InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Eerste symptomen van zwangerschap

Eerste symptomen van zwangerschap

Eerste symptomen van zwangerschap Het lichaam van de vrouw geeft al vaak signalen/symptomen, voordat een zwangerschaptest kan aangeven dat er sprake is van zwangerschap. Elk lichaam is anders en iedere vrouw zal anders reageren op een zwangerschap, maar toch zijn er enkele symptomen die vaak aanwezig zijn in de eerste paar weken van een zwangerschap.

Verloop zwangerschap

De normale zwangerschap verloopt tussen de 37 en 42 weken. Vooral tijdens de eerste drie maanden kan de vrouw zich vaak misselijk voelen en grote verandering waarnemen ten opzichte van geuren en smaak. Een geur kan opeens veel minder aantrekkelijk overkomen tijdens de zwangerschap dan voorheen en hetzelfde geldt met etenswaren. Ook het lichaam zelf zal anders gaan reageren.

De middelste periode van na de drie maanden en voor de laatste drie maanden wordt ook wel de rustige periode genoemd. Deze periode is voor de meeste vrouwen het rustigste waarbij de misselijkheid afgenomen is en ook het kind relatief rustig is.

De laatste drie maanden van de zwangerschap zal de vrouw vooral waarnemen dat het kind actiever is. Normaal gesproken groeit het kind veel de laatste drie maanden en hierdoor zal het ook om meer energie vragen. Doordat het kind ook in gewicht zal toenemen zal het ook zwaarder zijn voor de vrouw om deze te dragen.

Eerste symptomen van de zwangerschap

Een zwangerschap heeft een enorme invloed op het lichaam van de vrouw en de periode van de negen maanden ondergaat het lichaam vele veranderingen. In het begin van de zwangerschap zijn enkele veranderingen wat kan wijzen op een zwangerschap:

Menstruatie

Over tijd zijn is vaak het signaal voor de vrouw waarbij ze beseffen dat ze zwanger kunnen zijn en een zwangerschaptest zullen afleggen.

Misselijkheid

Misselijkheid is één van de symptomen die zich vaak voordoet in het begin van de zwangerschap en verdwijnt vaak weer na drie maanden. Voor vrouwen treedt vooral misselijkheid op in de ochtend en kan opeens opkomen. Misselijkheid komt niet bij elke vrouw voor en zegt verder niks over de zwangerschap zelf.

Vermoeidheid

Vrouwen kunnen in het begin veel last krijgen van vermoeidheid en deze vermoeidheid verdwijnt vaak na de eerste drie maanden tot de laatste drie maanden van de zwangerschap. De vermoeidheid gaat vooral gepaard met de vele veranderingen in het lichaam van de vrouw en de stijging van hormonen.

Eetbuien

Verandering in het eetgedrag van de vrouw kan een symptoom zijn voor zwangerschap. Een vrouw kan opeens veel trek hebben in een augurk of iets anders terwijl dat voor de zwangerschap juist meeviel. De verandering heeft vooral te maken dat het lichaam de juiste voedingsstoffen binnen moet krijgen voor de zwangerschap.

Verandering borsten

In de eerste maand van de zwangerschap kan een vrouw verandering opmerken in haar borsten. De borsten kunnen gaan groeien en gevoelig worden. Vooral de tepels kunnen gaan groeien en gevoeliger worden. Dit heeft te maken met de voorbereiding van het lichaam op de borstvoeding voor het kind.

Toiletbezoek

Vrouwen in eerste drie maanden van hun zwangerschap zullen ervaren dat ze vaker naar het toilet moeten. Het is een vervelende bijkomstigheid, maar een normaal verschijnsel. Het heeft voornamelijk te maken dat de baarmoeder groter wordt en hierdoor druk uitoefent op de blaas en de bloedvolume neemt toe waardoor de nieren meer urine produceren. Ook het vaker naar het toilet moeten is iets wat vaak na drie maanden afneemt en juist tegen het einde van de zwangerschap weer terug komt. Aan het einde van de zwangerschap is de baarmoeder juist zo groot dat de blaas nog maar weinig ruimte heeft.

Lees verder

© 2011 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Is mijn kat zwanger?Is mijn kat zwanger?Een zwangere kat wordt ook wel een drachtige kat genoemd. Veelal wordt aangeraden bij het nemen van een kat om deze te l…
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Bronnen en referenties
  • Internet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwangerschap
  • Internet: http://www.zwangerschapspagina.com/index.php/2011/04/zwangerschap-en-plassen/
  • Boek: Zwangerschap voor Dummies, Pearson Education Benelux Bv, ISBN 978-90-430-0704-7.

Reageer op het artikel "Eerste symptomen van zwangerschap"

Reacties

Anoniem, 20-10-2014 23:11 #2
Hallo, ik gebruikte de nuva ring en ben nu 7dagen te laat, ik heb deze 1 maand gebruikt en ik heb 1keer geslachtsgemaanschap met mijn vriend gehad zonder dat hij in mij gepenetreerd heeft maar nu ben ik wel al een week overtijd, heb wel last van verandering in de stoelgang maar voor de rest is me niets opgevallen. is het normaal dat dit na de nuva ring soms verandert? want voor een kind ben ik zeker nog te jong

Anoniemk (infoteur), 10-12-2011 22:08 #1
Hallo, ik heb geslachtsgemeentschap gehad met mijn vriend 3 weken geleden en eregisteren. Ik heb sinds gisternacht last van een opgezwollen maag. Nu las ik symptomen van de zwangerschap, en van sommige heb ik last maar dat heb ik altijd wel, vermoeidheid, vaker plassen (ik drink vrij veel op een dag) hoofdpijn en ik ben een emotioneel type. Ik slik ook de pil. Ik heb hem vorige maand doorgeslikt, en ben geen een pil vergeten. Mijn vraag is kan ik nu zwanger zijn? HELP! ik ben nog jong en ben nog echt niet toe aan een kind. graag een reactie

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 22-06-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!