InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Pijn tijdens het vrijen

Pijn tijdens het vrijen

Seks is iets waarvan je samen wilt genieten. Niet iets waar je tegenop wil zien, omdat je pijn hebt tijdens het vrijen of omdat het daardoor zelfs helemaal niet lukt. Er zijn een aantal oorzaken te noemen waardoor het vrijen pijn kan doen. Ook kan de pijn op verschillende plekken zitten. Dit artikel gaat in op de verschillende soorten pijn en de oorzaken die kunnen leiden tot pijn tijdens de seks.

Het komt veel voor

Het is een schrale troost, maar pijn bij het vrijen komt bij veel mensen voor. Mannen kunnen dit ook ervaren, maar voornamelijk vrouwen hebben hier last van. Het is echter niet een onderwerp dat snel op tafel wordt gegooid, waardoor je het gevoel kan hebben dat anderen in jouw omgeving dit probleem niet kennen. Als iemand het onderwerp toch begint, vinden anderen daar vaak veel herkenning.

Neerwaartse spiraal

Als je merkt dat het vrijen pijn doet, is de kans groter dat je later denkt: nu even niet, ik heb niet zo'n zin, het doet toch pijn. Het aantal momenten dat je samen seks hebt neemt hierdoor vaak af. Zeker als je het tussentijds nog eens probeert en merkt dat het nog steeds pijn doet. Je raakt moeilijker seksueel opgewonden, wordt als vrouw minder tot niet meer nat. Dan liever geen seks denk je, wat je natuurlijk niet wilt, want je wilt samen het liefst genieten.

Soorten pijn

Niet iedere pijn is hetzelfde. Dit zijn verschillende plekken waar je pijn kunt hebben tijdens de seks:

Diepere pijn

Bij de vrouw kan het dieper in de vagina pijn doen. De man stoot met zijn penis tegen de opening van de baarmoedermond. Zeker bij het standje ''op z'n hondjes'' kan de penis goed de baarmoedermond raken, mits de penis lang genoeg is. Het kan ook zijn dat je last hebt van je buik/darmen. Dan kan het dieper ook een pijnlijk gevoel geven.

Pijn bij de ingang van de vagina

Een vrouw kan pijn hebben wanneer haar partner met zijn penis of met de vingers naar binnen gaat. Dan is de pijn te voelen direct aan de ingang van de vagina. Het kan een branderige pijn zijn. Je kunt het vaak ook nog voelen wanneer je na de seks moet plassen. Ook dan ontstaat het branderige gevoel.

Pijn aan het oppervlak

Bij de man kan de eikel te gevoelig en pijnlijk zijn. Bij de vrouw de clitoris en de schaamlippen. Zelfs zitten kan dan al pijnlijk zijn. Omdat dit een plek van het lichaam is waardoor de huid meer broeierig is, doordat het er natter is, verdwijnt de irritatie wat minder snel.

Meest voorkomende oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken waardoor er pijn kan ontstaan tijdens het vrijen. Hier de meest voorkomende:
  • Schimmelinfectie
  • SOA
  • Het niet kunnen ontspannen van de bekkenbodemspieren bij de vrouw
  • Een te grote penis
  • Het niet opgewonden raken van de vrouw
  • Het wel opgewonden raken, maar niet nat worden van de vrouw
  • De overgang
  • Een verzakking van de baarmoeder

Candida schimmelinfectie

Een schimmelinfectie is een veel voorkomende oorzaak waardoor mensen pijn ervaren tijdens de seks. Dit geldt zowel voor mannen als vrouwen, maar vrouwen hebben hier sneller last van. De schimmelinfectie die bij de vagina kan optreden noemt men ook wel candida infectie. Het is vervelend, maar goed te behandelen. Dit kan d.m.v. medicijnen die de huisarts je voorschrijft of d.m.v. het anti-candida dieet.
© 2015 - 2018 Wuppie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen bij de man (dyspareunie)Pijn tijdens het vrijen (ook wel dyspareunie genoemd) komt zowel bij de vrouw als bij de man voor. Pijn tijdens de seks…
Pijn bij het vrijenSeksuologen in Vlaanderen horen steeds meer vrouwen klagen over pijn bij het vrijen. Dyspareunie, zoals de seksuele pijn…
Seks, goed voor je conditie!Seks, goed voor je conditie!Je zult het misschien niet geloven, maar seks is heel erg goed voor je conditie, ontwikkeling van je spieren en je uiter…
Pijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens seks (dyspareunie): Oorzaak en behandelingPijn tijdens het vrijen (dis- of dyspareunie) ontstaat in eerste instantie alleen tijdens de geslachtsgemeenschap. Het i…
Pijnlijke gemeenschap bij mannenPijnlijke gemeenschap bij mannenPijn in de genitale zone tijdens het vrijen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Echter ook mannen kunnen pijn on…
Bronnen en referenties
  • http://www.depaarsekeizerin.nl/info-adviezen/pijn-bij-vrijen-een-veelvoorkomende-klacht#.VPbpHPmG-So

Reageer op het artikel "Pijn tijdens het vrijen"

Infoteur: Wuppie
Gepubliceerd: 04-03-2015
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!