InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)

Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)

Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie) Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks bij de man kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door phimosis (een vernauwing van de voorhuid), de ziekte van Peyronie of door het uitstellen van een orgasme bij sterke seksuele opwinding (de zogenaamde "blauwe ballen").

Pijn tijdens de seks

De meeste mensen denken bij "pijn bij het vrijen" direct aan de vrouw. Mannen kunnen echter ook pijn tijdens het vrijen ervaren. Geschat wordt dat 0,2% tot 8% van de mannen weleens pijn tijdens de seks ervaart. Uit een onderzoek onder homoseksuele mannen is naar voren gekomen dat 3% weleens pijn had bij het anaal penetreren en 16% bij het anaal gepenetreerd worden. Pijn tijdens de seks wordt ook wel dyspareunie genoemd.

Pijn tijdens de seks bij mannen wordt in drie categorieën onderverdeeld:
  1. Lokale pijn
  2. Regionale pijn
  3. Algemene pijn

Lokale pijn

Phimosis

Dit is een stugge vernauwing van de voorhuid van de penis. Dit treedt in sommige gevallen enkel tijdens de erectie op. Phimosis kan eveneens veroorzaakt worden door een lokale schimmelinfectie. In meer ernstige gevallen wordt er een snede gemaakt in de voorhuid waardoor deze ruimer om de eikel zit en dus minder pijn veroorzaakt.

Te kort frenulum

Bij sommige mannen is het toompje van de penis te kort wat pijn kan veroorzaken

Ziekte van Peyronie

Dit is een kromstand van de penis. Deze aandoening komt vrij frequent voor, geschat wordt dat 3,6% van alle mannen boven de 40 jaar hier in meer of mindere mate last van heeft. Bij de ziekte van Peyronie ontstaan er kleine bloedinkjes en littekens in het zwellichaam door licht letsel. Dit veroorzaakt een verminderde elasticiteit waardoor het zwellichaam tijdens een erectie niet meer gelijkmatig uit kan rekken waardoor er een kromstand ontstaat. Bij de meeste mannen treedt er echter na verloop van tijd vanzelf verbetering op.

Ontstekingen

Er kunnen diverse ontstekingen van de penis en de ballen van de man optreden die zeer pijnlijk kunnen zijn. Dergelijke ontstekingen worden dikwijls (maar niet altijd) door een SOA veroorzaakt.

Overgevoelige eikel

Bij sommige mannen is de eikel van de penis extreem gevoelig waardoor aanraking pijnlijk is

"Blauwe ballen"
Er kan pijn optreden in de bekkenbodemstreek of de penis zelf wanneer bij hevige seksuele opwinding een orgasme uitgesteld wordt. Dit fenomeen kan eveneens optreden na drugsgebruik.

Regionale pijn

Liesbreuk

Een liesbreuk in het verleden kan weer op gaan spelen tijdens de seks

Pijn in de bekkenbodem
Deze pijn treedt dikwijls tijdens of vlak na een orgasme op en komt nogal eens voor bij mannen die na een onthoudingsperiode voor het eerst weer seksueel actief zijn.

Algemene pijn

Orgasmehoofdpijn

Deze hevige pijn ontstaat vlak voor of tijdens het orgasme en kan heel scherp zijn. Na het orgasme neemt de pijn na enkele minuten weer af, zonder restverschijnselen.

Hart- en vaatstelsel

Het hart kan tijdens de seksuele activiteit extra belast raken waardoor men lichte hartklachten kan krijgen zoals angina pectoris.

Het spier- en skeletstelsel

Bepaalde houdingen kunnen pijn in de spieren geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens het vrijen (dis- of dyspareunie) ontstaat in eerste instantie alleen tijdens de geslachtsgemeenschap. Het i…
Pijn bij het vrijenSeksuologen in Vlaanderen horen steeds meer vrouwen klagen over pijn bij het vrijen. Dyspareunie, zoals de seksuele pijn…
Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)Heb je chronisch last van roodheid en pijn rondom vagina? Of branderigheid, stekende pijn, irritatie of schraalheid ter…
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Seks tijdens en na de zwangerschapAlhoewel seks er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat jullie nu zwanger zijn, hoeft dit niet te betekenen dat alles van…

Reageer op het artikel "Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)"

Infoteur: Melod
Laatste update: 28-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!