InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 9 maanden zwangerschap

9 maanden zwangerschap

9 maanden zwangerschap De zwangerschap en de geboorte van een kind is iets heel moois. Hoe verloopt een zwangerschap van 9 maanden? Wat zijn de gebruikelijke veranderingen in de zwangerschap voor zowel moeder als baby? En wat voor ongemakken kun je tegemoet zien en is daar nog iets tegen te doen?

De eerste 3 maanden van je zwangerschap

De eerste 3 maanden van je zwangerschap zijn erg spannend. Het is een onzekere periode, omdat er nog van alles mis kan gaan en alles erg fragiel is. 10% van alle vrouwen kunnen een miskraam krijgen in deze periode. Dit komt niet omdat je niet goed oplet met allerlei dingen, zoals verkeerd tillen, maar simpelweg omdat de vrucht niet goed is ontwikkelt. Toch blijft het natuurlijk verdrietig, wat de reden ook mag zijn. Pas na 3 maanden is er veel meer zekerheid dat de zwangerschap succesvol gaat worden. Veel mensen wachten ook vaak om deze reden met het vertellen aan familie en vrienden.

Belangrijkste veranderingen in de baarmoeder in eerste 3 maanden

  • 1e maand: het is nog heel erg klein, maar heeft wel al een hartje en een bloedsomloop.
  • 2e maand: Er ontstaan armen en benen.
  • 3e maand: Organen gaan zich vormen.

Belangrijkste veranderingen bij de moeder in eerste 3 maanden

  • Baarmoeder groeit, blaas komt in de verdrukking, dus vaker naar het toilet.
  • De hormoonspiegel zal flink stijgen, gevolg: ‘moodswings’
  • Koop een goede ondersteunende BH, want de borsten zullen in omvang toenemen.
  • Bloedverlies kan voorkomen in deze periode, raadpleeg altijd je huisarts.
  • Andere ongemakken in deze periode zijn: moeheid, bloedneuzen, aambeien, maagzuur en spataderen.

Het tweede kwartaal van de zwangerschap

De misselijkheid zal verdwijnen aan het begin van deze periode. Dit is de periode dat er meer van de zwangerschap kan worden genoten. Het nieuws mag aan iedereen vertelt worden, aangezien de buik toch ook al langzaam zichtbaarder gaat worden in deze 4 tot en met 6 maanden. Het eerste gevoel in de buik is aanwezig en de kleding gaat te krap zitten.

Belangrijkste veranderingen bij de baby in de 4e tot en met de 6e maand

  • 4e maand: Het gezicht zal nu helemaal in de juiste vorm zijn.
  • 5e maand: Er komt meer beweging bij de baby en hij/zij wordt al een stuk dikker.
  • 6e maand: De botten worden sterker en de baby is nu levensvatbaar.

Belangrijkste tips en veranderingen voor de moeder

  • Dit is een goed moment om je werkgever in te lichten over je zwangerschap.
  • Blijf goed in beweging, maar niet teveel. Dit is goed voor o.a. de bloedsomloop.
  • Ga op zoek naar zwangerschapskleding.
  • Kinderopvang nodig? Ga het nu al regelen. Er zijn vaak enorme wachtlijsten.
  • De ongemakken van deze periode zijn: spataderen, harde buiken, brandend maagzuur en veel jeuk.

De laatste maanden van de zwangerschap

De laatste loodjes wegen het zwaarst. Letterlijk! De buik is erg welkom, maar zit tegelijkertijd ook enorm in de weg. Slapen gaat moeilijker en bewegen in het algemeen is ook geen pretje. En loopt allemaal samen met het inrichten van je babykamer.

Belangrijkste veranderingen bij de baby in de maanden 7 tot en met 9

  • 7e maand: De baby gaat langzamerhand indalen, maar is nog niet klaar voor de geboorte.
  • 8e maand: De longen gaan zelfstandig functioneren.
  • 9e maand: De baby kan al meer zien. Verschil tussen licht en donker is zichtbaar.

De ongemakken in de laatste maanden

  • Er kunnen zwangerschapstrepen op de buik ontstaan. Dit komt omdat de huid flink wordt opgerekt. Je kan dit niet voorkomen. Je kunt met een crème de huid proberen soepel te houden. Zodoende zal het minder opvallen.
  • De blaas krijgt steeds minder ruimte, dus de toiletpot zal je 2e huis gaan worden in deze laatste periode.
  • Er ontstaat bij veel vrouwen een soort van schoonmaakwoede, oftewel nesteldrang. Het huis moet er natuurlijk helemaal perfect uit zien voor als de baby arriveert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Zwanger en nu? Ga je het vertellen?Je bent zwanger en nu? De eerste drie maanden zijn erg spannend! Ga je het vertellen dat je zwanger bent, of juist niet?…
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Eerste symptomen van zwangerschapEerste symptomen van zwangerschapHet lichaam van de vrouw geeft al vaak signalen/symptomen, voordat een zwangerschaptest kan aangeven dat er sprake is va…
Vroege zwangerschapssymptomenVroege zwangerschapssymptomenWanneer je zwanger bent, verandert het lichaam in een razend tempo. Vooral in de eerste weken gebeurt er veel, waardoor…
Bronnen en referenties
  • Zwanger.jongegezinnen.nl
  • www.kindjeopkomst.nl
  • www.zwangerschapspagina.nl

Reageer op het artikel "9 maanden zwangerschap"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 08-03-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!