InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?

De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?

De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen? Je bent de pil vergeten. Wat kun je nu het beste doen? Het kan iedereen wel eens overkomen de pil te vergeten. Maar soms kan het vergeten van de pil wel gevolgen hebben. Of dit zo kan zijn, hangt helemaal af van de week waarin je de pil vergeet. Wanneer je de pil vergeet in week 1, behoeft dit andere maatregelen dan wanneer je de pil vergeet in week 2 of week 3. Soms is het raadzaam om meteen te beginnen met de stopweek, terwijl je in andere gevallen de pil juist een weekje langer moet doorslikken. Ook het moment waarop je weer met de pil begint is belangrijk om een zwangerschap te voorkomen.

De pil vergeten, wat nu?

Wanneer je de pil eenmalig vergeet, is het toch mogelijk om zwanger te worden. Het hangt echter helemaal af van het tijdstip, en de week waarin je de pil vergeet, hoe groot de kans op een zwangerschap is.

Binnen 36 uur

Indien je de pil bent vergeten, kun je zonder problemen binnen zesendertig uur alsnog de pil slikken. Dit betekent dus maximaal twaalf uur 'te laat'. Je bent dan niet minder beschermd tegen zwanger worden. Om een voorbeeld te geven: Je neemt iedere morgen rond 7:00 uur de pil. Wanneer je er op die dag achterkomt dat je de pil bent vergeten, heb je tot 19:00 uur 's avonds de tijd om de pil alsnog te slikken, zonder dat dit gevolgen heeft. Je bent dan dus gewoon beschermd! De volgende pil dien je gewoon weer op het tijdstip te slikken, waarop je hem normaal ook slikt. Dus bijvoorbeeld weer de volgende morgen om 7:00 uur. Het is niet erg dat er dan maar twaalf uur tussen zit!

De pil vergeten in de eerste week

Wanneer je in de eerste week van de pilstrip de pil bent vergeten, dien je vergeten pil alsnog te nemen. Verder ga je gewoon door met de pilstrip, zoals je normaal ook zou doen. Wel dien je de eerste zeven dagen nadat je de pil bent vergeten, gemeenschap te hebben met een condoom. Je bent namelijk verminderd beschermd tegen een eventuele zwangerschap.

Ook wanneer je in de twee dagen voorafgaand aan de vergeten pil gemeenschap hebt gehad, loop je het risico om zwanger te zijn! Neem in dit geval contact op met je huisarts.

De pil vergeten in de tweede week

Als je de pil vergeet in de tweede week van de pilstrip, dien je de vergeten pil alsnog in te nemen. Zelfs wanneer je hiervoor twee pillen tegelijk in dient te nemen. De rest van de pilstrip moet je gewoon volgens het normale schema voorzetten. Dit heeft geen verdere gevolgen, en je loopt geen risico op een zwangerschap. Wanneer je meer dan één pil bent vergeten in de tweede week, is het echter wel raadzaam om contact op te nemen met de huisarts.

De pil vergeten in de derde week

Wanneer de pil wordt vergeten in de derde week van de pilstrip, kan dit grote gevolgen hebben. Er zijn meerdere dingen die je kunt doen wanneer je in de derde week de pil vergeet.

Je kunt er voor kiezen om de vergeten pil alsnog te nemen, en vervolgens nog een week langer de pil te slikken dan gewoonlijk. je breekt dus een nieuwe pilstrip aan, waar je er zeven van gebruikt. Na deze zeven dagen, las je de stopweek in. Wanneer je dit doet ben je beschermd tegen zwangerschap. Ook kun je ervoor kiezen om de gehele pilstrip gelijk door te sikken, en dus geen stopweek in te lassen.

Verder kun je ervoor kiezen om direct te stoppen met de pilstrip, wanneer je de pil bent vergeten in de derde week. Je zorgt er dan voor dat de menstruatie eerder op gang komt en bent zodoende dus gewoon beschermd.

Bij twijfel dien je altijd de huisarts of apotheker te raadplegen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Wat doet de morning after pilWat doet de morning after pilStel: Je hebt een vaste relatie,je slikt de pil en jullie hebben besloten dat een condoom daarom niet nodig is. Nu blijk…
Anticonceptie: de pilAnticonceptie: de pilVan dit kleine pilletje heeft iedereen vast wel eens gehoord. Het is een veelgebruikt voorbehoedsmiddel. Bij velen is de…
Het vergeten van de pilHet vergeten van de pilOver het vergeten van de pil doen nogal wat fabeltjes de rondte, om deze uit de wereld te helpen hier de nu geldende ric…
Morning-after methodenDe beste manier op zwangerschap te voorkomen is de pil en het condoom gecombineerd gebruiken. Zo ben je beschermd tegen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GabiSanda, Pixabay
  • Bijsluiter Microgynon
  • NHG patientenfolder

Reageer op het artikel "De pil vergeten! Wat zijn de gevolgen?"

Reacties

A., 06-03-2017 17:55 #70
Hallo,

Ik heb mijn pil na 21 dagen geslikt te hebben doorgeslikt en in mijn 2e week van de nieuwe strip ben ik tijdens carnaval 2x vergeten. Paar dagen erna heb ik onveilig seks gehad. (Nog in week 2/ week 5, hoe je t bekijkt) Die dag erna heb ik de morning after pil gehaald, maar mijn vraag is nu of deze pil nu wel werkt of niet aangezien ik de pil heb doorgeslikt?

Alvast bedankt!

D., 20-02-2017 13:27 #69
Hallo ik ben gister (zondag) mijn pil vergeten in te nemen, ik heb de pil van gister en van vandaag ingenomen dit is mijn 2 strip is het onverstandig om toch onveilig sex te hebben ondanks dat dit mijn 2e strip is? Alvast bedankt

Casey, 10-09-2016 11:45 #68
Hallo,
ik ben mijn pil vergeten op een woensdag in mijn tweede week. Ik heb hem de volgende dag gewoon weer verder geslikt maar ik werd donderdag opeens erg ongesteld. Ik weet nou niet of ik veder moet slikken of even een stopweek te doen. Want als ik toch veder ga met mijn strip blijf ik ongesteld. Weet niet wat ik nu moet doen.

Groetjes

V., 27-01-2016 15:19 #67
Hoi,

Ik ben in week 3, 3 keer de pil vergeten. Ook niet later ingenomen ofzo.
Ik was hem vergeten en de dag erna seks gehad zonder condoomgebruik die zelfde dag ook niet genomen. De volgende dag ook nog seks gehad ook zonder condoomgebruik. En toen twijfelde wat ik moest doen. Uiteindelijk dacht ik ongesteld te zijn, omdat ik bloedde. Dit heeft hooguit 2 dagen geduurd. Terwijl ik normaal gesproken 5 dagen bloed.
Kunt u mij hier meer over vertellen?
Kun je hier zwanger van worden en zoja hoor groot is die kans en vanaf wanneer kan ik testen vind het naar als ik zwanger zou zijn en aan de pil zit, en geen foliumzuur slik.

Alvast bedankt voor uw reactie!
Groetjes V

Charlotte, 02-01-2016 21:33 #66
Hallo

Ik ben in het begin van week 1 (dag 2) mijn pil vergeten en heb daarvoor onveilige seks gehad. De eerste dag van week 2 ben ik mijn pil opnieuw vergeten en heb toen ook onveilige seks gehad. Is de kans groot dat ik zwanger ben?

Anne, 15-08-2015 12:56 #65
Hallo allemaal,

Ik heb net mijn stopweek gehad (ben ook gewoon ongesteld geworden) en ik zou afgelopen donderdag weer moeten beginnen met de eerste pil van een nieuwe strip. Nu kom ik er dus net achter dat ik helemaal vergeten ben om weer te beginnen. Het is nu zaterdagmiddag. Ik heb voor het laatst vorige week woensdag onveilig seks gehad (dit was dus nog voor mijn menstruatie) en toen was dus ook m'n laatste pil van m'n laatste strip die ik toen heb genomen. Ik heb nu net de pil van donderdag en gisteren snel geslikt en ga vanavond verder met die van vandaag en zo de strip verder afmaken. Moet ik me zorgen maken nu of ik zwanger kan zijn of is dit uitgesloten? Wat zou ik in het vervolg kunnen doen als ik de stopweek dus perongelijk 2 dagen heb verlengd?

Thank voor jullie reactie alvast.

K., 12-07-2015 01:57 #64
Hallo ik had even meer willen weten over het volgende:
dus ik en men vriendin hebben onveilige seks gehad in de namiddag en op dezelfde avond is ze haar pil vergeten ik weet dat je deze nog kan nemen 36 uur na de laatste pil maar in dit geval was het 37 uur na de laatste. ze zit juist aan de eerste dag van de 3de week en ook ben ik de eerste keer al klaargekomen bij voorspel en was het de tweede keer dat we iets deden (volgens geruchten zou een man de tweede keer veel minder zaadcellen lozen tegenover de eerste keer) ook ben ik niet in haar klaargekomen endus hier komt de vraag hoe groot is de kans dat ze zwanger zou worden?

dankjewel!

Roch, 23-06-2015 20:38 #63
Hallo lieve iedereen ik heb een vraag!
Ik heb vorige week woensdag op 17-6 voor het eerst seks gehad, alleen het probleem is nu dat ik er later achter kwam dat ik 11 dagen daarvoor dus in mijn eerste week van de pilstrip mijn pil vergeten ben en helemaal niet geslikt heb. Nou was het mijn eerste keer en is mijn vriend niet helemaal in mij geweest zonder condoom. Ik was heel bang dat ik zwanger zou zijn terwijl ik nergens last van heb ik heb een zwangerschaps test gedaan maar daar kwam uit dat ik niet zwanger ben! Toch wil ik jullie meningen horen/zien.

Dankjulliewel!

Bella, 07-06-2015 16:20 #62
Hey lieve dames,

Ik had een vraagje,

Ik ben 6 dagen eerder gestopt met de pil omdat ik wou dat me menstruatie eerder opgang komt,
Nu heb ik een te lange stopweek gehad van 11 dagen dus ik heb iegelijk 4 pillen in de eerste 4 dagen van week 1 niet ingenomen en ik heb 6 dagen lang elkedag seks gehad, in de eerste 2 dagen van de 6 had ik nog heel klein beetje bloed van me stopweek en de rest van de dagen dat ik seks had niet meer is er kans op zwangerschap?

En zijn er dames die hierdoor ook zwanger zijn geraakt?

M., 08-05-2015 09:48 #61
Hallo, ik slik de pil nu een maand door, (dus Nu m'n 2e maand) en ben in de eerste week 2 keer de pil vergeten en onveilig sex gehad. Dit was op woensdag en ben die van woensdag en donderdag vergeten. Heb ze nu, vrijdagochtend allebei genomen. Is er een kans dat ik nu zwanger ben? Heel graag antwoord want ik ben heel bang!

18 & Ongerust, 18-03-2015 18:10 #60
Hallo,

Ik ben mijn pil ergens deze maand vergeten, maar had dit eigenlijk niet door en ben gewoon verder gegaan met mijn pil. Nu mijn pilloze week begin ik normaal op een vrijdag en toen had ik pas door dat er nog een gewone pil inzat buiten mijn placebo's. Ik zou niet weten in welke week ik die dus vergeten ben maar de laatste keer dat mijn vriend en ik seks hebben gehad was zaterdag 14 maart. Ik zou gisteren mijn regels moeten gekregen hebben en vandaag deze avond moet ik normaal terug beginnen met mijn pil. Wat kan ik doen?

Jasmine Camez, 15-02-2015 22:01 #59
Zou iemand mij aub kunnen helpen? Ik heb op donderdag 12 februari sex gehad met mijn vriendje maar ik ben die avond zelf mijn pil vergeten in te nemen. Ik zat dan in mijn tweede week van mijn pilstrip(dag 11) de dag erna vrijdag de 13de heb ik de middag ook sexs gehad en toen ik s'avonds mijn pil wou innemen zag ik dat ik die van donderdag vergeten was ik heb ze dan allebei in 1 keer genomen. Ik las op verschillende sites dat ik beschermd was tegen een zwangerschap omdat ik maar 1 pil vergat in mijn tweede week maar ik was toch nog bang. Daarom ben ik dan op Zaterdagochtend de morning afterpil genomen. (Binnen de 48u gerekend van de donderdag). Is er een kans dat ik toch nog zwanger kan zijn? Ik ben 18 jaar en doe een zevende jaar, het is niet dat het niet welkom zou zijn maar toch liever niet. Hopelijk snel reactie :(

Muts, 19-12-2014 10:53 #58
Even een vraagje… Ben in anderhalve week 3 pillen vergeten (verspreid). Nou werd ik opeens lichtelijk ongesteld, donker van kleur en was van korte duur. Is er een kans op zwangerschap? En wanneer is een zwangerschapstest het best te doen in dit geval?

As, 09-12-2014 22:35 #57
Hallo meiden.

Ik heb even een vraag. Ik heb 2 weken terug gewoon mijn menstruatie gehad. Toen ik wou beginnen met de pil hebben ik en mijn vriend sex gehad (geen condoom) 2 a 3 dagen de pil genomen en toen een paar x niet. Ik ben nog niet ongesteld… ik dacht een 4 dagen terug dat ik ongesteld moest worden maar nog steeds niks…
iemand hier ervaring mee?

Anoniempje, 02-12-2014 20:48 #56
Oja ik ben even vergeten erbij te zeggen dat ik 4 zwangerschapstesten heb gedaan en alle 4 negatief. Zelfs 10 dagen na de NOD was hij negatief. Het enigste wat ik voel is af en toe wat gerommel in mn buik, heeeeeeeele lichte krampjes verder geen last van en ik heb ontzettende eetlust (heb ik anders alleen een week voor mn NOD)

Anoniempje, 02-12-2014 20:45 #55
Goedenavond,

Ik zit aan de pil (ethinylestradiol/lever(nog wat), en slik deze al bijna een jaar.
Nooit problemen mee gehad, nooit doorbraakbloedingen gehad, altijd 4 dagen na de laatste pil keurig mijn menstruatie.
Nu heb ik vorige maand 6 dagen voor mijn NOD licht bruin bloedverlies gehad. Dit was alleen smorgens bij het opstaan een heel klein beetje (zeker geen menstruatie).
Toch steeds een tampon gebruikt omdat ik 3 uurtjes werk smorgens, en bij thuiskomst was alleen het puntje van de tampon licht bruinig. Dit hield 6 dagen aan (dus alleen smorgens).
Nu heb ik na het innemen van de laatste pil helemaal geen menstruatie in mijn stopweek gehad. (inmiddels zou ik nu 17 dagen overtijd moeten zijn dan want over 12 dagen moet ik alweer een stopweek houden).
Komt dit iemand bekend voor?

Groetjes Anoniempje

Anoniem, 18-10-2014 12:02 #54
Hallo,
ik ben in de eerste week van het slikken van de pil vergeten de pil te slikken. Ik heb hem ong 40 uur na mijn vorige pil geslikt en ben vervolgens gewoon verder gegaan met de pil die ik die volgende dag (diezelfde dag dus) nog moest slikken op het normale tijdstip. Nu heb ik seks gehad de dag van en de dag ná dat ik de pil telaat heb geslikt, kan het zijn dat ik nu zwanger word?

Anoniem, 08-10-2014 22:54 #53
Hoi, ik was klaar met mijn strip, en heb vervolgens onveilig sex gehad, ik ben 2 dagen vergeten door te slikken. Kan het zijn dat ik zwanger ben?

Geheimpje, 29-09-2014 21:18 #52
Hoi, ik had stopweek en moest normaal vrijdag 19 sept 1ste pil nemen maar was vergeten. Ben pas maandag 22 sept begonnen met de pil nemen dus had stopweek van 10 dagen en of 2-3 pillen vergeten. Had weekend 20-21 sept sex en dagen later erop ook. Had hele week hoofdpijn en nu heb ik 2 dagen jeukende tepel… Kan ik zwanger worden?

Anoniem, 18-09-2014 08:26 #51
Ik ben 2 keer mijn pil vergeten in te nemen, ik heb wel paar keer gemeenschap gehad, nu blijkt de 3de dag dat ik toch een lichte bloeding heb? kan ik vast stellen dat ik dan niet zwanger ben?

Ano, 23-08-2014 02:28 #50
Hoi,

Ik heb de pil netjes gewoon ingenomen. Maar nu zit ik met deze vraag. Ik heb zondag ochtend seks gehad en daarna pas om 3 uur de pil geslikt had de pil namelijk niet bij me. Is er een kans dat ik zwanger ben ik ben nu in me stopweek dag 4 maar nog steeds niet ongsteld geworden

Elisha, 21-08-2014 14:05 #49
Beste,
Bij gaat het er niet om dat ik mijn pil vergeten ben want ik pak die altijd stipt,
maar heb gisteren mijn laatste pil gepakt voor mijn stopweek en vandaag onveilige seks gehad, kan dat kwaad?
Groeten.

Kaleigh, 18-08-2014 09:45 #48
Ik heb twee weken geleden (tot vrijdag) mijn stopweek gehouden en ben toen ongesteld geweest. Tot zondag heb ik de pil geslikt maar toen ben ik de pil tot en met donderdag vergeten te slikken. Vrijdag morgen werd ik ongesteld. Ik heb toen ergens gelezen dat je de pil dan door moet slikken wat ik nu dus doe. Ik ben alleen sindsdien elke morgen ongesteld en de rest van de dag niet! Iemand die weet wat te doen?

Anoniem, 31-07-2014 12:15 #47
Vorige week woensdag ben ik weer met mijn 1e pil begonnen, dit is de 3e maand dat ik hem doorslik. Dus geen stopweken gehad. De woensdag erna, dus 1e week van de pil, onveilige seks gehad. Nu staat er dat je dan een morning afterpil moet halen. Maar geld dat ook als je de pil al 3 maanden doorslikt?

Kim, 09-07-2014 16:20 #46
Op woensdag 25 juni moest ik weer beginnen met mijn nieuwe strip. Hier ben ik maandag 30 juni pas mee begonnen. Die maandag heb ik de pil geslikt en die avond onveilige seks gehad. Dinsdag ben ik de pil vergeten. Daarna 4 dagen goed geslikt en toen weer 3 dagen vergeten. In mijn bijsluiter kan ik niks vinden. Iemand enig idee wat ik nu het beste kan doen?

Nicole, 09-07-2014 14:16 #45
Hoi ik ben in de 2e week 1 pil vergeten dat is nu 3 dagen geleden. 2 dagen na de vergeten pil gemeenschap gehad. Moet ik nu alsnog die vergeten pil innemen? Hoe groot is de kans dat ik zwanger ben?

Anoniem, 29-06-2014 13:59 #44
Ik heb de pil deze maand door geslikt. Ik ben dus niet ongesteld geweest deze maand. Ik zit nu op de 4e pil, dit terwijl ik nu eigenlijk ongesteld had moeten zijn. Normaal gesproken ben je gewoon beschermt tegen zwangerschap in de stopweek. Nu ben ik een pil vergeten in de eerste week. Als je normaal gesproken een pil vergeet in de eerste week dan ben je niet meer beschermt. Nu is mijn vraag, ben ik als nog beschermt omdat dit eigenlijk mijn stopweek hoorde te zijn?

Anoniem, 14-06-2014 13:07 #43
Ik heb donderdag me laatste pil ingenomen en vrijdags seks gehad en nu moet ik zondag of maandag ongesteld worden kan dit kwaad of moet ik een morning afterpil halen of moet ik wachten tot ik ongesteld word?

Anoniem, 05-04-2014 14:30 #42
Kan je de dag na de laatste pil en tot aan de maandstonden zwanger geraken?

Anoniem, 10-03-2014 11:45 #41
Ik ben een week voor de stopweek een pil vergeten, in deze week heb ik seks gehad. Toen de stopweek moest beginnen ben ik met een nieuwe strip begonnen. Ik weet ook niet meer zeker of ik meteen ben begonnen of dat hier een dag tussen zat zonder dat ik een pil heb geslikt. Kan ik nu zwanger zijn?

Anoniem, 04-03-2014 17:21 #40
Ik heb een vraagje, ik slik namelijk 3 strips (dus 3 maanden lang) de pil door. Ik heb seks gehad in de 2e strip week en van de 2e strip in week 1 mijn pil vergeten. Het is inmiddels 2 weken later, k heb geen klachten en nergens last van. Maar heb ik nu kans op zwangerschap?

Cham, 03-03-2014 00:31 #39
Vorige week vrijdag ben ik begonnen met mijn allereerste pilstrip. Nu ben ik hem gisteren (zaterdag, 8ste dag?) vergeten in te nemen en heb ik op de zelfde avond seks gehad. Nu is mijn vraag of ik nog beschermd ben en of ik eventuele maatregelen moet nemen, zoals de morning-afterpil en of ik in de eerste of tweede week zit (Dit is tenslotte wel de eerste keer dat ik de pil gebruik). Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 03-03-2014
Hallo,

In principe begint de tweede week op de achtste dag. Verder is het van belang binnen welk tijdsbestek je de pil alsnog hebt genomen. Indien dit binnen 36 uur was (vanaf het moment van de vorige pil), is er in ieder geval niks aan de hand!

Wanneer je echt twijfelt zou je altijd even contact op kunnen nemen met de huisarts!

Anne_24, 13-02-2014 13:20 #38
Ik ben in de tweede week van mijn pilstrip op de 10de dag 's avonds mijn pil vergeten en heb op dezelfde avond onveilig gevreeën. Normaal ben ik heel punctueel met het innemen van de pil en kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan dat ik deze vergeten ben. Nu is mijn vraag bestaat er een kans dat ik mogelijk zwanger ben? Graag verneem ik uw reactie. Reactie infoteur, 13-02-2014
Indien je de vergeten pil alsnog hebt ingenomen, en gewoon doorgaat met de rest van de strip, hoef je je geen zorgen te maken!

Anoniem12, 13-02-2014 12:06 #37
Ik ben in de eerste week 3 pillen achter elkaar vergeten, en nu heb ik last van lichte bloeding en lichte kramp in mijn onderbuik. Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 13-02-2014
De kans is groot dat je menstruatie op gang probeert te komen door de 3 vergeten pillen. Maar wanneer je de pil nu gewoon weer slikt, wordt dit door de pil tegengehouden. Je lichaam vertoont echter wel de symptomen van een beginnende menstruatie.

--, 28-01-2014 17:21 #36
Ik ben in de tweede week van de strip, en ik ben zaterdag mijn pil vergeten in te nemen. Toen heb ik hem niet extra bij geslikt en heb hem in de strip laten zitten maar heb wél zondag, maandag en vandaag de pil genomen. Maar ik ben gister (maandag) een klein beetje ongesteld geworden en vandaag nog steeds een klein beetje. Wat moet ik nu doen? Door slikken en wachten tot ik niet meer ongesteld ben of een extra stopweek houden?

Anoniem Moeder, 12-12-2013 21:28 #35
Ik kom er nu achter, dat ik 2 pillen (van dinsdag 10 en woensdag11 dec) ben vergeten!
ik slik sinds vrijdag (6 dec) weer de pil na de menstruatie, ben dus de 1e week weer aan de pil. hoe groot is de risico op zwangerschap? heb de pil van vandaag (donderdag 12 dec). wel weer in genomen!

aan anoniem van 15-11-2013,#34 het kan weken duren voor de test pas echt betrouwbaar aangeeft of je zwanger bent of niet. ik zou als ik jou was gewoon blijven slikken en even lang de verloskundige gaan voor de zekerheid. of morning after pil halen bij apotheek ( ongeveer 17 euro) ( ik zie nu pas je berichtje, je zal in middels vast al een oplossing hebben of duidelijkheid hebben)
s6 verder

Anoniem, 15-11-2013 12:50 #34
Hallo

Heb een belangrijke vraag, vergeet regelmatig de pil en heb een relatie. We wonen beiden nog thuis naar slapen vaak bij elkaar, waardoor ik vaak de pil geweest nu ben ik in mijn stopweek niet ongesteld geworden en ben nu al 2 weken overtijd durf de pil ook niet goed te slikken. Heb vorige week een test gedaan maar dit was negatief. Wat moet ik nu doen?

Moet Ik Doen, 02-11-2013 23:58 #33
Hoi. Ik had een vraag. Ik ben in week 1. 2 pillen vergeten en in week 2. 3 pillen. Ik bloed nu een heel klein beetje. Rood met bruin kleurig. Heb in week 1 geen sex gehad maar in week 2 wel. Ik moet pas volgende week maandag ongesteld worden. Maar ben erg bang dat ik zwanger ben? Heb last van me onderbuik en me rug. Heb nooit bijna last van me onderrug als ik ongesteld moet worden. Toen ik zwanger was van me dochter had ik ook erg last van me onderrug in het begin. Heb ik kans om zwanger te zijn?

Fieeeke, 31-10-2013 13:35 #32
Hej,
Ik zit met een lastig geval. ik zit in de eerste week van mijn strip en ben op de derde dag mijn pil vergeten in te nemen en heb dit pas na zo'n 13u ongeveer ontdekt. Op zich zou dit geen probleem zijn omdat ik en mijn vriend op deze moment nog altijd een condoom moeten gebruiken, maar die nacht is de condoom gescheurd… Zou ik zwanger kunnen zijn, of zou ik dit kunnen controleren?

Ik, 23-10-2013 11:53 #31
Hallo, ik zit met een vervelend geval. mijn vriend is een hele tijd weg geweest, ga hier niet verder over uitbreiden, maar dus waardoor ik het heel moeilijk had. ineens kwam ik voor alles alleen te staan, het huishouden alles. ik kwam in een depressie omdat ik hem enkel maar eens per week kon bezoeken. uiteindelijk vergat ik dus mijn pil verder te nemen, onverwacht kon hij ineens terug komen en natuurlijk kwam daar het een en ander van. mijn vriend heeft zelf al een kind uit een vorige relatie. ik heb nog geen kinderen. we willen er later wel eentje van ons 2 maar op dit moment heeft hij (wij) nog een hele weg af te leggen waardoor we zoiets hebben van nu beter nog niet. heb dus de eerste 2 weken dat ik eigenlijk met mijn pil moest beginnen geen pil genomen (door alles wat er gebeurd was gewoon helemaal niet meer aan mijn pil gedacht). ik zou normaal volgende week ongesteld moeten worden, maar ik heb een paar klachten zoals: opgezette buik, krampen alsof ik ongesteld moet worden maar er komt niets, dingen die ik vroeger graag at heb ik nu een afkeer van, ik moet heel vaak plassen en heb regelmatig een zeer raar gevoel in mijn buik. ik kan in de zetel zo in slaap vallen en als ik 's avonds naar bed ga raak ik heel moeilijk in slaap. als ik dan toch slaap heb ik heel vreemde dromen en 's morgens moet ik echt denken of het nu echt was of dat het een droom was. verder ben ik niet misselijk en heb ik geen gespanne of gevoelige borsten. zou het toch kunnen dat ik zwanger ben? begrijp me niet verkeerd als het zo is zullen we het kindje met open armen ontvangen maar het is eigenlijk gewoon niet het beste moment voor ons om nu zwanger te zijn.

Loon, 22-10-2013 09:51 #30
Ik ben in week 2 3 pillen vergeten in te nemen en nu ben ik ongesteld geworden. Kan ik dan evengoed zwanger zijn? Op zaterdag heb ik sex gehad en zondag werd ik ongesteld. Moet ik een test gaan doen?

Bedankt Reactie infoteur, 23-10-2013
Hallo,

Aangezien je op het moment dat je seks had al bijna ongesteld wer, is de kans dat je daadwerkelijk zwanger bent klein. Ik zou het even afwachten, en mocht je symptomen krijgen, dan kun je uiteraard het beste even een test doen!

Laura, 19-09-2013 15:53 #29
Ik ben geen pil vergeten voor zover ik weet, maar toch symptomen van zwangerschap. Moe, licht misselijk, buikpijn en ook nog keelpijn. Kan ik toch zwanger zijn?
Groetjes, onzekere laura Reactie infoteur, 19-09-2013
Hoi Laura,

Er is een zéér kleine kans dat je zwanger kunt zijn. De klachten die je opnoemt kunnen echter ook gewoon duiden op een 'gewone' verkoudheid. Succes!

Groetjes, Denn

Linda, 14-08-2013 10:25 #28
Ik vroeg me af wat er gebeurt as je in week 3 een pil vergeet en toch de pilpauze gebruikt dus eigenlijk het gewone schema volgen. Hoelang ben je dan niet beschermd tegen zwangerschap en wat kan er nog meer zijn?

Sabine, 20-07-2013 22:38 #27
Ik heb normaal gesproken elke maand zondag mijn laatste pil. Nu heb ik vorige week iets verkeerd gedaan want ik had mijn laatste pil op Vrijdag. Ik ben wel gewoon ongesteld geworden in die week. Maar nu zit ik in dubio… wat moet ik doen? Gewoon vanavond dus weer met de pil beginnen omdat ik mijn laatste pil vorige week vrijdag heb genomen. Of koet ik gewoon zoals ik normaal gesproken elke maand doe als ik de laatse pil op zondag slik en dus nu a.s maandag beginnen?
Of is het beter als ik gewoon helemaal opnieuw met de pil begin en dus wacht tot ik dus weer ongesteld wordt volgende maand.

Pleaaase helpe me, thnx

Ik, 24-06-2013 23:54 #26
Ik slik de pil sinds kort 1 maand toen een stop week. Nu een nieuwe pil die heb ik 21 dagen geslikt en meteen de volgende strip. Dus slik de pil door ik ben van de nieuwe strip de eerste week zondag vergeten. Heb vandaag sex gehad en daarna de pil in genomen dus heb die van zondag niet in genomen. Kan ik nu zwanger zijn?

Vergeetachtig, 11-06-2013 21:55 #25
Zondag ben ik de pil vergeten in mijn laatste week, ik heb die gisteren (maandag) ingenomen samen met die van maandag. 2 pillen tegelijk. Nu (dinsdag) ben ik er achter gekomen net dat ik ongesteld ben. Ik heb de pil net nadat ik het zag heb ingenomen. Morgen (woensdag) is mijn laatste pil. Nu om het voor mij nog erger te maken was ik de condooms vergeten en heb ik samen met mijn vriend maandag (gisteren) seks gehad, en hij kwam in mij klaar… Help me ;$
Met vriendelijke groetjes het meisje die echt vergeetachtig is.

Anoniem, 10-06-2013 20:49 #24
Hallo, ik heb deze maand mijn laatste pil. Op vrijdag niet genomen ik ben op donderdag gestopt en daarna ingesteld geworden. Daarna wilde ik op dezelfde dag als altijd en dus zaterdag beginnen, nu ben ik waarschijnlijk niet meer beschermd.
Wat kan ik doen om wel weer beschermd te worden voor zwangerschap?
Alvast bedankt!

Lin, 27-05-2013 23:39 #23
Ik ben vanaf donderdag me pil vergeten maar heb dit weekend veel sex gehad. wel ben ik ongesteld geworden vandaag, heb ik ook overgegeven en heb last van hoofdpijn. kan het zijn dat ik zwanger ben?

Lvani, 11-05-2013 06:15 #22
Hallo!

Ik slik de pil altijd 2 strips door en nu ben ik in de 2e week van de eerste strip de pil vergeten. Normaal neem ik hem sochtends, rond 7/8 uur, Toen heb ik de pil om 10 uur savonds genomen. De dag daarna heb ik de pil weer om 10 uur savonds genomen en vanaf toen iedere dag rond die tijd omdat ik het niet meer sochtends wilde nemen ivm vergeten. Na die strip heb ik nog een strip doorgeslikt, kan ik nu toch zwanger zijn? Er heeft in principe maar 1 keer meer dan 36 uur tussen 2 pillen gezeten en dat was in de 2e week van de 1e strip. Nu ben ik er toch bang voor omdat ik daarna de tijd gelijk heb veranderd. Alvast bedankt!

Anoniem, 03-05-2013 21:22 #21
Ik ben mijn pillen strip na 2 pillen kwijt geraakt, verder had ik geen pillenstrips mee, ik ben niet van plan om sex te hebben maar omdat ik op vakantie ga hoop ik niet dat ik dan ongesteld ben kan ik gewoon na het weekend nieuwe bestellen?

Ilona, 29-04-2013 10:54 #20
Ik heb een vraag. Ik ben vrijdag begonnen met me pil in te nemen na me stopweek. Zondag ben ik hem vergeten en heb onveilige sex gehad. Ben ik dan zwanger? Wanneer kan ik dat testen?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 29-04-2013
Hallo,

De kans op een zwangerschap is inderdaad aanwezig. In principe kun je dit pas testen op de eerste dag dat je weer ongesteld zou moeten worden. Mocht je eerder bevestiging willen, zijn er ook speciale 'vroege zwangerschapstesten' te koop waarmee je eerder kunt testen. Succes!

Vriendelijke groeten,
Denn

Mar, 24-04-2013 14:31 #19
Hallo,
ik ben 2 dagen achter elkaar de pil vergeten in te nemen, nu is het zo dat ik op dat moment ook aan de antibiotica ben geweest en ik heb seks gehad. is dit erg? zou het kunnen dat ik zwanger ben of kan dat niet? Reactie infoteur, 24-04-2013
Hallo,

De kans is zeker aanwezig. De pil vergeten, én antibiotica zijn 2 risicofactoren. Ik raad je aan om voor de zekerheid even een test te doen.

Vriendelijke groeten,
Denn

Ikke, 12-04-2013 00:41 #18
Wanneer je de 7e dag je pil hebt in genomen om 12 s middags maar de 8 dag erom half 1 's nachts achterkomt je pil bent vergeten en deze alsnog in neemt ben je dan nog steeds beschermd tegen zwangerschap?

Connie, 04-02-2013 15:58 #17
Hallo.

Ik ben 30 januari begonnen aan stopweek, ingelast omdat ik al 6 x vergeten was te nemen ivm werk en inval (zorg), dus dan maar een stopweek, maar vandaag nog niet ongesteld. Ik had 2 februari klein beetje bloed verloren maar daarna is het gestopt. Wel heb ik een raar gevoel in onderbuik geen echt kramp gevoel. Gevoel dat niet echt te beschrijven is. Verder een raar symptoom 2 februari was me dochtertje jarig en kreeg in een keer zo hevige jeuk aan me borsten dat ik alles kapot gekrabt heb na een uurtje hevige jeuk is het weg gaan.

Zou iemand mij kunnen helpen.

gr

Belinda, 26-01-2013 11:33 #16
10januari gestopt met de pil… 14januari ongesteld… 17januari pil weer begonnen… 19en 20 januari gemeenschapgehad… 21 en 23 januari pillen vergeten dus de eerste week van de strip… zit nu in de tweede week heb last van mn buik, hoofdpijn en last van mijn tepels, kan ik zwanger zijn?

B., 27-12-2012 23:45 #15
Hallo,

Ik ben in de eerste week van mijn pilstrip (dag twee en dag vijf) de pil vergeten in te nemen en heb de dag voor de eerst vergeten, en na de laatst vergeten gewoon onveilig seks gehad. Is er een kans dat ik nu zwanger ben? & Wat kan ik het beste doen? Ik zit nu halverwege mijn tweede week. Moet ik de pilstrip gewoon afmaken of stoppen met slikken?

Onzekermeisje, 27-12-2012 20:13 #14
Hallo

ik ben op dag 14 van de pil de pil vergeten en heb hem niet meer ingenomen ( heel stom!)
ik heb op dag 19 onveilig seks gehad.
kan je dan zwanger zijn of kan het geen kwaad omdat ik de rest van de maand de pil goed heb ingenomen

hoop op een reactie

mvg.

Me, 24-12-2012 22:35 #13
Hoi ik ben meer als een maand geleden 1 dag vergetenmijn pil te pakken. ik wist niet dat je dan de volgende dag je vergeten pil bij je andere pil moest innemen ikben dus gewoon doorgegaan alsof er niets gebeurd is. (ik weet niet meer in welke week ik mijn pil vergeten ben ) maar ben ik nu nog wel veilig?

Laura, 10-12-2012 15:02 #12
Hallo!

Ik heb een vraagje. Ik ben vorige week zondag 2 december begonnen aan mijn derde week. Alleen ben ik die zondag de pil vergeten. Maandag en dinsdag heb ik gewoon de pil geslikt, dinsdagavond heb ik seks gehad en vervolgens woensdagmorgen weer de pil vergeten. Nu dacht ik, ik maak deze strip af. En ben daarna direct begonnen aan een nieuwe strip en heb dus de stopweek overgeslagen. Alleen nu kreeg ik zaterdag en zondag pijn in m'n onderrug en in m'n buik. Ook heb ik sinds zaterdag bruine afscheiding. Wat moet ik doen? Kan ik zwanger zijn? Ik hoor heel graag antwoord.
Groetjes

Marina, 04-11-2012 21:55 #11
Hallo… ik heb een probleem en weet niet wat ik moet doen! Ik ben een pil vergeten in de derde week 6 dagen voor de stopweek. Die dag heb ik ook sex gehad, de dag erna 's avonds kwam ik er achter heb direct 2 pillen genomen en slik nu gewoon mijn pillen. Mijn vraag is moet ik gewoon mijn stopweek houden? Kan ik gewoon stopweek doen en na 7 dagen gewoon nieuwe strip beginnen blijft de pil dan betrouwbaar?
Marina

Laurie, 30-09-2012 19:10 #10
Hallo allemaal,

Ik ben in de derde week mijn pil 2 dagen achter elkaar vergeten. veel werken, moe dus snel naar bed… stom stom… ik bloed nu wel voor mijn stopweek. toch heb ik wel seks gehad en het zijn ook nog mijn vruchtbaarste dagen heb ik geteld. Is de kans er toch dat ik zwanger kan zijn?

graag zie ik van iemand een reactie dankjewel!

groetjes lau

Sylvia, 17-09-2012 23:20 #9
Hoi.

Ik ben in de derde week de pil vergeten. Nu heb ik wel sex gehad die week. Heb de pil wel gewoon door geslikt. En heb vanaf vandaag de stopweek. Toch vraag ik me af of de kans groot is dat ik zwanger ben. Ik heb last van buikpijn (in de onderbuik en heel veel hoofdpijn, zelf heb ik ook een soort gevoel dat ik wel zwanger ben) ik weet niet of de kans er is dat ik zwanger ben. Zou daar graag antwoord op willen.

Alvast bedankt en hoop op een reactie. Reactie infoteur, 18-09-2012
De kans op een zwangerschap is zeker aanwezig. Ook wanneer je menstruatie gewoon op gang komt, wil ik je toch aanraden om even een Zwangerschapstest te doen. Sommige vrouwen worden namelijk de eerste paar keren gewoon nog ongesteld, terwijl
ze zwanger zijn.

Nnn, 17-09-2012 18:07 #8
Hoi,

Ik heb ook een vraag:
In week een ben ik twee pillen achter elkaar vergeten en ben daarna gewoon verder gegaan met het innemen van de pil zoals het hoort. IK was op zaterdag begonnen met de pil en zondag + maandag ben ik vergeten om de pil in te nemen, maar heb in die dagen wel gemeenschap gehad. Hoe groot is de kans dat ik zwanger ben met twee vergeten pillen in week 1 en daarna gewoon verder gegaan met innemen van de pil? Ik zit nu in week 3 en heb veel buikklachten die ik eerst niet had.
Hoop op een reactie van de infoteur. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 17-09-2012
Wanneer je in de eerste 7 dagen na de vergeten pillen gemeenschap hebt gehad, is de kans dat je zwanger bent aanwezig. Klachten als buikpijn zijn helaas lastig te beoordelen, aangezien Zwangerschapsverschijnselen in het begin vrijwel hetzelfde zijn als menstruatieklachten.

Iris, 17-09-2012 14:18 #7
Hoi, ik slik mijn pil altijd door alleen ik ben hem 2 keer vergeten. Niet achter elkaar maar er zat een dag tussen. Nu heb ik wel seks gehad in die tijd dat ik mijn pil vergeten ben en heb nu last van lichte bloedingen en buikkrampen. Is het verstandig om een zwangerschapstest te halen of is dit een doorbraakbloeding? Reactie infoteur, 17-09-2012
Het is absoluut mogelijk dat het een doorbraakbloeding is, de kans hierop is vrij groot! Maar omdat je de pil altijd doorslikt, is het lastig te bepalen wanneer je eisprong zou plaatsvinden. Om die reden zou het dus ook kunnen dat je zwanger bent. Wanneer je twijfelt, is het goed om toch even een zwangerschapstest te doen, of om contact op te nemen met je huisarts.

Ekgftvlu, 16-09-2012 20:35 #6
Ik ben in de derde week mijn pil vergeten te nemen en heb die dag ook onveilig sex gehad. Het is nu een paar dagen later en morgen ben ik klaar met mijn strip. Ik heb nu best vaak buikpijn en als ik sex heb met mijn vriend doet het pijn in mijn onderbuik en het voelt ook niet echt fijn.
wat nu?! Reactie infoteur, 17-09-2012
Beste,

Om het zekere voor het onzekere te nemen, wil ik je aanraden om toch even een zwangerschapstest te doen. Hoewel de kans klein is, is een zwangerschap namelijk niet uitgesloten.

Nynke, 15-09-2012 11:18 #5
Hallo, ik zit in de laatste week van mijn pil en ben hem twee keer vergeten en heb gister wel onveilige seks gehad. En ben nu ook al ongesteld. Is het verstandig om een morning after pil te halen?

A., 31-07-2012 12:04 #4
Hallo,
Ik ben vorige week vrijdag vergeten de pil in te nemen. Zaterdag heb ik zowel de pil van vrijdag als zaterdag ingenomen (de pil van vrijdag 24 uur te laat), de pil van zaterdag was de laatste pil van de strip. Hierna heb ik een stopweek ingelast. En afgelopen zondag ben ik weer begonnen aan een nieuwe strip. Nu heb ik 10 dagen na het vergeten van de pil seks gehad zonder condoom (na de tweede pil van mijn nieuwe strip). Ben ik beschermt tegen een zwangerschap of loop ik risico om zwanger te zijn?

Charlotte, 06-07-2012 22:04 #3
Hallo,
Ik ben afgelopen vrijdagavond (nu dus een week geleden) de pil vergeten in te nemen. Dit was week 1. Ik heb deze pil zaterdagavond tegelijk met de pil van die dag ingenomen. Ik heb zondag en maandag een lichte, bruinachtige 'bloeding' gehad. Dinsdag heb ik seks gehad zonder condoom, waarbij er geen sperma in me is gekomen. Vanaf vrijdag heb ik elke pil stipt op tijd ingenomen. Bestaat er een kans dat ik zwanger ben? Reactie infoteur, 07-07-2012
Hallo,

Omdat je in de eerste week een pil bent vergeten, ben je in de tweede week minder beschermd. Ondanks dat je de pil alsnog hebt genomen, en je geen sperma in je hebt gekregen kan het dus zijn dat je zwanger bent. Van het voorvocht dat je in je krijgt tijdens het vrijen kun je evengoed zwanger raken. Je kunt voor de zekerheid altijd een Zwangerschapstest doen!

Lotte, 06-07-2012 21:51 #2
Hallo,

Afgelopen vrijdagavond ben ik de pil vergeten. Ik zat toen in week 1. Ik heb deze zaterdagavond tegelijk met de pil van zaterdag ingenomen. Ik heb toen zondag en maandag een lichte bloeding gehad waarbij er een roodbruine afscheiding uit mijn lichaam kwam. Dinsdag heb ik seks gehad zonder condoom, mijn man is niet in me klaargekomen. Ik heb verder alle pillen op tijd geslikt. Bestaat er een kans dat ik zwanger ben?

Gonnie, 11-06-2012 22:30 #1
Hey, in week 2 ben ik 2 pillen vergeten en in week 3 1 pil. Is dit erg want in week 2 is 2 pillen vergeten toch niet zo erg? Wel heb ik bloedverlies gehad een paar dagen nadat ik de 2 pillen van week 2 vergeten was. Wat kan dat zijn? Reactie infoteur, 12-06-2012
Hallo,

Het bloedverlies kan betekenen dat de menstruatie al op gang aan het komen was door de 2 vergeten pillen in de tweede week. Doordat u ook in de derde week een pil bent vergeten is het raadzaam om direct na deze pilstrip een nieuwe strip aan te breken, en deze voor minimaal 1 week te slikken, of helemaal af te maken. Wanneer u dit niet doet bent u namelijk minder beschermt tegen een zwangerschap. Bij twijfel is het altijd raadzaam om contact op te nemen met de huisarts.

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 70
Medische informatie…
Schrijf mee!