InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Harde buiken. Onschuldig of kan het kwaad?

Harde buiken. Onschuldig of kan het kwaad?

Harde buiken. Onschuldig of kan het kwaad? Tijdens je zwangerschap kun je te maken krijgen met harde buiken. Maar waarom krijg je deze? En kan het kwaad? Harde buiken zullen vanaf het tweede trimester van de zwangerschap optreden. De harde buiken kunnen verschillende oorzaken hebben. Sommige oorzaken zullen onschuldig zijn, maar soms zullen de harde buiken toch een reden hebben. Neem wat gas terug en luister goed naar je lichaam. Komen de harde buiken een aantal keer per uur? Wees dan op je hoede! Bij 6 of meer harde buiken per uur doe je er verstandig aan contact op te nemen met de verloskundig.

Harde buiken

Harde buiken, ook wel Braxton Hicks genoemd, kunnen vanaf het tweede trimester van de zwangerschap optreden, maar in de meeste gevallen zullen ze in het derde trimester voorkomen. Harde buiken ontstaan door het samentrekken van de baarmoeder. Het samentrekken van de baarmoeder komt door de banden waar de baarmoeder aan vastzit. Wanneer je drukte of stress ervaart, komt er druk te staan op deze banden. Hierdoor wordt de baarmoeder hard. Dit is te voelen aan de buitenkant van de buik. Deze kan dan erg hard aanvoelen.

Ook wanneer je helemaal geen last hebt van drukte of stress, kun je toch last krijgen van harde buiken. De oorzaak hiervan is dat de baarmoeder wordt voorbereid op de bevalling. De spieren van de baarmoeder trekken regelmatig samen om zichzelf zo te kunnen versterken, en zich klaar te maken voor de bevalling.

Oorzaken van harde buiken

De volgende zaken kunnen voor harde buiken zorgen:
  • Stress
  • Bukken
  • Orgasme
  • Volle blaas
  • Snelle bewegingen
  • Flinke inspanningen
  • Kind beweegt

Wat te doen bij harde buiken?

Harde buiken zijn een teken van het lichaam dat je het rustiger aan moet doen. Neem dit serieus en luister dus goed naar je lichaam. Neem de nodige rust, en ga desnoods even liggen wanneer je lichaam het nodig heeft. Ook is het belangrijk om je buik goed te blijven ondersteunen. Dit kan door middel van ondersteunend ondergoed, zwangerschapsbroeken en buikbanden, Deze kledingstukken zijn er speciaal voor gemaakt om wat extra ondersteuning te bieden aan je buik. Echter willen deze maatregelen nog niet zeggen dat je helemaal gen last meer hebt van de harde buiken. Ze bieden hooguit ondersteuning, en zo dus wat verlichting.

Wanneer kunnen harde buiken kwaad?

Harde buiken kunnen kwaad indien ze vaker dan 6 keer per uur voorkomen, en je nog niet zover bent dat je mag bevallen. Als dit het geval is, ga dan even liggen met een warme kruik tegen je buik. Je kunt het beste op je linkerzij gaan liggen, omdat in die positie de doorbloeding optimaal is. Wat verder kan helpen is om veel water te drinken. Als deze zaken niet helpen, dien je de verloskundige te raadplegen.

Ook wanneer de harde buiken pijnlijk zijn, dien je de verloskundige op de hoogte te stellen. Vaak zijn dit namelijk geen harde buiken, maar voorweeën. Deze voelen hetzelfde, doordat ook hierbij de baarmoeder samentrekt, alleen zijn voorweeën in tegenstelling tot harde buiken dus pijnlijk. Deze weeën kunnen ontstaan doordat het kindje aan het indalen is, of doordat het lichaam aan het 'oefenen' is voor de naderende bevalling.

Wanneer de weeën minder dan 15 minuten na elkaar komen, dien je ten aller tijden contact op te nemen met de verloskundige. Ook indien dit na de 37ste week van je zwangerschap is. Noteer voor jezelf goed wanneer de weeën zijn begonnen en wat de frequentie is van de weeën. En deed je een bepaalde activiteit toen de weeën op kwamen zetten? Bijvoorbeeld iets waarbij je het lichaam moest inspannen? Dit zijn allemaal zaken die van belang zijn voor de verloskundige.

Mocht je twijfelen aan de ernst van je harde buiken, neem dan ten aller tijden contact op met je arts of verloskundige.
Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 34 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 34 weken zwangerIn week 34 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2200 gram en is bijna 43 centimeter lang. In aanleg is de baby klaar…
De voortekenen van de bevallingDe voortekenen van de bevallingDe meeste vrouwen bevallen met een zwangerschap tussen de 37 en 42 weken. Enkele dagen voordat de bevalling daadwerkelij…
Wanneer de verloskundige bellen?Wanneer de verloskundige bellen?De verloskundige of vroedvrouw is gespecialiseerd in zwangerschap en bevalling. Ze begeleidt iedere normaal lopende zwan…
De ontwikkeling van je baby; 40 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 40 weken zwangerMet 40 weken is je baby helemaal voldragen. Veel zwangere vrouwen kunnen niet wachten tot ze hun kindje 'eindelijk' in h…
De bevalling herkennenDe bevalling herkennenNa negen maanden zwangerschap zou het zover moeten zijn: de bevalling. Soms kondigt de bevalling zich al iets eerder aan…
Bronnen en referenties
  • Folder KNOV

Reageer op het artikel "Harde buiken. Onschuldig of kan het kwaad?"

Infoteur: Denn
Laatste update: 19-02-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!