InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Seksuele Stoornissen

Seksuele Stoornissen

Seksuele disfuncties zijn aandoeningen die gerelateerd zijn aan een bepaalde fase van de seksuele respons. Deze stoornissen kunnen ernstige gevolgen hebben op de relatie tussen twee partners. Vandaar de beschrijving van enkele voorbeelden van seksuele stoornissen.

Verminderd libido

Deze stoornis kan aanwezig zijn wanneer er een afname is van seksuele fantasieën of een verminderd verlangen naar seksuele activiteit. Om te kunnen spreken van een echte stoornis moet dit seksueel verlangen ook echt als een probleem worden ervaren door de persoon in kwestie. Er gaat in dit geval geen initiatief uit van de persoon tot seksueel contact en ook is er een zeer zwakke seksuele respons op avances van de partner. Deze aandoening kan reeds voorkomen op jeugdige leeftijd en blijven bestaan tijdens het verdere volwassen leven. Meestal treedt deze stoornis echter op bij volwassenen, vaak na een periode van stress.

Seksuele aversie

Deze stoornis doet zich voor wanneer een persoon actief elk genitaal contact gaat vermijden en zelfs een hardnekkige en steeds terugkerende aversie heeft van elke vorm van seksueel contact. Het moet hier tevens gaan over een probleem dat moet gezocht worden in de persoonlijke seksuele relatie om van een stoornis te kunnen spreken. De betrokken persoon maakt meestal melding van afkeer of angst om in verlegenheid te worden gebracht bij een mogelijk seksueel contact. Aanrakingen en kussen kunnen zelfs actief vermeden worden, alsook extreme paniekaanvallen met flauwvallen, duizeligheid of misselijkheid kunnen voorkomen.

Frigiditeit

In dit geval is het zeer moeilijk om opgewonden te geraken bij seksuele stimulatie en is er bijgevolg te weinig vochtafscheiding in de vagina om een normale coïtus te laten plaatsvinden. Dikwijls ervaren deze vrouwen ook pijn bij de coïtus.

Erectiestoornis

Als een man niet in staat is om een erectie te krijgen of te handhaven tijdens seksuele activiteit spreekt men van een erectiestoornis. Het moet hier wel gaan om een hardnekkige en steeds terugkerend probleem om als een echte stoornis te kunnen worden beschouwd.

Mannelijke en Vrouwelijke anorgasmie

Bij deze stoornis heeft de vrouw een aanzienlijke vertraging of zelfs een volledig ontbreken van een orgasme tijdens seksuele activiteit.

Vroegtijdige zaadlozing

Dit doet zich voor wanneer de man reeds bij de minste seksuele opwinding (voordat de coïtus heeft plaatsgevonden) een orgasme bereikt. Dikwijls komt dit voor bij jonge mannen met weinig seksuele ervaring.

Dyspareunie

Dit treedt op wanneer iemand pijn ervaart bij de coïtus. Zowel bij de vrouw als de man kan zich dit voordoen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Seksuele Stoornissen"

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 13-06-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!