InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoe groot is de kans dat je zwanger bent?

Hoe groot is de kans dat je zwanger bent?

Hoe groot is de kans dat je zwanger bent? Misselijk, grotere borsten, afscheiding, uitblijven menstruatie, vaak plassen, vermoeidheid, striae: hoe groot is de kans op een zwangerschap bij een van deze of andere verschijnselen? Hoe meer van deze verschijnselen voorkomen, hoe groter de kans op een zwangerschap.

Zwangerschapsverschijnselen

Er zijn een aantal verschijnselen of kenmerken die heel duidelijk of met zekerheid een zwangerschap kunnen aantonen. Andere verschijnselen zijn wat vager of kunnen een andere oorzaak hebben. Welke verschijnselen en kenmerken een zwangerschap kunnen aanduiden, worden onderverdeeld in drie groepen.

Groep 1: uitblijven menstruatie, gevoel zwanger te zijn, misselijk en meer oorzaken

Een aantal verschijnselen kunnen duiden op een zwangerschap, maar dit is niet met grote zekerheid te zeggen. Of er sprake daadwerkelijk sprake is van een zwangerschap, hangt af van het feit hoeveel van deze verschijnselen er voorkomen. Hoe meer het er zijn, hoe groter de kans op een zwangerschap. Vooral verschijnselen in combinatie met groep 2 vergroten de kans op een mogelijke zwangerschap.

VerschijnselOorzaak
Uitblijven menstruatieHet uitblijven van de menstruatie kan verschillende oorzaken hebben waaronder onderwicht, overgewicht, stress, medicijngebruik, maar ook een zwangerschap.
Een ander libidoEen ander libido kan door medicijngebruik of hormonale veranderingen komen, maar ook door stress of spanning. Mogelijk kan ook een zwangerschap dit veroorzaken.
Grotere borstenHet groter worden van de borsten wordt veel gezien tijdens de zwangerschap, maar kan ook voorkomen bij gewichtstoename.
Pijnlijke borstenTijdens een zwangerschap worden de borsten groter en gevoeliger, waardoor ze pijnlijk aan kunnen velen. Ook bij een opkomende menstruatie kunnen borsten pijnlijk aanvoelen. Ook kan er sprake zijn van een gezwollen of ontstoken melkklier.
ZwangerschapsgevoelSommige vrouwen hebben het gevoel zwanger te zijn. Dit kan duiden op een zwangerschap, maar kan ook een gevolg van een zwangerschapswens zijn.
Meer afscheidingTijdens de zwangerschap is er vaak sprake van meer afscheiding. Meer afscheiding komt ook voor rond de eisprong of als gevolg van een SOA.
Groter worden van de baarmoederHet groter worden van de baarmoeder is vaak een teken van zwangerschap. Toch kan dit ook voorkomen wanneer er sprake is van een tumor of een vleesboom. Vaak wordt het groter worden van de baarmoeder gevoeld als een opgezet gevoel van de buik Dit kan echter ook andere oorzaken hebben of verkeerd gevoeld worden, zoals bij gasvorming in de darmen.
MisselijkheidTijdens de eerste twaalf weken van de zwangerschap komt misselijkheid vaak voor, vooral in de periode tussen de vier en tien weken zwangerschap. Een andere oorzaak is voedselvergiftiging, stress of een ziekte.
Verandering aan de huidVroeg in de zwangerschap kan de huid er anders uit gaan zien: glanzend en stralend, of met puistjes. Door hormonale veranderingen kan dit voorkomen. Echter kunnen ook andere oorzaken hiervan het gevolg zijn zoals medicijngebruik, verandering van huidverzorgingsproducten of onder invloed van hormonen.
StriaeStriae komt vaak voor tijdens de zwangerschap, vooral vanaf de derde maand. Andere oorzaken zijn vooral gewichtstoename.
Beweging in de baarmoeder voelenVanaf de zestiende week kunnen vrouwen de baby voelen bewegen. Echter, een beweging die wordt waargenomen in de baarmoeder, wordt soms verward met rommelende darmen. Dit ontstaat wanneer er sprake is van gasvorming.
Vaak plassenDoor uitzetting van de baarmoeder en dor een toename van lichaamsvocht, zal een zwangere vaker moeten plassen. Andere oorzaken van vaak moeten plassen is plots meer gaan drinken, gebruik van koffie of thee, een blaasontsteking, nierstenen of blaasstenen.
Afscheiding uit de borstenVroeg in de zwangerschap kan er vocht uit de borsten komen. Dit kan op een zwangerschap duiden. Andere oorzaken zijn de menopauze, afwijking in de melkklieren, ziekte van Addison, tumor in de borsten of door een verandering in de hormoonhuishouding.
VermoeidheidVermoeidheid is een veel voorkomend zwangerschapsverschijnsel, vooral tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Andere oorzaken zijn medicijngebruik, te weinig slaap, ziekte of verkeerde voeding.

Groep 2: wijziging in de baarmoeder, voelen van de baby door arts, harde buiken

De verschijnselen uit groep 2 zijn zeer waarschijnlijk toe te kennen aan een zwangerschap. Dit wil zeggen dat de kans op een zwangerschap zeer groot is, vooral wanneer deze bevestigd wordt door een van de kenmerken uit groep 3.

VerschijnselOorzaak
Harde buikHet krijgen van een harde buik oftewel een oefenwee, is een typisch zwangerschapsverschijnsel en komt voor vanaf de tweede helft van de zwangerschap. Toch kan deze soms ook al vroeg in de zwangerschap gevoeld worden. Een harde buik wordt soms ook gevoeld wanneer er geen sprake is van een zwangerschap. De darmen kunnen dusdanig opzwellen en weer ontspannen zodat er sprake lijkt te zijn van een harde buik.
Voelen van een baby door een artsDoor de buitenkant van een zwangere buik af te tasten, kan een arts de baby voelen. Mogelijk vanaf vier maanden zwangerschap. Soms wordt er iets gevoeld zonder dat er sprake is van een zwangerschap, bijvoorbeeld een gezwel of tumor. In landen waarin de medische zorg ver ontwikkelt is, komt dit zelden voor.
Wijzigingen in de baarmoederDe baarmoeder veranderd van vorm tijdens de zwangerschap. Normaal gesproken is deze peervormig, en wordt ronder in de zwangerschap. Een andere oorzaak van het veranderen van de baarmoeder is vaak een gezwel of tumor.

Groep 3: zwangerschapstest, harttonen, echografie en röntgenfoto

De kenmerken uit groep 3 geven een positieve uitslag over een zwangerschap. Er is bijna geen twijfel mogelijk over een zwangerschap. Alleen een zwangerschapstest kan soms een vals positieve uitslag geven na een miskraam of bevalling.

VerschijnselOorzaak
Positieve zwangerschapstestEen positieve zwangerschapstest, of dit nou een urinetest of een bloedtest is, geeft zekerheid over een zwangerschap. In sommige gevallen echter geeft een positieve zwangerschapstest een vals resultaat: direct tot enkele weken na een miskraam of een bevalling. De hoeveelheid HCG kan dan nog zo sterk zijn, dat de test hem meet.
Harttonen van de babyMet een doptone kunnen harttonen van de baby beluisterd worden. Deze zijn duidelijk te onderscheiden van de harttonen van de moeder die ook vaan opgevangen worden. De baby heeft een veel snellere hartslag. Een doptone is te gebruiken vanaf zes weken zwangerschap.
EchografieMet een echografie wordt door middel van geluidsgolven een beeld gevormd. Te zien is de baby, het vruchtzakje en/ of de placenta. Een echo is mogelijk vanaf vier weken zwangerschap.
RöntgenfotoHet is niet aan te raden om een röntgenfoto te maken tijdens de zwangerschap. De straling is schadelijk voor de groeiende baby. Zou men dit wel doen, dan is er duidelijk een baby waar te nemen in de baarmoeder.
Gerelateerde artikelen
Vroege zwangerschapssymptomenVroege zwangerschapssymptomenWanneer je zwanger bent, verandert het lichaam in een razend tempo. Vooral in de eerste weken gebeurt er veel, waardoor…
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?De eerste symptomen van een zwangerschap zijn erg makkelijk te achterhalen. Je denkt misschien dat je ongewenst zwanger…
Zwanger of ontpillen? Klachten en symptomenZwanger of ontpillen? Klachten en symptomenGestopt met de anticonceptiepil omdat je graag zwanger wil worden? Verschillende lichamelijke klachten komen op zetten.…
Tien meest voorkomende symptomen zwangerschapTien meest voorkomende symptomen zwangerschapZwanger: symptomen, temperatuur, misselijk, borsten, innesteling, bloedverlies. Wat zijn de eerste symptomen van een zwa…

Reageer op het artikel "Hoe groot is de kans dat je zwanger bent?"

Reacties

Anneliesje, 03-06-2013 15:14 #2
Hallo, ik heb een beetje een rare vraag… De afgelopen maanden ben ik wel 'ongesteld' maar niet zoals normaal. Normaliter bloedde ik als een rund tijdens mijn menstruatie, sinds ongeveer 3, hooguit 4 maanden ben ik 1, hooguit 2 dagen ongesteld en dan nog geen tampon vol… Wel een rode vloeiing, daarna bruin. Ook had ik voorheen nooit last van mijn borsten, nu regelmatig, de ene keer zijn ze pijnlijk/gevoelig en opgezwollen/dikker/groter, en vervolgens weer normaal? Ik heb last van lage rugpijn wat vanuit mijn lies lijkt te komen, er is angst geweest voor een liesbruik omdat ik daar een vervelend zeurend (beetje ongi) gevoel had maar dat is het niet en dat zeurende gevoel blijft. Verder heb ik de ene keer een dikke ronde en harde onderbuik wat dan een halfuur later weer afzakt tot mijn normale buik? Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet een test heb durven wagen omdat ik gewoon niet weet of het mogelijk is om zwanger te zijn met deze 'symptomen' (ze zijn erg vaag namelijk) en gewoon de pil slik. Wel of niet testen? Oh, vorige week ook ineens andere afscheiding, heel elastisch en wit/doorzichtig. Groetjes Annelies

Corinnevisser (infoteur), 15-09-2011 15:12 #1
Hi, Ik zou graag advies willen krijgen, ik ben 46 jaar en volgens mij nog niet in de overgang want mijn cyclus is heel regelmatig 25 of 26 dagen, ik ben in December met de pil gestopt, mijn laatste menstruatie was op 30 Juli, kreeg op 9, 10 en 11 September wat bruin bloed en doorzichtig slijm maar niet veel, heel anders als een menstruatie. Ik heb op 2 September een test gedaan maar die was negatief, ik ben erg onzeker, heb veel krampjes en steken het gevoel of je je menstruatie moet krijgen ook wat pijn laag in mijn rug, plas vaker maar niet echt opvallend, heb wel ontzettende trek in eten en mijn borsten zijn groter als normaal maar niet pijnlijk, misselijk ben ik ook maar niet in de ochtend gedurende de hele dag komt het soms opzetten, wat zal ik doen nog langer wachten voor een urinetest of een bloedtest om te kijken of ik misschien zwanger ben. Reactie infoteur, 19-09-2011
Gezien uw leeftijd, is het het beste om even langs een huisarts te gaan. Leg daar het probleem voor.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 29-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!