InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Tips om sneller zwanger te worden

Tips om sneller zwanger te worden

Tips om sneller zwanger te worden Zwanger worden: cyclus, vrijen, anticonceptie, vruchtbaar slijm. De meeste stellen zijn binnen 6 tot 12 maanden zwanger. Vanaf het moment dat er besloten is om zwanger te worden, wil je dit zo snel mogelijk laten gebeuren. Welke tips zijn er om sneller zwanger te worden?

Zwanger worden

Zwanger worden doe je samen. Vaak gaat er een periode van overwegen aan vooraf. Wat zijn de voor-en nadelen van de komst van een kindje? Wanneer eenmaal is besloten om samen voor een baby te gaan en zwanger te worden, wil je ook zo snel mogelijk zwanger worden. Hoe kan je dit proces versnellen?

Inzicht in de menstruele cyclus.

Vrouwen die geen goed inzicht hebben in hun cyclus, worden minder snel zwanger. Een gemiddelde cyclus duurt 28 dagen maar kan per vrouw verschillen. Een cyclus tussen de 25 en 35 dagen komt het meest voor. Twee weken vóór de menstruatie vindt de eisprong plaats. Een vrouw met een regelmatige cyclus, kan beter voorspellen wanneer de eisprong plaats vindt. Met een onregelmatige cyclus is dit moeilijker te voorspellen. Toch kan de eisprong worden ingeschat door te kijken naar het vruchtbaar slijm en de temperatuur bij te houden. Ook ovulatietesten kunnen hierbij helpen.

Vrijen

Het klinkt natuurlijk erg vreemd, maar toch zijn er mensen die niet zwanger raken omdat ze op het verkeerde moment vrijen. Een vrijpartij tijdens de menstruatie zal veelal geen zwangerschap opleveren. Tegen het einde van de cyclus zal deze ook niks opleveren. De kunst is om in de dagen rond de eisprong te vrijen. De meeste kans op een zwangerschap is in de periode drie dagen vóór en één dag na de eisprong. In deze vijf dagen heeft een stel de meeste kans om ook “raak” te schieten.

De eisprong vindt 14 dagen voor de menstruatie plaats. Iemand met een korte cyclus van 21 dagen, heeft dus een eisprong rond dag 7. Wanneer er gevreeën wordt rond dag 4 van de cyclus en het zaad blijft tot de eisprong in leven, dan is er een kans dat iemand tijdens de menstruatie zwanger wordt. Deze kans is echter klein en alleen van toepassing op vrouwen met een erg korte cyclus.

Vaak vraagt een stel zich af hoe vaak er gevreeën moet worden. Ervan uitgaande dat het zaak makkelijk 48 uur kan overleven, zou om de twee dagen voldoende moeten zijn. Vaker vrijen heeft weinig nut omdat de kwaliteit van het zaad dan lager kan zijn.

Let op de gezondheid

Roken, drugs, alcohol, deze dingen kunnen van invloed zijn op de vruchtbaarheid. Dit geldt niet alleen voor de vrouw, maar zeker ook voorde man. De kwaliteit van het zaad kan achteruit gaan door het gebruik van genotmiddelen. Roken verminderd de vruchtbaarheid bij de vrouw. Rokende vrouwen doen er gemiddeld twee tot vier maanden langer over om zwanger te worden. Door het gebruik van genotmiddelen als alcohol, tabak en drugs, is er een grotere kans op een zeer vroege miskraam. Tijdens een zeer vroege miskraam wordt de zwangerschap binnen twee weken afgebroken en komt op het tijdstip dat de menstruatie werd verwacht. Hierdoor wordt de bloeding voor menstruatie aangezien.

Een gebrek aan vitaminen kan het zwanger worden bemoeilijken of zorgen voor een miskraam. Door gezond te ten, zowel voor de man als voor de vrouw, is de kans op een gezonde zwangerschap te verhogen.

Ga langs een arts

Het is niet vreemd om langs een arts te gaan wanneer een stel zwanger probeer te worden. ook wanneer er geen sprake is van vruchtbaarheidsproblemen, kan een stel terecht bij een huisarts. Deze kan vaak goed vertellen hoe zwanger worden in zijn werking gaat en waarbij op gelet moet worden. Ook kom je er op deze manier soms achter dat je tegen een aantal problemen aanloopt, die het zwanger worden lastiger maakt. De arts kan hierbij helpen. Wanneer een stel na één jaar nog niet zwanger is, dan is een bezoek aan de huisarts geen overbodige luxe.

Vergeet de man niet

Hij wordt nogal eens vergeten: de man. Goed als zaaddonor, maar hoe hij zich eronder voelt dat vergeten de meeste vrouwen. Niet helemaal onlogisch: de meeste vrouwen zijn zo druk bezig met zwanger worden, dat ze de man af en toe vergeten. Door de man er actief bij te betrekken en hem de nodige aandacht te geven, wordt ook hij gestimuleerd. Zo blijft zwanger worden voor beiden leuk.

Stop met anticonceptie

Sommige stellen vergeten helemaal dat er nog een spiraaltje in de baarmoederhals zit. Of dat een prikpil een aantal maanden werkt. Om zwanger te worden, moet gestopt worden met alle voorbehoedsmiddelen. De anticonceptiepil kan ook nog enige tijd doorwerken, waardoor de menstruele cyclus de eerste maanden wat onregelmatig kan zijn.
Gerelateerde artikelen
Wat is de beste leeftijd om zwanger te worden?Wat is de beste leeftijd om zwanger te worden?Zowel vrouwen van twintig, dertig of veertig kunnen de wens hebben om zwanger te worden en een kindje te krijgen. Welke…
Kans op zwangerschapKans op zwangerschap"Hoelang duurt het voor ik zwanger ben?" is een veelvoorkomende vraag van stellen met een kinderwens. Wanneer je bezig b…
Zwanger worden: kansen en cijfersZwanger worden: kansen en cijfersHoe snel een vrouw zwanger raakt en wat de kans op een miskraam is, zijn afhankelijk van een heleboel factoren, zoals vr…
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…

Reageer op het artikel "Tips om sneller zwanger te worden"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 24-09-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!