InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en fruit

Zwanger en fruit

Zwanger en fruit Als zwangere vrouw kan het soms behoorlijk verwarrend zijn wat je nu allemaal wel en niet mag eten. Ook op het gebied van fruit zijn er vragen, zoals hoeveel fruit mag/moet ik eten, zijn er gevaren bij sommige soorten fruit en hoe kan het dat ik deze fruit soort ineens niet meer lust. De uitdrukking: een zwangere vrouw moet eten voor twee is overdreven. Je moet echter wel voldoende eten uiteraard. Hieronder staat een tabel waarin wordt toegelicht in welke hoeveelheden bepaalde etenswaren en dranken genuttigd moeten worden.
vochtmin. 1,5 liter
brood 5 - 7 sneden
aardappelen3 - 5 stuks
groente 3-4 groentelepels
fruit2 porties
melk of melkproducten2-3 glazen
kaas1-2 plakken
vlees, vis, kip, ei, tahoe of tempeh 100 gram
vleeswaren1-2 plakken
halvarine per snee brood5 gram
margarine of olie om eten te bereiden15 gram

De hoeveelheid fruit die geadviseerd wordt, lijkt misschien erg hoog. Maar fruit levert veel vitamines, mineralen en voedingsvezels. Vitamines en mineralen zorgen ervoor dat het proces van opbouw en herstel in het lichaam goed verloopt. Zo zijn vitamine C en ijzer belangrijk voor je bloed. Daarom moet je dagelijks in elk geval twee porties fruit eten. Één portie fruit kan bestaan uit een appel, een sinaasappel, twee mandarijnen, een schaaltje aardbeien of drie pruimen.

Gevaren met fruit

Fruit kan listeriabacteriën bevatten. Zolang het product niet bewerkt is, blijft de besmetting beperkt, waardoor het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen. Maar zorgt ervoor dat je het fruit wast voordat je het eet.

Er zijn echter geen fruitsoorten te noemen die je niet zou mogen eten tijdens je zwangerschap. Ben je toch onzeker, kiesdan gewoon voor de bekende fruitsoorten: sinaasappels, kiwi's, appels, peren, bananen, perzikken, enz.

Wat je voor je zwangerschap wel lust en tijdens niet meer

Er zijn vrouwen die voor hun zwangerschap veel verschillende soorten fruit eten, maar tijdens de zwangerschap misselijk worden van hetzelfde fruit. Een groep voedingsdeskundigen stelt dat oestrogeen de hier boosdoener is. Dit hormoon zou voor grote veranderingen in het lichaam zorgen, wat effect zou hebben op smaakpapillen.

Lees verder

© 2009 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwanger en fruit"

Reactie

Niet Bekend, 25-11-2010 14:43 #1

Infoteur: Brigitte_
Laatste update: 22-10-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!