InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Anticonceptie: de pil

Anticonceptie: de pil

Anticonceptie: de pil Van dit kleine pilletje heeft iedereen vast wel eens gehoord. Het is een veelgebruikt voorbehoedsmiddel. Bij velen is de pil ook niet meer weg te denken. De pil bestaat ondertussen al bijna een halve eeuw lang, en is de populairste vorm van anticonceptie. Maar hoe werkt dit kleine pilletje nou eigenlijk?

Wat doet de pil?

Eigenlijk doet de pil maar drie belangrijke dingen. Deze drie dingen zorgen ervoor dat je niet zwanger kan raken.
  • Als eerste wordt het slijmvlies bij de baarmoedermond taai en stroperig, zodat zaadcellen er niet, of bijna niet doorheen kunnen.
  • Als tweede wordt er om de 28 dagen een eicel rijp gemaakt voor bevruchting. De hypofose zorgt ervoor dat dit gebeurt. De hypofose is een kleine klier onderin de hersenen. Normaal als de eicel niet bevrucht wordt, lost deze op. Dit zorgt ervoor dat je gaat menstrueren. Als je de pil gebruikt komt er geen eicel vrij. Dit komt door het hormoon prostageen. Zo kan er geen enkele eicel bevrucht worden, en kun je ook niet zwanger raken.
  • Hetzelfde hormoon - prostageen - zorgt voor nog een bijwerking. Het maakt een verandering in het baarmoedervliesslijm. Dit slijm wordt taai, zodat een eventueel bevrucht eitje zich niet kan gaan nestelen.

Hoe gebruik je de pil?

Meestal bevat één strip 21 pillen. Tegenwoordig zijn er ook strippen die 28 pillen bevatten. Van deze 28 pillen bevatten de laatste 4 pillen geen hormonen. De laatste 4 pillen worden ingenomen in de stopweek. De pil werkt altijd hetzelfde. Je neemt elke dag één pil in. Na 21 dagen heb je een stopweek. In die stopweek treedt er een menstruatie op. Dit soort menstruatie wordt ook wel 'onttrekkingsbloeding' genoemd: een reactie van het baarmoederslijmvlies op het dalend hormoongehalte in het bloed. Na 7 dagen begin je weer met een nieuwe strip. Je kunt de pil ook doorslikken. Dan gebruik je 2 strippen achter elkaar, zonder een stopweek te houden. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn op vakantie, als je het dan niet zo fijn vindt om ongesteld te worden.
Je kunt de pil het beste op een vast tijdstip innemen. Dan heb je de minste kans dat je hem vergeet om in te nemen. Doe dit bijvoorbeeld elke dag voor het slapen gaan, of juist 's morgens bij het ontbijt. Het maakt niet uit of de pil 's morgens of 's avonds wordt ingenomen.

Hoe begin ik met de pil?

Als je wilt beginnen met het slikken van de pil, neem je je eerste pil op de eerste dag van je menstruatie. Je bent gelijk beschermd tegen zwangerschap. Begin je later in de menstruatie met het slikken van de eerste pil, dan ben je de eerste 7 dagen niet beschermd tegen zwangerschap.

Wat als je de pil vergeten bent

Bijna iedereen die de pil slikt, heeft er wel eens eentje vergeten. Wat je moet doen wanneer je de pil bent vergeten, hangt er vanaf in welke week de de pil bent vergeten te slikken. Tussen twee pillen mag niet meer dan 36 uur zitten. Als er meer tijd verstrijkt, is dat vooral riskant aan het begin en aan het einde van de strip.

Pil vergeten in de eerste week

Je neemt de vergeten pil alsnog in, een maakt de gehele strip af. Wel is het verstandig om de komende 7 dagen met condoom te vrijen. Dit omdat er mogelijk een eisprong kan hebben plaatsgevonden. Heb je 2 dagen voordat je de pil bent vergeten onveilig (zonder condoom) gevreeën? Dan is er een kans dat je zwanger bent. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met je huisarts.

Pil vergeten in de tweede week

Je neemt de vergeten pil alsnog in, en maakt de gehele strip af. Je bent nog gewoon beschermd tegen zwangerschap.

Pil vergeten in de derde week

Als je de pil vergeten bent in de derde week, dan zijn er vier mogelijkheden:
  • Je kunt helemaal stoppen met deze strip, en neemt dus ook niet de vergeten pil. Nu begint de stopweek iets eerder. Na maximaal 7 dagen kun je weer met een nieuwe strip beginnen.
  • Je kunt de vergeten pil alsnog innemen, en vervolgens de komende 14 dagen condooms gebruiken.
  • Je kunt de vergeten pil alsnog slikken, en vervolgens nog 7 dagen de pil doorslikken. Voor de laatste 7 dagen gebruik je dan een nieuwe strip. Na die 7 dagen neem je een stopweek.
  • Als laatste kun je ook nog de vergeten pil alsnog innemen, de gehele strip verder afmaken en daarna gelijk aan een nieuwe strip beginnen. Je slaat dus je stopweek over. Het is mogelijk dat je tijdens de tweede strip last krijgt van doorbraakbloedingen, maar je bent wel gewoon beschermd tegen zwangerschap.
© 2010 - 2019 Melaniewalker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…
Tips om sneller zwanger te wordenTips om sneller zwanger te wordenZwanger worden: cyclus, vrijen, anticonceptie, vruchtbaar slijm. De meeste stellen zijn binnen 6 tot 12 maanden zwanger.…
Kan ik zwanger zijn?Kan ik zwanger zijn?Seks zonder condoom, de pil vergeten hebben, een gescheurd condoom en de eerste keer seks. Kan je daar zwanger van worde…
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Bronnen en referenties
  • http://www.sexwoordenboek.nl/pil.html
  • http://www.zoenenenzo.nl/pil.html
  • http://www.anticonceptiepil.nl/

Reageer op het artikel "Anticonceptie: de pil"

Reactie

L., 05-03-2013 14:26 #1
Als je de eerste pil neemt op de eerste dag van je cyclus stopt je ongesteldheid dan?

Infoteur: Melaniewalker
Gepubliceerd: 16-07-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!