4 mm. Dat lijkt heel wat, maar hij is erg buigzaam en daardoor gemakkelijk in te brengen.

Hoe werkt de ring?

De ring werkt met dezelfde hormonen als de pil. Bij de pil krijg je echter ineens een grote dosis hormonen die in de loop van de dag afneemt. Bij de Nuvaring wordt constant een lage dosering afgegeven. Voor mensen die heftig reageren op de pil zou dit dus een oplossing kunnen zijn. Een bijkomend voordeel is dat de ring zich in de vagina bevindt waardoor de hormonen direct op de goede plek worden afgegeven. Hij blijft dus werken bij braken of diarree, in tegenstelling tot de pil. De Nuvaring beschermt je niet tegen SOA's. Je mag de ring maximaal 3 uur uitdoen zonder dat de bescherming vermindert.

Word ik nog ongesteld?

Je draagt de ring 3 weken. Daarna heb je een ringvrije week waarin je ongesteld wordt. In deze week ben je nog gewoon beschermd.Op de laatste dag doe je weer een nieuwe ring in. Het is belangrijk om voor het inbrengen en verwijderen vaste tijdstippen aan te houden; een verschil van 2 uur kan al betekenen dat je niet meer beschermd bent.
Je kan ook 'doorringen', waarbij je de eerste ring 3 of 4 weken inhoudt en dan meteen een nieuwe gebruikt. Je menstruatie is dus heel regelmatig. Je kan deze ook gemakkelijk verschuiven door je ring er eerder uit te halen, of juist eerder de nieuwe in te doen en daarmee je volgende menstruatie verschuiven.

Bijwerkingen van de Nuvaring

Er zijn een aantal bekende bijwerkingen van de Nuvaring. Bij onderzoek is overigens gebleken dat het merendeel van de vrouwen minder last had van bijwerkingen dan bij de pil. Enkele veelgenoemde bijwerkingen zijn:
  • Buikpijn/misselijkheid
  • Vaginale ongemakken als schimmelinfectie, jeuk en/of afscheiding
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke borsten
  • Acne
  • Gewichtstoename

Verder zijn er nog een aantal andere bijwerkingen maar die komen aanzienlijk minder vaak voor.Je kan de Nuvaring onder bepaalde omstandigheden niet gebruiken. Vraag bij ernstige medische condities (zowel huidige als uit het verleden!) altijd advies bij een (huis)arts, en sowieso bij medische klachten die betrekking hebben op bloed of bloedvaten en bij vaginale klachten.

Veelgestelde vragen over de Nuvaring

Mijn ring is langer dan 3 uur uit mijn vagina, wat nu?

Als je in de eerste of tweede week zit, breng dan zo snel mogelijk een nieuwe ring in en gebruik de eerstkomende 7 dagen een extra voorbehoedsmiddel. Als je in de derde week zit kan je een nieuwe ring inbrengen waarbij je doorringt, of je kiest ervoor je ringvrije week te beginnen. Doe de nieuwe ring dan in uiterlijk 7 dagen nadat je de vorige uit hebt gedaan.

Ik heb mijn nieuwe ring te laat ingebracht.

Als je denkt dat je na je ringvrije week de ring te laat hebt ingebracht, gebruik dan de komende 7 dagen een extra voorbehoedsmiddel. Na 7 dagen werkt de ring weer.

Ik heb tussentijds bloedverlies, kan dit kwaad?

In principe kan dit geen kwaad. Als je regelmatig doorringt kan het betekenen dat je een ringvrije week in moet lassen. Heb je zelf het gevoel dat er iets mis is, bezoek dan altijd een arts!

Kan ik snel zwanger raken als ik stop?

Ja, dit kan. Door de lage hormonale dosering van de Nuvaring kunnen vrouwen snel na het stoppen alweer zwanger raken.

Hoe betrouwbaar is de Nuvaring?

Volgens onderzoek is de Nuvaring bij correct gebruik net zo betrouwbaar als de pil. Bovendien blijft de Nuvaring werken, ook bij braken of diarree.

Lees verder

© 2011 - 2019 Danibanani, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring: anticonceptieringDe Nuvaring, ook wel de anticonceptiering genoemd, is een hormonaal voorbehoedsmiddel voor vaginaal gebruik. De Nuvaring…
Nooit meer ongesteld, kan dat?Nooit meer ongesteld, kan dat?Veel vrouwen hebben last van hun menstruatie of van PMS. Iedere maand is het weer opzien tegen de vervelendste dagen van…
Anticonceptie: de NuvaringAnticonceptie: de NuvaringDe Nuvaring is één van de vele anticonceptiemiddelen. Net als alle andere anticonceptiemiddelen is de Nuvaring even betr…
VoorbehoedsmiddelenVoorbehoedsmiddelenEr zijn veel verschillende voorbehoedsmiddelen, met elk zijn voor- en nadelen. Hieronder vind je daarom een opsomming va…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Bronnen en referenties
  • http://www.nuvaring.nl/Consumer/Veel_gestelde_vragen/faq/index.asp
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h25073.pdf

Reageer op het artikel "Alles over de Nuvaring"

Reacties

C., 06-09-2015 12:59 #2
Na jarenlang getob met verschillende pilsoorten, het (op advies van gyneacoloog) doorslikken van de pil om vervolgens na 3 maanden een stopweek in te lassen ivm PCOS. Heb ik na mijn zwangerschap de Nuvaring geprobeerd. Inmiddels 3,5 jaar verder en zeer tevreden. Bijverschijnselen zijn minimaal wat erg fijn is. Het inbrengen gaat gemakkelijk en je voelt de ring zeker niet zitten. Het kan wel even vervelend zijn met seksueel contact als je de ring voor het eerst gaat gebruiken. Dit duurt een paar maanden. Doorringen werkt ook prima en geeft vrij weinig bijwerkingen.Een nadeel hij wordt niet vergoed.

Y., 19-04-2013 15:04 #1
Graag wil ik erop attenderen dat ik nu in de laatste week zit van de nuvaring… Ik heb afgelopen woensdag buikgriep gehad. Vandaag kom ik er achter dat ik toch een bloeding had. Dus toch even opletten wanneer je buikgriep hebt gehad.

Grtjes

Infoteur: Danibanani
Gepubliceerd: 26-06-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!