InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De kwaliteit van sperma

De kwaliteit van sperma

De kwaliteit van sperma Veel koppels willen graag zwanger worden, maar dat is niet in alle gevallen altijd zo makkelijk. Steeds vaker komt het voor dat het probleem bij de man ligt, maar wat kan hij er nu aan doen? Het is belangrijk om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn om deze vervolgens aan te pakken.

Onvruchtbaarheid ligt ook vaak bij de man

Kinderen zijn bij veel mensen een grote wens, maar niet voor iedereen weggelegd. Bij het ene koppel is zwanger worden geen enkel probleem, terwijl het bij een ander koppel weer niet vanzelfsprekend is. Vroeger werd er vaak gedacht dat de oorzaak bij de vrouw zou liggen, dit is tegenwoordig niet meer het geval. In bijna 50% van alle gevallen ligt het probleem bij de man in plaats van de vrouw. Dus is het belangrijk dat niet alleen de vrouw, maar ook de man zich hierin goed zal moeten verdiepen om zodoende zijn kansen te vergroten.

Hoe ontstaat sperma?

De sperma bestaat uit vocht met daarin zaadcellen. De zaadcellen ontstaan in de testikels (zaadballen). Vervolgens worden de zaadcellen via de bijballen opgeslagen in de zaadleider. Bij een zaadlozing gaan deze zaadcellen via de plasbuis naar buiten. Via de prostaat en de zaadvloeistofblaasjes wordt vloeistof toegevoegd aan de zaadcellen, waardoor het stuwingproces naar buiten makkelijker verloopt. Zaadcellen en dit vocht (vloeistof) tezamen wordt sperma genoemd. Het proces van de productie tot de uitvoering van sperma duurt meer dan 2 maanden.

De kwaliteit van het sperma

De kwaliteit van het sperma kan op verschillende manieren worden beïnvloed. De beoordeling van het sperma gebeurd op basis van 5 punten. Scoort één van deze punten onder de maat, dan is de kans op een zwangerschap ook automatisch een stuk kleiner.

Deze 5 punten zijn:
  1. Snelheid van het zaad
  2. Beweeglijkheid van de zaadcellen
  3. Vorm en afmetingen van de zaadcellen
  4. Aantal zaadcellen
  5. Concentratie van de zaadcellen

Hoe wordt de kwaliteit van sperma beïnvloed?

De kwaliteit van het sperma kan op verschillende manier beïnvloed worden, zowel negatief als positief. De onderstaande 6 factoren zijn hierbij erg belangrijk:
  1. Een tekort aan vitamine C heeft negatieve gevolgen voor de kwaliteit van sperma.
  2. Overmatig alcoholgebruik kan de kwaliteit van het zaad negatief beïnvloeden.
  3. Door toedoen van koorts kan de zaadkwaliteit tijdelijk verminderen.
  4. Roken en drugsgebruik hebben beide een ongunstige invloed op de kwaliteit van de zaadcellen.
  5. De temperatuur van de zaadballen is 35 graden, wat iets lager ligt dan onze lichaamstemperatuur (37 graden). Voor een optimale zaadproductie is temperatuur van groot belang.
  6. Het zaad opsparen of teveel zaadlozingen helpen niet bij een betere kwaliteit van het zaad.

Het aanpassen van je levenswijze

De meeste koppels zijn zicht wel bewust van de gevaren omtrent het zwanger worden. Het is belangrijk je levensstijl zodanig aan te passen dat de risico’s van de aankomende zwangerschap verminderen. Een gezonde voeding is zeer belangrijk. Zorg dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt, want dit draagt eraan bij dat je zaad verbetert. Overige goede levensaanpassingen zouden kunnen zijn: Stoppen met roken, meer lichaamsbeweging, minder alcohol- en cafeïnegebruik. Dit alles zorgt voor een grotere kans op een zwangerschap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kwaliteit van het sperma verbeterenKwaliteit van het sperma verbeterenWillen jullie samen proberen om een kindje te krijgen? Maar komt de zwangerschap niet zo snel tot stand als jullie gehoo…
Tips voor betere en gezondere spermaEen baby maken, het lijkt zo’n leuk en makkelijk klusje. Maar als een zwangerschap steeds uitblijft, liggen de zaken ine…
Zaadcel of spermatozoDe zaadcellen worden aangemaakt in de testikels. Deze liggen buiten het lichaam, omdat de lichaamstemperatuur voor zaadc…
Het invriezen van sperma (zaad of zaadcellen)Het invriezen van sperma (zaad of zaadcellen)Veel mannen hebben de wens om vader te worden. Over het algemeen is een man, anders dan de vrouw, zijn hele leven in mee…
Zwanger worden, tips voor mannenZwanger worden doe je samen. Tips voor mannen om een goede kwaliteit sperma te leveren kun je in dit artikel lezen. Het…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.meersperma.nl
  • www.beteresperma.nl

Reageer op het artikel "De kwaliteit van sperma"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 18-06-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!