InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Schijnzwangerschap

Schijnzwangerschap

Misselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap, maar ben je ook echt zwanger? Na een paar zwangerschapstesten blijkt dat je niet echt zwanger bent, maar schijnzwanger. Wat is schijnzwangerschap precies en hoe kan het dat je je toch zwanger voelt?

Wat is schijnzwangerschap?

Schijnzwangerschap betekent dat een vrouw zich zwanger voelt en ook alle symptomen daarvan heeft, maar niet daadwerkelijk zwanger is. Een anders woord voor schijnzwangerschap is pseudokyesis.

Welke symptomen passen bij schijnzwangerschap?

De symptomen van een schijnzwangerschap komen overeen met een echte zwangerschap. De vrouw is “overtijd” en kan last hebben van:
  1. Misselijkheid
  2. Overgeven
  3. Moeheid
  4. Veel slapen
  5. Toenemen van gewicht
  6. Vaak moeten plassen
  7. Opgeblazen gevoel
  8. Pijnlijke/gevoelige borsten

Wat zijn de oorzaken van een schijnzwangerschap?

De meest voorkomende reden van schijnzwangerschap is dat de vrouw teveel bezig is met zwanger te raken. Doordat je zelf gaat/wil geloven dat je zwanger bent, gaat je lichaam dit ook geloven en daarom krijg je last van de symptomen.

Dieren en schijnzwanger

Ook diersoorten kunnen schijnzwanger zijn. Het komt bij honden, katten en konijnen ook regelmatig voor. Ze maken nestjes en krijgen ook zwangerschapssymptomen zoals melkproductie en een dikkere buik.

Mannen en schijnzwangerschap

Het klinkt waarschijnlijk raar maar ook mannen kunnen last hebben van schijnzwangerschap! Wetenschappers aan de Universiteit van London ontdekten dat sommige mannen ook last kunnen hebben van schijnzwangerschap wanneer hun vrouw zwanger is. Ze hebben dan dezelfde symptomen als hun vrouw.

Er werden 281 toekomstige vaders met 281 mannen zonder zwangere vrouw vergeleken. En zo bleek inderdaad dat sommige mannen zo met hun vrouw meeleefde dat ze last kregen van dezelfde zwangerschapssymptomen. 11 van die mannen gingen zelfs naar de huisarts met hun klachten. De symptomen varieerden van vreetbuien tot misselijkheid en moeheid. Na de bevalling verdwenen de klachten van de vrouw en tevens die van de man.

Dit wordt ook wel het Couvade-Syndroom genoemd.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit syndroom niet alleen een psychische oorzaak heeft maar ook een fysieke oorzaak. Als een vrouw zwanger is, gaat zij door hormonale veranderingen. Bij het Couvade-Syndroom krijgen de mannen ook een hormonale verandering en dit veroorzaakt de schijnzwangerschaps-symptomen. Deze veranderingen worden gestimuleerd door het gedrag en de geurhormonen van hun vrouw.
© 2008 - 2019 Maartje87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Schijnzwangerschap: wel symptomen, maar niet zwangerSchijnzwangerschap: wel symptomen, maar niet zwangerJe zwanger voelen en ook de verschijnselen ervaren die horen bij een zwangerschap maar toch niet zwanger zijn: schijnzwa…
Couvade: zwangerschapsverschijnselen bij de manCouvade: zwangerschapsverschijnselen bij de manVeranderingen in eetlust, toename van gewicht, rugpijn en indigestie. Deze verschijnselen passen bij een zwangerschap. M…
Vroege zwangerschapstest doen voor de verwachte menstruatieVroege zwangerschapstest doen voor de verwachte menstruatieMet een vroege zwangerschapstest kun je al vanaf vier tot vijf dagen voor je verwachte menstruatie testen of je zwanger…
Schijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap bij kattenSchijnzwangerschap komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij dieren! Dit artikel gaat over schijnzwangerschap bij p…
Schijnzwangerschap bij hondenDat schijnzwangerschap bij mensen voorkomt (mannen en vrouwen) is over het algemeen wel bekend. Maar dat het ook bij die…
Bronnen en referenties
  • www.gezond-gewicht.nl
  • www.babyinfo.nl

Reageer op het artikel "Schijnzwangerschap"

Reacties

Renske, 08-02-2012 15:58 #10
Hallo ik heb een vraag

ik hoop dat iemand mij ken helpen.
ik en me vriend zijn al een tijdje bezig om zwanger te raken in het ziekenhuis gelopen was nie nodig wandt ben in november tog zwanger geraakt alleen is het nie goed ingenessteld gezeten helaas.
maar nu heb ik al een paar weken heel erg last van me buik wordt af en toe super misselijk van die pijn.
ben maandag naar de dokter geweest alles nagekeen urine nie zwanger geen ontstekking en geen blaasontstekking.
heb maandag ook bloed af moeten geven net de uitslag gehad niets te zien alles is goed geen afwijkingen te zien of te vinden.
hij heeft me buik gevoeld en naar gehoord niets op aan te merken een stabile buik.
maar nu heb ik een ontzetten dikke buik en nog steeds gevoelige borsten.
het lijkt wel of me buik met de week/dag dikker wordt.
ik ben drie jaar geleden ook zwanger geweest en dat is ishelaas net voor de drie maanden een miskraam geweest en ik had alle symtone en die heb ik nu nie ja gevoelige borsten dikke buik dat is het eenigste.
wie o wie zou mij kennen helpen met een antwoord of met raad wandt de dokter zit net als ik met ons handen in het haar.

gr renske

Mama van 2., 03-10-2011 11:04 #9
Beste Leentje, Je kunt na het stoppen met de pil zonder menstruatie zwanger raken, hoeft niet. De test doen is het enige dat je echt zekerheid geeft! Bij mij duurde het na het stoppen van de pil wel 6 weken eer mijn cyclus weer op gang was… Succes!

Leentje, 27-09-2011 20:07 #8
Volgens mij is dit forum niet erg actief, maar ik waag het toch mijn vraag te stellen. Mijn vriend en ik proberen sinds 1 maand een kindje te maken. Nou ben ik een beetje overtijd en dat ben ik normaal nooit! Maar voor zover ik weet wordt je altijd nog 1 keer ongesteld. Ik kan dus eigenlijk onmogelijk al overtijd zijn. Of komt het wel voor dat je meteen al niet meer ongesteld wordt? Ik kan pas hooguit 3 weken zwanger zijn. Ben heel erg bang dat ik schijnzwanger ben. Eigenlijk durf ik ook nog niet zo goed een test te doen.
Hoop op een antwoord (en anders toch maar een test kopen).

M-P, 13-09-2011 15:37 #7
Hallo ik heb een vraagje. kan je ook melk aanmaken als je schijnzwanger bent? Ik heb echt eetbuien en alles wat er om heen van zwangerschap zit, ik heb wel een beetje bloed verloren, 3 druppies en weg was het? ik ben eerder zwanger geweest! en ben er niet mee bezig, dochter is 6 1/2 maand. Zou dat kunnen? ik heb 1 week borst gegeven. maar nu komen er steedsmeer beetjes melk. smaakt zoetig!

Dorry, 02-08-2010 21:43 #6
Jaren geleden ben ik schijnzwanger geweest 14 weken lang. Nu is mijn dochter van 18 zwanger geraakt en geloof het of niet, ik doe vrolijk mee met de eetbuien, moeheid, dikke buik en de emoties. Ik zeg gedurig voor de grap, "ik doe voor de gezelligheid met je mee". Zou dat kunnen? Ik heb echt een zwangerbuik maar ik ben al 55jaar en door de overgang! :-(

T. A. T., 14-06-2010 01:33 #5
Hallo ik wou wat vragen
ik denk dat me vriendin schijnzwanger is
want ze is heel veel bezig met o dan is me eiersprong dan moet ik seks hebben dan kan ik zwanger raken
maar dat komt ze is 4 maanden geleden helaas der dochter verloren en wil nu en 2 kindje
ze moest het moeder gevoel ze kan dat moeder gevoel niet plaatsen
en der zusje en der stiefmoeder zijn 3 weken en 4 maandjes na haar dochter geboren dus allemaal dicht op elkaar
en ik heb zelf ook en kleine dus allemaal kinderen om der heen en ze zegt dan ook ja ik wou dat me dochter hier was
ze haalt ook elke x zwangerschaps testen enzo om tekijken ben ik zwanger elke x weer
en nu heeft me buikpijn vorge week was hij op gezet en nu woord hij wat dikker maar
ze heb test gedaan bij de huisarts en die zegt dat ze niet zwanger is
dus wat zouden jullie hier nou van zeggen

Jes, 26-11-2009 22:11 #4
Een vraag ben 5 maand geleden bevallen, heb tot vandaag nog steeds mijn menstruatie niet en ik loop de hele tijd maar te denken dat ik weer zwanger ben alhoewel dit echt onmogelijk is, testen gehaald bloed testen laten doen en niet zwanger toch loop ik met dit in mijn gedachten en krijg ik maar een dikke buik, ben ik schijzwanger, hoe geraak ik hiervan af, of is het omdat ik pas bevallen ben en me echt niet goed in mijn vel voel door nog overtollige kilo's.

M. C., 19-07-2009 14:37 #3
Ik heb een vraag: Kan iemand die schijnzwanger is ook leven voelen?

Jeanine Bourgeois, 19-10-2008 07:39 #2
Wat moet men doen bij schijnzwangerschap bij een poes

Scheek Claudia, 07-10-2008 18:04 #1
Dit is wel vaker met mij gebeurd. ik wist nooit dat dit bestond!

Infoteur: Maartje87
Laatste update: 09-04-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!