InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat wel en niet te eten/drinken/doen tijdens je zwangerschap

Wat wel en niet te eten/drinken/doen tijdens je zwangerschap

Eten voor twee is niet nodig tijdens de zwangerschap, ondanks dat men zegt: Je moet eten voor twee! Doordat je waarschijnlijk automatisch gaat bezuinigen op de hoeveelheid beweging heeft jouw lichaam geen calorieën voor twee nodig. Het gaat net als voor de zwangerschap om gezond en gevarieerd eten. Toch zijn er dingen die je beter wel en niet kunt eten. Hieronder worden de do’s en don’ts besproken tijdens de zwangerschap wat betreft eten. En ook waarom het een do of een don’t is. Er zijn een aantal aandachtpunten voor zwangere vrouwen als het op voedsel aankomt, namelijk voldoende foliumzuur, weinig vitamine A, vermijden van schadelijke stoffen en absoluut geen Listeria en Toxoplasma gondii.

Foliumzuur

Zo men de wens heeft om zwanger te worden, wordt het aangeraden om te beginnen met een foliumzuursupplement van 400 microgram (0,4 mg). Dit zou men moeten gebruiken tot minstens twee maanden in de zwangerschap. De reden voor dit alles is het voorkomen van het risico op neuralebuis-defecten, bijvoorbeeld ‘spina bifida’ of het ‘open ruggetje’ voor en rond de periode van de bevruchting. Dit supplement is echter een extra toevoeging, de normale toevoer via voedsel moet hiernaast dus gewoon plaatsvinden. Belangrijke bronnen voor foliumzuur zijn: volkorenproducten, kaas, eieren, citrusvruchten, bladgroenten en koolsoorten.

Oppassen met Vitamine A

Vitamines zijn over het algemeen goed en gezond, maar een overdosis kan schadelijk zijn. Als men goed en gevarieerd eet is een vitamine supplement niet nodig. Vooral met vitamine A is voorzichtigheid geboden. Een hoge dosis van vitamine A (meer dan 10.000 IE per dag) kan ervoor zorgen dat de vrucht beschadigd of kan een aangeboren afwijking vooroorzaken.
Lever en leverproducten zijn in het bijzonder rijk aan vitamine A, dus het beste is deze producten te beperken tijdens de zwangerschap.
Kom je snel aan 10.000 IE per dag? Dit kan geïllustreerd worden aan de hand van een rekenvoorbeeld:
10.000 IE = 3000 mg Vitamine A
100 gram wortelen = 1,5 mg Vitamine A
100 gr lever = 9,5 mg Vitamine A

Schadelijke stoffen

Nicotine van sigaretten, geneesmiddelen en alcohol (zelf een zeer matig gebruik) kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Geneesmiddelen zou men alleen op doktersadvies mogen gebruiken, ook al zijn het onschuldige pijnstillers of geneesmiddelen van de drogisterij. Ook met geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten moet men voorzichtig zijn, soms is een goede samenstelling niet bekend of zijn de kruiden niet getest en zijn de schadelijk voor het kind.

Listeria en Toxoplasma gondii

De infectieziekte Listeriose wordt veroorzaakt door de listeria monocytogenes bacterie. Deze bacterie kan leiden tot een miskraam, vroegtijdige geboorte of de dood van de foetus. Om te voorkomen dat men in aanraking komt met de listeria monocytogenes bacterie geldt een gouden vuistregel: vermijdt alle rauwe en half rauwe producten. De bacterie is zeer hardnekkig en vermenigvuldigd zich zelf in de koelkast. Ook de diepvriezer kan de bacterie niet klein krijgen. Een van de grootste besmettingsgevaren zijn buitenlandse kazen, want deze worden gemaakt van rauwe melk.

Ook Toxoplasmose is een infectieziekte. Deze infectie wordt veroorzaakt door een parasiet, genaamd toxoplasma gondii. Deze ziekte wordt ook wel de ‘kattenziekte’ genoemd, omdat men via uitwerpselen van katten met de parasiet in aanraking kan komen. De parasiet kan ook toevallig op vlees voorkomen, maar als men vlees gewoon goed door verhit hoeft het geen probleem te vormen. Gevolgen van deze parasiet zijn miskraam en ernstige afwijkingen van het kind. Als men voor de zwangerschap al met de parasiet in aanmerking is gekomen, dan ik men hiervoor immuun.

De DON’Ts

Er zijn twee soorten don’ts tijdens de zwangerschap, namelijk voedsel/drinken/gedragingen die men absoluut niet zou moeten eten/drinken/doen en voedsel/drinken/gedragingen wat men met mate zou moeten eten/drinken/doen.

Wat wordt absoluut afgeraden?

  1. Rauwe melk (voor alle rauw producten geldt risico op listeria en toxoplasma)
  2. Rauw vlees zoals tartaar; halfdoorbakken biefstuk
  3. Rauw vleeswaar zoals filet american; ossenworst; rosbief; fricandeau
  4. Rauwe kip(pevlees)
  5. Rauwe vis
  6. Vacuümverpakte vis (zoals gerookte zalm, i.v.m. listeria bacterie)
  7. Rauwe schaal- of schelpdieren
  8. Kaas van rauwe melk zoals brie; camembert; roquefort (achterop de verpakking kan dan ‘au lait cru’ staan). Gepasturiseerde melk mag wel!
  9. Onverpakte kaas waarvan je niet weet of het van rauwe melk is gemaakt
  10. Eet geen gerechten waarin rauwe eieren verwerkt zijn zoals in aardappelpuree, bavarois en zelfgemaakte mayonaise ivm salmonella
  11. Lever (veel vitamine A, welke schadelijk is voor het ongeboren kind)
  12. Kruiden die echt vermeden moeten worden zijn: efedra, aloë, sassafras, kava kava, absint-alsem, borage (komkommerkruid), groot en klein hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid.
  13. Alcohol drinken (kans op nadelige gevolgen voor kind: misvormingen), lees bij twijfel ook Alcohol en zwangerschap
  14. Meer dan vier koppen koffie drinken per dag (te veel cafeïne is niet goed voor het kind)
  15. Roken
  16. Lijnen / afvallen (geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen)
  17. Kattenbak verschonen (kans op besmetting met toxoplasma). Als men in de tuin gaat werken is het dus aan te raden rubberen handschoenen te gebruiken, vanwege de kans dat er katten zijn geweest.
  18. Lang bewaren van verse producten, zoals vleeswaren en rauwkostsalades (listeria bacterie)

Wat moet met mate gegeten worden?

  1. Leverproducten zoals paté; leverpastei; leverworst. Niet meer dan 15 à 20 gram per dag. Hierin zit veel vitamine A. Teveel vitamine A is schadelijk voor het ongeboren kind.
  2. Rookworst, rookvlees en ham, omdat hier veel zout in zit wat de bloeddruk verhoogt.
  3. Drop. In drop zit een bestanddeel van zoethoutwortelextract (glycerinezuur) waardoor je bloeddruk kan gaan stijgen.
  4. Zout en zoutproducten, zoals kant-en-klare sausen en soepen, aroma’s, omdat zout de bloeddruk verhoogt.
  5. Eten van roofvissen, zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn (deze vissen kunnen relatief gezien veel kwik bevatten, waar ongeboren baby’s gevoelig voor zijn)
  6. Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten (sommige kruiden zijn schadelijk voor ongeboren kind, zoals venkel, fenegriek, anijs, nigelle (nieszaad), moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai
  7. Pimba (kalebaskalk) gebruiken (kan veel lood in zitten, wat schadelijk voor het kind kan zijn).

De DO’s

Goed eten tijdens de zwangerschap betekent vaak spruitjes, kool, witlof en broccoli. In deze groenten zitten namelijk anti-oxidanten en ijzer, welke goed zijn voor de baby. Ook is het belangrijk voldoende vitamine E binnen te krijgen, natuurlijke bronnen van vitamine E zijn: noten, zaden en plantaardige olie. Iedere dag iets eten wat vlees, vis of ei is, is goed voor de eiwitten. Eet 1-2 keer per week (liefst vette) vis ivm de gunstige invloed van omega-3-vetzuren op de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Ook moet er gedacht worden aan voldoende calcium. Calcium vind je in producten zoals melk, chocomelk, karnemelk en drinkyoghurt. Een halve liter tot driekwart liter is niet overbodig. Maar calcium is ook te vinden in yoghurt (naturel/met vruchten), pudding en kaas. Om verstopping te voorkomen valt vezelrijk voedsel aan te bevelen, zoals fruit met schil, peulvruchten, en alles waar volkoren op staat.

Lees verder

© 2008 - 2018 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en ossenworstZwanger en ossenworstOssenworst is een rauwe worstsoort die in Nederland veel als broodbeleg gebruikt wordt. In België wordt ossenworst ook w…
Zwanger en filet americainZwanger en filet americainFilet americain is een veel gegeten soort broodbeleg. Tijdens een zwangerschap is het echter niet verstandig om te eten,…
Vlees(waren) tijdens je zwangerschap; wat kan wel/niet?Als je zwanger bent, wil je er alles aan doen om te zorgen dat de baby in je buik goed kan groeien en probeer je verkeer…
De Listeria bacterie: wat je moet weten als je zwanger bentDe Listeria bacterie: wat je moet weten als je zwanger bentListeria bacteriën komen gewoon in de omgeving voor. Deze bacterie kan griepachtige verschijnselen veroorzaken bij wie e…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Wat wel en niet te eten/drinken/doen tijdens je zwangerschap"

Reacties

Mama van 2kindjes, 05-08-2015 23:33 #54
Hallo ik ben mama van 2kindjes
Dit van alles bijna heb ik met mate gegeten
Ik dronk soms eens een glas alcohol & rookte per dag 7 sigaretten.
Je moet je niet te veel zorgen maken
Mijn 2kindjes zijn er prima uitgekomen
Alleen bij rokers kan je kindje iets kleiner zijn.of net iets minder wegen maar ze zijn tiptop in orde. Zoals ze zeggen je mag geen preparé eten bv : 1x per maand at ik een broodje. Het is gewoon als je echt te veel van sommige producten eet dat er iets kan gebeuren, ben je echt onzeker vraag raad aan je gynicoloog die weet er het meeste van, veel succes
Mvg Reactie infoteur, 06-12-2015
Nou dat advies zou ik zeker niet volgen, gezien de huidige gezondheidsvoorschrfiten. Van roken en alcohol kunnen je kinderen misschien nu prima ter wereld komen, maar op latere leeftijd kunnen zich de problemen openbaren. Leerproblemen, concentratie problemen enzovoorts.
Ook met betrekking met eten: het is geen kans berekening, dus dat betekent niet dat als je het weinig eet je een kleine kans hebt om de bacterie op te lopen. nee, met elk broodje filet American of kaasje met lait au cru, kun je de kans krijgen op een besmetting en die is dus telkens even groot.
Waarom dat risico nemen als je het ook gewoon even negen maanden kunt laten staan of die sigaret kunt laten liggen. Je kind heeft er op de langere en korte termijn profijt van!

Laetitia, 23-09-2014 20:06 #53
Beste mama's toekomstige mama's

Weten jullie of je bloedworst mag eten tijdens de zwangerschap want ik heb dit echter geheten en hoop dat dit niet schadelijk is voor mijn kleintje.
Mvg

Moon, 26-08-2014 13:16 #52
Jullie beweren heel veel, maar hoe komt het dat in de meeste landen, ook landen die zich niet houden aan "eetregels" het gros van de babies normaal ter wereld komt?
Zijn er ergens wetenschappelijke artikelen over te vinden? Nu heb ik het idee dat er maar wat beweerd wordt, zonder wetenschappelijke onderbouwing.
Ik ben wel benieuwd naar jullie bronvermelding, ik vind namelijk de meeste van die zaken erg over dreven ( sushi, salami, rauwe ham etc.)
Ook ben ik benieuwd wat volgens de bronnen venkel en anijs zouden kunnen doen met de foetus en wat daarvan het percentage nu precies is. Reactie infoteur, 26-08-2014
Misschien kun je kijken op de site van voedingscentrum.nl en allerlei sites met betrekking tot de ontwikkeling van kinderen. Er zijn namelijk wel degelijk wetenschappelijke onderzoeken die deze zaken bevestigen. Bovendien worden alle verloskundigen met deze laatste wetenschap geschoold.
Uiteraard zijn we misschien 'te' strikt, of wel heel precies. Maar beter geen risico nemen toch?

Peggy, 08-07-2013 18:58 #51
Beste,

Ik lees dat fritesaus toegelaten is. Telt dit ook voor mayonaise, andalouseseaus, coctailsaus uit pot die je aankoopt in de winkel.

wat met vleessla, kip kurry die je koopt in een platic potje voor op je boterham.

alvast bedankt
Peggy

An, 07-03-2013 15:59 #50
Hallo heb een vraag, ik weet dat je niet onder de zonnebank mag als je zwanger bent mag je wel onder de spuitcabine als je je neus en mond beschermt?

Alisha, 13-02-2013 18:23 #49
Mag je prik drinken tijdens de zwangerschap?

Greet, 08-02-2013 21:06 #48
Vegetarisch kan echt geen kwaad hoor! wat hoor je niet allemaal van vlees bah. ikzelf eet het niet omdat er voor mij geen dieren moeten gedood worden. ik ken er die vlees eten en tekorte hadden bij het bloed trekken. ik ben het al de helft van men leven en had niks tekorten. en hoeveel zijn er niet vegetarisch tegenwoordig? eet wel veel fruit, groenten, aardappelen…

Marjolein, 28-12-2012 12:18 #47
Ik vroeg me af of u alle vragen hieronder wil beantwoorden. Er zitten heel veel interessante vragen bij, maar ik zie nergens een antwoord op. U zou mij en vele anderen een grote dienst bewijzen.

Rozanne, 28-12-2012 10:56 #46
Ilse, als je vegetariër bent zou ik als ik jou was naar je huisarts gaan en aan hem vragen wat het best voor jou is. Hij kan je een dieet aanraden of raadt je zelfs aan om weer vlees te gaan eten. Ik weet dat vlees eten nou niet echt het prettigste idee is, maar als het nodig voor je is, zul je zien dat je veel gezonder wordt en mensen dat aan je merken. Ik heb hiernaast ook een vraag. Hoeveel dropjes mag je eten? Ik heb nooit last van een hoge bloeddruk gehad en ik ben dol op dropjes, vooral de zoute drop.

Josje, 26-09-2012 14:08 #45
Ik vroeg me af of ik wel gewoon gerookte makreel mag eten? Gerookte zalm wordt ook afgeraden…

Melanie, 18-05-2012 21:42 #44
Vraagje? Kan je gewoon in kermis attractie's tijdens je zwangerschap?

M. de Heus, 13-05-2012 19:57 #43
Hallo, even een vraag waar ik niet zo makkelijk een antwoord op kan vinden op al die websites. Mijn vrouw is zwanger, mag ze dan gewoon diepvriesspinazie eten of moet ze daar mee uitkijken?

Leone, 08-04-2012 04:17 #42
Als je wel eens iets gegeten hebt uit de lijst van de dingen die absoluut niet mogen is dat erg. Ik ben bijna 7wk zwanger en heb 7mnd geleden een miskraam gehad. Dus vind het best eng. Gisteren heb ik 1toaste brie gegeten en ik eet wel eens een broodje smeerkaas (la vas garie)

Elwin, 03-02-2012 23:07 #41
Reactie op het stukje Vitamine A;
10.000 ie Vitamine A = 3000 mg Vitamine A
100 gram wortelen = 1,5 mg vitm A
200 kg wortelen = 3000 mg Vitamine A
100 gr lever = 9,5 mg Vitamine A
31,5 Kg lever = 3000 mg Vitamine A Reactie infoteur, 17-03-2012
Bedankt,
Ik zal het verwerken in het artikel!

Natascha, 29-09-2011 22:36 #40
Hallo, ik werk zelf in de horeca en ben nog niet zwanger maar ik hoor vaak van gasten bij ons op het werk dat ze geen zalm meer mogen eten. maar in princiepe kan een goed doorgegaarde zalm toch geen kwaad?

Ella, 17-08-2011 16:12 #39
Vraagje: wanneer gaan deze 'voeding- en drinkregels' in…
Gelijk al de dag na de onbeschermde sex?

Samantha, 31-07-2011 20:30 #38
Ik las dat je geen aardappelpuree mag eten. maar hoe zit dat met aardappelpuree dat je uit zakjes maakt met alleen maar heet water?

Miranda, 18-07-2011 16:08 #37
Ik had een vraagje hoe zit het met fleishworst een soort lyonerworst

Zahira, 24-06-2011 13:38 #36
Ik heb gehoord dat pindakaas ook slecht is. Ik zoek het overal, maar kom niet verder dan deze site. Kan iemand mij misschien advies geven? Want heb ontzettend zin in pindakaas. Groetjes Zahira,

Saskia, 05-06-2011 11:42 #35
Ik ben er gister achter gekomen dat ik zwanger ben. Nu is het probleem dat vorige week mijn verstandskies is getrokken en ik netjes 3 dagen lang 3 keer per dag ibuprofen 600 heb geslikt. Ook heb ik meerdere avonden, vanwege feestjes, flink aan de alcohol gezeten. Hier maak ik me erg druk om. Wat kunnen de gevolgen zijn? Wat valt er nu nog aan te doen?

Pixel, 27-04-2011 11:43 #34
Hoe zit het met haring goed of niet goed?
bedankt

28weken!, 05-01-2011 20:09 #33
Hey! vind het best verwarrend wat wel en wat niet…
vroeger bestond dat niet en we zijn allemaal groot geworden :)
ik hou er wel rekening mee hoor!
maar ben er echt niet geobsedeert mee bezig
niet dat ik het niet belangrijk vind! maar het gaat er een beetje over, vind je niet?
misschien ligt het aan mij, misschien ook niet maar mijn baby is tot hier toe gezond en goed in groei ondanks ik het niet zo nauw neem met de voedingsvoorwaarden (ik lok het natuurlijk ook niet uit en eet absoluut geen rauw vlees, rook niet en drink niet) grts!

Nicole, 14-12-2010 09:47 #32
Hallo ik wil graag weten of deze vitamines niet kwaad zijn voor mijn baby b1,b2,b3,b6,b9 en b12 en c vitamine en magnesium 60 mg ik ben zwanger en eet cornvlees weet niet pressis hoe je het schrijf maar elke morgen en het is voor het afvallen maar weet niet of ik het wel of niet mag eten ben nu namelijk een beetje bang want ik ben bijna 7 maanden,

bedankt.alvst

Anne, 31-10-2010 17:56 #31
Ik lees hier dat roofvissen zoals zwaardvis met mate geen kwaad kan. En op andere sites lees je dat het helemaal niet mag. Wat is nou waar? Ik ben nu zwanger en heb wel een aantal keer zwaardvis gegeten…

Kim Verbeek, 17-10-2010 15:40 #30
Mag je saté kruiden op frietjes eten tijdens de zwangerschap?
En curryworst?

Amanda, 06-09-2010 18:37 #29
Juanita: je kan gewoon smeerkaas eten :)
Jolanda: drop mag wel, maar het verhoogd je bloeddruk, dus als je een gewone bloeddruk heb, mag je best een paar dropjes eten hoor. maar Absolut niet doen als je al een verhoogde bloeddruk heb.

Fleur, 16-08-2010 20:36 #28
Ik heb een vraagje: Ik hoor in mijn omgeving dat als je zwanger bent ook geen cervelaat of salami of andere droge worst soorte mag eten omdat het rauw is. Wat is hier van waar?

Juanita, 02-07-2010 11:06 #27
Ik ben nou 3 á 4 weken zwanger en ik wou weten of ik smeerkaas ook mag eten?
Hoop snel antwoord te krijgen.

Jolanda Marris, 19-04-2010 16:20 #26
Hallo
mijn schoon dochter is 7 weken zwanger
ze wil weten of zij drop mag eten
want ze heeft gehoort dat ze geen drop mag klop dat zo nee waarom niet
afz jolanda

Tatjana, 11-02-2010 15:45 #25
Hallo,

Ik heb een vraag
mag creme brulee wel?
en welke soort melk mag je niet of is daar geen verschil tussen?

hopelijk kan iemand mij hiermee helpen ben pas 8 weken zwanger nu.

Mariella, 24-01-2010 20:00 #24
Ik heb normaal gesproken nooit een hongerig gevoel. En nu echt elk uur van de dag, wat mij nog misselijker maakt. Waardoor ik dus ook niet ga eten en het alleen maar erger wordt. Ik snap dat ik niet eet voor twee maar vind het wel gek dat nu dan opeens mij maag op alles reageert en vooral als ik niet genoeg eet. Dus ik begin te eten en wordt daarna gelijk weer misselijk. Heeft iemand anders dit ook? Ik ben nu 7/8weken zwanger. Wat kan ik er het best aan werken dan ik normaal eet ookal heb ik dat hongerig/misselijk gevoel?

Mariella, 24-01-2010 19:35 #23
Ik zit nu een me tweede maand van me zwangerschap en heb blijkbaar last van alles wat ik eet. Alles geeft mij een misselijk gevoel en zelfs met thee moet ik dus overgeven…
Is dit normaal? Want het is echt heel erg verveelend.

Ilse, 19-12-2009 22:07 #22
Ik ben vegetariër en nu vroeg ik me af in hoeverre het nodig is om omega-3-pillen in te nemen. Ik eet verder vrij gevarieerd. Ik zag namelijk dat het aangeraden wordt 1-2 keer per week (liefst vette) vis te eten als je zwanger bent, ivm de gunstige invloed van omega-3-vetzuren op de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Ik hoor graag wat slim is om te doen, alvast bedankt!

Mia, 13-12-2009 11:17 #21
Voor L. Pindakaas is van pinda's dit kan ervoor zorgen dat je kindje meer kans heeft op zwakke longetjes, astma, enz.
beter wel mee uitkijken.

Roos, 07-12-2009 10:01 #20
Ik en waarschijnlijk zwanger ik heb 4 testen edaa waarvan er 1 positief was. ik moet dus ng even afwachten of het echt zo is maar, is het vertandig om uit voorzorg toch niet alles meer te eten / Doen?

L., 03-12-2009 09:08 #19
Hallo,

Hoe zit het met pindakaas? ik eet wel drie keer per week een boterham met pindakaas. Ben nu 7 weken zwanger.

Ilse, 13-11-2009 16:54 #18
Hallo, wij hebben thuis 2 katten en ik verschoon de kattenbak altijd. Nu lees ik hierboven dat dat niet goed is als je zwanger bent. Nu zijn we bezig om zwanger te worden en ik verschoon de kattenbak nog steeds. Ik draag wegwerphandschoentjes en doe een mondkapje op. Maar is het de geur die schadelijk is met inademen of mag er niks op je huid komen? En kan ik het op deze manier bllijven doen als ik zwanger ben?

Marin, 04-11-2009 17:22 #17
Ik ben inmiddels 7 weken zwanger. Ik wil graag weten in hoeverre je bijvoorbeeld creme fraiche en/of sour creme mag eten?

Daantje, 10-10-2009 08:13 #16
Mag ik bloedworst eten tijdens mijn zwangerschap? Ben nu 9 weken zwanger.

Mieke, 05-10-2009 15:01 #15
Ik ben ongeveer 6 weken zwanger. Toen ik het in het begin nog niet wist, heb ik op een feestje bij de schoonouders een glas champagne en 2 glazen wijn (verspreid over een uur of 4 bij een uitgebreid diner) gedronken. Kan dit kwaad?
Begin november gaan mijn man en ik op gastronomisch weekend (Bongo-bon die we al gereserveerd hadden voor we wisten van mijn zwangerschap), en we krijgen daar een zesgangendiner. Frisdrank lust ik niet (veel te zoet), dus ik ben eigenlijk wel van plan om 1 glaasje rood te drinken (en voor de rest water) verspreid over de zes gangen.
Zou ik dit doen of niet?

Kim, 19-09-2009 12:17 #14
Hallo, ik weet sinds een week dat ik 6 weken zwanger ben, nou lees ik hier boven dat je geen producten mag eten waar rauwe eieren inzitten, zoals aardappelpuree. Nou vraag ik me af geldt dit ook voor aardappelpuree uit een pakje? Hier hoef je alleen maar water bij te gooien en dit is het enige aardapppel product wat ik lust. Ik hoop dat ik spoedig iets hoor want dan weet ik of ik het voortaan uit mijn eetpatroon moet laten.

Marijke, 03-09-2009 14:06 #13
Hallo ik ben Marijke en ik heb een vraag, ik heb veel gerookt en alcohol gedronken maar ik weet pas van vandaag dat ik al 5 weken zwanger ben. hoeveel schade heeft mijn kindje al opgelopen? en wat kan ik er aan doen? heb wel vitamine gekregen maar is dit wel goed genoeg? want wil niet dat mijn kind misvormd of zo wordt.
hopelijk op een spoedig antwoord. Reactie infoteur, 16-09-2009
Dit is eigenlijk per persoon verschillend. In mijn directe omgeving is hetzelfde voorgekomen (roken en drinken tijdens zwangerschap), maar dit heeft gelukkig geen gevolgen gehad voor het kindje. Verstandig lijkt me als je nu gewoon het juiste doet: die vitamines slikken en gezond verder gaan. Succes!

Nathalie, 24-08-2009 00:37 #12
Hallo ik ben nathalie en heb een vraag ik drink per dag 4blikjes redbull ik ben er nu pas een week achter gekomen dat ik al 7weken zwanger ben hoe schadelijk kan het zijn voor het kind Reactie infoteur, 16-09-2009
Hallo Nathalie,
een overvloed aan cafeïne (het middel dat in energiedrankjes zijn werk doet) kan schadelijk zijn voor het kind. Het kan zelfs een miskraam tot gevolg hebben, dus stoppen met die drankjes! Een glaasje cola per dag is niets verkeerd mee, maar in die energiedrankjes zit een verhoogd gehalte aan cafeïne. Bovendien kan het ervoor zorgen dat je kindje minder ijzer en calcium (nodig voor de groei) uit jouw voeding kan halen, waardoor de groei dus verstoord wordt.
Succes!

Cattie, 29-07-2009 16:50 #11
Ik heb per ongeluk een paar likken van het beslag van de cake genomen, later dacht ik ojee ik mag helemaal geen rauwe eieren. Heeft dit veel concequenties? Ben nu zeven weken zwanger.

Groetjes, Cattie Reactie infoteur, 16-09-2009
Hallo Cattie,
Een beetje beslag kan geen kwaat, zolang je niet de hele beslag kom hebt leeggegeten ;)
Rauwe eieren zijn inderdaad het beste te mijden maar in zo'n kleine hoeveelheid kan het waarschijnlijk geen kwaad.
Succes!

Tamara, 19-05-2009 22:22 #10
Hallo,
ik ben vandaag zes weken zwanger, en lees dat je geen zelf gemaakte mayonaise mag eten. Houdt dit in dat je wel fritessaus van bijv calve mag eten?
ik heb een kaasje wat ik erg lekker vind het is port salut (voor verpakt er staat melk tussen de ingredienten maar niet of het gepastoriseerd is of rauwe melk)
iemand enig idee of ik dit mag blijven eten?
groetjes tamara Reactie infoteur, 19-06-2009
Hoi Tamara,
Fritessaus is prima en Port Salut ook, dus lekker eten!
Als er trouwens niets op het etiket staat is de kaas 'veilig'. Kijk ook eens hier: http://www.zuivelonline.nl/?PageID=115
Groetjes Brigitte

Marjan, 17-05-2009 17:10 #9
:-) hallo mijn naam is Marjan en ik ben nu ongeveer 7 weken. Deze week heb ik mijn eerste echo. Nu heb ik een vraag: Ik ben normaal verzot op sla en rauwkost nu moet ik er van overgeven is dat normaal? Reactie infoteur, 19-06-2009
Ja, dit is normaal, tijdens de zwangerschap kan het zijn dat je lichaam voedsel afstoot waar je eerst verzot op was. En dat je juist zin hebt in dingen, waar voor de zwangerschap van walgde!

Angela, 27-03-2009 17:50 #8
Is soja goed tijdens je zwangerschap, want ik drink per dag 1 kopje van het merk Alpro Soya. Aub, kunt u mij helpen met het juiste antwoord? Reactie infoteur, 16-04-2009
Hallo Angela,
Ik ben een tijdje inactief geweest op de website, misschien dat je je antwoord al ergens anders hebt gevonden, maar een glas sojamelk ter vervanging van zuivelproducten is prima, zo krijg je toch de juiste hoeveelheid calcium binnen.
Groetjes
Brigitte

Tessa, 18-12-2008 21:03 #7
Mag ik alle soorten fruit eten zoals lychees, kiwi's en dergelijke want ik vind niets terug over welke fruitsoorten je wel en niet mag eten, ik ben nu 9 weken en 4 dagen en heb ongeloofelijk veel zin in vers fruit en geen appels ofzo maar echt lekker fris en zoet fruit kan iemand mij aub helpen?

Bart, 05-12-2008 10:28 #6
Op uw site lees ik:
Ook moet er gedacht worden aan voldoende calcium, een halve liter tot driekwart liter is niet overbodig. Mist hier niet een woord? Waar koop ik calcium per liter? Ik neem aan dat u het over melk heeft…?

Bart, 05-12-2008 10:23 #5
Bij punt 8 lees ik op jullie site:
Kaas van rauwe melk zoals brie; camembert; roquefort ('au lait cru', gepasturiseerde melk mag wel). Het deel tussen haakjes vind ik teveel aan interpretatie onderhevig. Als je geen frans kent zou je dit op kunnen vatten als "au lait cru betekend gepastueriseerd en mag wel" m.n. omdat het in 1 stuk achter elkaar tussen haakjes staat. Au lait cru betent echter juist van-melk-rauw, en slaat neem ik aan terug op de eerder genoemde kazen.
Het dunkt me dat over een dergelijk cruciaal verschil geen onduidelijkheid geschapen mag worden. Reactie infoteur, 09-12-2008
Hallo Bart,
Bedankt voor je oplettendheid, calcium vind je inderdaad niet in kant en klare vloeibare vorm, maar wel in producten zoals melk, chocomelk, karnemelk en drinkyogurt. Ook het stuk van au lait cru is aangepast, waardoor het onderscheid duidelijker is, zodat voorkomen kan worden dat iemand het op de verkeerde manier zou interpreteren.
Nogmaals bedankt!
Groetjes Brigitte

Roos, 29-09-2008 13:22 #4
Ik heb gehoor dat light producten (bijv. cola of muliti vitamine) ook erg slecht zijn voor je ongeboren kindje. Ben nu 10 weken zwanger en heb al heel wat liters multi vitamine pakken gedronken. Wie heeft hier ook van gehoort en kan mij vertellen of dit ook echt zo is? Reactie infoteur, 08-10-2008
Hallo Roos,
Light producten drinken/eten is geen probleem. Zolang je maar niet liters cola light drinkt. Als het om twee glazen per dag gaat is dit prima. Advies is dat je daar niet overheen gaat. Voor vele producten geld tijdens de zwangerschap: prima, maar met mate!
Geniet van je zwangerschap!
Met vriendelijke groet,
Brigitte

Richtsje Dijkstra, 11-09-2008 01:06 #3
Ik ben vandaag 5 weken zwanger en ik heb lichamelijk heel zwaar werk. Veel bukken en voorover hangen enz. Mijn vraag is dan ook is dit allemaal wel verstandig en wat raad je me anders aan, andere houdingen te gaan enz. Reactie infoteur, 28-09-2008
Hallo Richtsje,
Mijn advies is te luisteren naar je lichaam en in overleg met je dokter te kijken wat jij wel/niet aankan.
Succes! En geniet van je zwangerschap!
Groetjes Brigitte

Neza, 03-09-2008 11:20 #2
Geachte medewerkers, ik ben 14 weken zwanger en ik wil graag voeding informatie willen hebben die ik tijdens zwangerschaap mag gebruiken, vooral wil ik graag weten welke vissoorten ik mag gebruiken. ik heb ook gelezen over vitamine A niet goed is voor ongeboren kind, wat zit in vitamine A welke pruducten zijn die?
ik wens informatie, graag zie ik u reactie tegenmoet.

vriendelijk dank grotjes N. Reactie infoteur, 10-09-2008
Hoi Neza,
Ik verwijs je door de volgende nieuwsbrief, hier staat duidelijk uitgelegd welke vissoorten wel en welke niet.
http://www.visbureau.nl/download/doc/Nieuwsbrief_gezond_versie_3_-_def.pdf
Te veel vitamine A is inderdaad niet goed maar dat geld voor heel veel dingen (dat TE veel niet goed is).
Met vriendelijke groet,
Brigitte

Danielle, 13-05-2008 19:43 #1
Mijn vraag was hoeveel glazen cola je mag drinken op een dag want van de ene hoor ik je mag wel en ander zeg weer van niet.? Reactie infoteur, 18-05-2008
Hoi Danielle,
Er is een zwangerschapsconsulente die zegt dat cola slecht is, maar dit is maar één persoon er zijn verder geen wetenschappelijke onderzoeken hiernaar gedaan. Je moet geen 9 glazen cola per dag drinken vanwege het cafeïne gehalte in cola (35 milligram) en de max. in Engeland is 300 mg per dag.
Verder hebben sommige moeder zelfs baat gehad bij een glaasje cola, het hielp namelijk tegen de misselijkheid die zij hadden.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Drink dus lekker een glas cola als je er zin hebt, maar zoals met vele dingen geldt, met mate.
Groetjes Brigitte

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 28-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 54
Medische informatie…
Schrijf mee!