InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De oorzaken van hoofdpijn

De oorzaken van hoofdpijn

De oorzaken van hoofdpijn Het ontstaan van hoofdpijn is voor vele mensen nog onbekend terrein, terwijl iedereen in Nederland er wel eens mee te maken heeft gehad. Welke soorten hoofdpijn bestaan er? En hoe kom je uiteindelijk van je hoofdpijn af? Hoofdpijn is meestal van zeer korte duur, maar als het aanblijft kan het je leven behoorlijk beïnvloeden!

Het ontstaan van hoofdpijn

Meestal stelt hoofdpijn niet veel voor. Het begint vaak heel onschuldig en is dan snel weer over. Hoofdpijn kan een symptoom zijn voor iets ernstiger, zoals bijvoorbeeld migraine. Wat er dan precies aan de hand is kan niet precies worden weergegeven. De oorzaak kun je niet meteen zien door hoofdpijn en kan door vele factoren komen. Het is bekend dat de vijfde hersenzenuw een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van hoofdpijn. Deze zenuw loopt langst de bovenkaak, de ogen, de neus en de onderkaak. Alle gevoelssignalen van deze punten komen bijeen als een soort knooppunt. Dit knooppunt zit tussen de schedel en de hersenen en ontvangen dus alle deze gevoelssignalen, waaronder ook pijn. Deze pijnprikkels worden doorgegeven aan de hersenen. Dit alles veroorzaakt hoofdpijn.

Welke soorten hoofdpijn zijn er?

Hoofdpijn is niet fijn. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn die de mens kan krijgen. De drie soorten hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijnen migraine.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is pijn die steeds terugkomt en ook steeds vaker en heviger wordt. De oorzaak is nauwelijks te achterhalen. Sommige mensen zullen daarom lang medicijnen moeten blijven slikken of zodoende te pijn te verminderen. Iemand met spanningshoofdpijn zal zich ook niet snel ziek melden op het werk. Wel is het zo dat je niet optimaal kan presteren op je werk met deze vorm van hoofdpijn.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn komt vanachter het oog. Het is een irriterende en stekende pijn. Het oog kan hierdoor opzwellen en gaan tranen. Dit is geen zeurende pijn, zoals bij spanningshoofdpijn, maar komt in aanvallen voor. Zon aanval kan variëren van tien minuten tot enkele uren. Het aantal aanvallen kan ook nog eens verschillen van één tot wel tien aanvallen per dag. De pijn kan zo hevig zijn dat men met het hoofd tegen de muur gaan bonken.

Migraine

Migraine is een hoofdpijn die ook in aanvallen voorkomt. Deze aanvallen kunnen een aantal uren duren, maar ook een aantal dagen doorgaan. Bij lichamelijke inspanning zul je merken dat de pijn erger wordt. De pijn kenmerkt zich door een kloppende of stekende pijn aan één kant van het hoofd. Iemand met migraine kan niet goed functioneren in het dagelijkse leven, laat staan werken. Er kan soms sprake zijn van overgeven en overgevoeligheid voor licht en geluid. Soms gaat een migraine gepaard met een aura (klassieke migraine). Deze vorm van migraine heeft dezelfde kenmerken en gaat samen met vlekken voor de ogen. Dit kan uren duren.

Hoe behandel je hoofdpijn

Bij hoofdpijn is het belangrijk om te bepalen wat de hoofdpijn veroorzaakt en wanneer het begint. Je zou dit kunnen bijhouden in een soort van dagboek om zodoende te bepalen welke gebeurtenis, situatie of bepaald eten de hoofdpijn toeneemt. Bij eten kan het zijn dat bepaalde voedingsstoffen de hoofdpijn verergeren. Door dit goed bij te houden kan je bepalen welk soort eten je voortaan niet meer neemt. Chocolade, koffie en alcohol worden vaak gezien als veroorzakers van hoofdpijn. Er zijn verschillende manieren om de hoofdpijn te bestrijden, zoals bijvoorbeeld ontspanningstherapie, hypnose, acupunctuur en homeopathie. Bij deze middelen zijn er geen bewijzen dat het ook echt werkt, maar niet geschoten is altijd mis zal ik maar zeggen.

Mocht de hoofdpijn toch aanhouden is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Die kan dan een medicijn voorschrijven om de pijn te verminderen. Doe eens de hoofdpijntest op via deze link en wellicht dat het meer duidelijkheid geeft over jouw klachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De oorzaken van hoofdpijn"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 18-06-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!