InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Geslachtsgemeenschap

Geslachtsgemeenschap

Geslachtsgemeenschap De geslachtsgemeenschap begint wanneer de stijf geworden penis in de vochtige geworden vagina word ingebracht. Soms maakt pijn het onmogelijk om geslachtsgemeenschap te hebben. Vrouwen met vaginisme hebben een probleem bij het vrijen. Een geslachtsziekte kan ook pijn veroorzaken bij de geslachtsgemeenschap.

Geslachtsgemeenschap

Onder geslachtsgemeenschap wordt verstaan alle seksueel contact ter bevrediging van de geslachtsdrift Andere benamingen hiervoor zijn: coitutus, copulatie, cohabitatie, paring en samenleving. De geslachtsgemeenschap is het binnendringen van de penis in de vagina.

Uitleg

De geslachtsgemeenschap begint wanneer de stijf geworden penis in de vochtige geworden vagina word ingebracht. Door wrijving van de penis tegen de vaginawand, ontstaan er prikkels die versterkt kunnen worden door emotionele factoren. Denk hierbij aan het zien van bepaalde dingen of het horen van bepaalde woorden. Door de wrijving en door eventuele emotionele factoren, ontstaat er uiteindelijk een orgasme Bij de vrouw is het soms noodzakelijk dat de clitoris extra gestimuleerd wordt, om tot een orgasme te komen.

Pijn bij de geslachtsgemeenschap

Soms maakt pijn het onmogelijk om geslachtsgemeenschap te hebben. Deze pijn komt het vaakst voor bij de vrouw, maar ook de man kan pijn ervaren tijdens de geslachtsgemeenschap Bij de vrouw is een van deze vormen van pijn het bekende vaginisme. Een blaasontsteking kan bij zowel de man als de vrouw een oorzaak zijn van pijn. Bij de man kan een geslachtsziekte ook de oorzaak zijn van pijn. Het is belangrijk om aan te geven wanneer het pijn doet, voor jezelf en voor de partner.

Vaginisme

Vrouwen met vaginisme hebben een probleem bij het vrijen. echter, niet elke probleem bij het vrijen is vaginisme Dit is iets wat onthouden moet worden, omdat veel problemen gelijk aan vaginisme wordt toegeschreven. Vaginisme is het aanspannen van de spier rond de vagina, waardoor er niks meer in kan. Geen penis, geen vinger of geen tampon. Meestal gebeurt dit uit angst. De oplossing ligt soms bij therapie en zelden bij een operatie. Vaak is de oorzaak van vaginisme niet bekend, en dat maakt het ook moeilijk om te behandelen.

Blaasontsteking

Door blaasontsteking kan er pijn ontstaan tijdens de geslachtsgemeenschap. Zowel bij de man als bij de vrouw. De oplossing ligt in een antibioticakuur, die helemaal afgemaakt moet worden. Drink verder voldoende water om bacteriën weg te spoelen. Houdt de plas niet te lang op en leeg de blaas volledig bij het urineren.

Geslachtsziekte

Een geslachtsziekte kan ook pijn veroorzaken bij de geslachtsgemeenschap. Zowel bij de man als bij de vrouw. Een geslachtsziekte is ook overdraagbaar, let hier goed op. Een geslachtsziekte die niet behandeld wordt, kan verergeren en uiteindelijk tot onvruchtbaarheid lijden. Wie een geslachtsziekte vermoed, kan het beste zo snel mogelijk naar een huisarts gaan.

Tegenhouden orgasme

Wanneer de man zijn orgasme probeert tegen te houden, is de penis te lang stijf. Dit veroorzaakt vaak een pijn Houdt het orgasme daarom niet te lang tegen. Uiteindelijk kan ook de penis weer verslappen door het te lang tegenhouden.

Frequentie

Stelletjes dier elkaar net kennen, vrijen soms elke dag. Gemiddeld vrijen stellen 1 tot 2 keer per week. Stelletjes die al langer bij elkaar zijn en kinderen hebben, vrijen gemiddeld nog maar 1 tot 2 keer per maand. De seks heeft dan plaats gemaakt voor andere zaken. Wanneer deze stelletjes uit elkaar gaan en een andere partner leren kennen, blijkt seks ineens weer vooraan te staan. Oudere personen hebben ook minder vaak seks.
Gerelateerde artikelen
Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)Focale vulvitis (roodheid en pijn rondom vagina)Heb je chronisch last van roodheid en pijn rondom vagina? Of branderigheid, stekende pijn, irritatie of schraalheid ter…
Seksuele StoornissenSeksuele disfuncties zijn aandoeningen die gerelateerd zijn aan een bepaalde fase van de seksuele respons. Deze stoornis…
Seksuele disfuncties: libidostoornissenSeksuele disfuncties: libidostoornissenHoewel (zeker van mannen) gedacht wordt dat men altijd zin in seks heeft, blijkt dit in de praktijk niet zo te zijn. De…
Sexverslaafde vrouwen (Nymphomanie)Over mannen en een sexverslaving is vrij veel terug te vinden. Er worden ook regelmatig reportages op tv getoond. Er zij…
Pijn bij het vrijenPijn bij het vrijenPijn bij het vrijen is voor veel vrouwen een bekend verschijnsel. Niet iedereen heeft er last van. Maar toch zijn er een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geslachtsgemeenschap"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-06-2015
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!