De ontwikkeling van je baby; 40 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 40 weken zwanger Met 40 weken is je baby helemaal voldragen. Veel zwangere vrouwen kunnen niet wachten tot ze hun kindje 'eindelijk' in hun armen mogen houden. De laatste loodjes worden vaak als zwaar ervaren. Gemiddeld weegt een baby in week 40 tussen de 3000 en 4000 gram, en is zo'n 50 - 56 centimeter lang. Lees in dit artikel alles over de veertigste week van een zwangerschap.

Wachten...

Het einde van de zwangerschap is nu echt in zicht. Wanneer de baby zich zal aandienen, is afwachten. Het lange wachten wordt door veel zwangere vrouw aan het einde van hun zwangerschap als vermoeiend en zwaar ervaren. Toch troosten vrouwen zich met de gedachte dat het hooguit nog maar zo'n 2 weken kan duren. De meeste ziekenhuizen in Nederland voeren een beleid dat een baby niet veel langer mag blijven zitten dan zo'n 42 weken. Soms wordt er een uitzondering gemaakt, bijvoorbeeld na het maken van een echo. Na 42 weken neemt de kwaliteit van de placenta iets af, en soms is er nog weinig vruchtwater over. Toch geeft het 'overtijd lopen' geen reden tot ongerustheid. Heel veel zwangere vrouwen lopen vaak iets over; de uitgerekende datum komt meestal niet exact overeen met de werkelijke zwangerschapsduur. Met name bij een eerste zwangerschap is de kans op 'overtijd' raken groot.

Overtijd, wat nu?!

Voor alle duidelijkheid; 40 weken zwanger zijn betekent niet direct dat je overtijd loopt. Pas vanaf 41 weken kan echt gesproken worden van 'overtijd' raken. De verloskundige of gynaecoloog kan met een inwendig onderzoekje vaststellen of er al iets 'gaande' is in je buik. De baarmoedermond moet namelijk eerst rijpen, voordat de baby geboren kan worden. Dit 'rijpen' wordt soms in werking gezet door het samentrekken van de baarmoeder (harde buiken of voorweeën), maar het kan ook van het ene op andere moment gebeuren. Wanneer de baarmoedermond al verstreken is, en er dus een heel kleine opening zit, kan de verloskundige of gynaecoloog er voor kiezen om te 'strippen'. Door te strippen kan de bevalling een beetje op gang geholpen worden, het heeft alleen lang niet altijd effect. Er zijn nog andere 'middeltjes' die de weeën zouden kunnen opwekken. Lees erover door hier te klikken.

Klaar voor de bevalling?

Vaststellen of je 'klaar' bent voor de bevalling is lastig. Je weet immers nooit precies wat je te wachten staat. Zelfs wanneer je een tweede of volgende kindje verwacht, kan een bevalling heel anders lopen dan verwacht. In de laatste weken van een zwangerschap bouwen veel vrouwen een gezonde spanning op die hen kan helpen tijdens de bevalling. Het verlangen om hun kindje vast te houden is zo groot, dat de angst voor de bevalling naar de achtergrond verdwijnt. Toch moet een bevalling niet onderschat worden. De pijn is tijdelijk, maar vaak wel heel hevig. Daarbij ben je na de bevalling niet direct 'de oude'; niet op lichamelijk gebied, maar ook niet op geestelijk gebied. Neem daarom de tijd om te wennen aan je nieuwe rol als moeder, en neem ook de tijd en rust om te herstellen.

Jij in de veertigste week

De bevalling kan elk moment beginnen! Gerommel in je buik, variërend van lichte, harde buiken tot pijnlijke steken onderin je buik, kunnen een voorbode zijn voor de bevalling. Een echte wee zul je waarschijnlijk direct herkennen. Hoewel het wachten op je baby gevoelsmatig erg lang kan duren, is het misschien ook een geruststellend idee dat je er al 40 weken zwangerschap op hebt zitten! Bedenk dat het begin van je zwangerschap begon als een piepklein vruchtje, en dat je nu een 'echte', volgroeide baby in je buik hebt. Probeer, om het wachten draaglijk te maken, voldoende afleiding te zoeken. Een stukje wandelen, koffie drinken bij vrienden of een filmpje kijken kunnen je de nodige afleiding geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jelly, Pixabay
  • www.forumvoorzwangerevrouwen.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!